به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،عماد توحیدی نوازنده،آهنگساز و مولف ساز دف و داور جشنواره پانزدهم موسیقی جوان درباره نقش جشنواره در ایجاد انگیزه و استعداد یابی نسل جوان موسیقی کشور گفت: اين سوال را ميتوان با رجوع به افزايش قابل توجه آمار شركت كنندگان در اين دوره پاسخ داد. جوانان بسياري علاقه دارند در بطن يك رويداد رقابتي جدي قرار گيرند و جشنواره موسيقي جوان اين امكان را براي آنان فراهم كرده است.

وی ادامه داد:جشنواره موسيقي جوان در شاخص تاثير گذاري و پشتوانه سازي فرهنگي و حرفه اي براي موسيقي ايران رويدادي منحصر بفردست. تقويت احساس لياقت و اعتبار بخشي به خلاقيت هنري جوانان و همينطور زمينه سازي براي انطباق شركت كنندگان با محيط هاي حرفه اي موجب محبوبيت اين اتفاق در بين اهالي جوان موسيقي ايران شده و اين اتفاق سطح انرژي در فعاليت هنري جامعه هدف را بالا برده است.

داور ساز دف پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص کیفیت آثار شرکت کنندگان که روز گذشته مورد داوری قرار گرفته اند، اظهار داشت:سطح آثار رسيده به جشنواره قابل قبول است اما ميتوان باز هم به رشد بيشتر شاخص خلاقيت در دوره هاي آتي دل بست. جشنواره در هر دوره با بهسازي سياست گذاري و شرايط برگزاري و بهره گيري از تجربه هاي دوره هاي گذشته، مشي و منش پخته تري پيدا كرده و اين خود به يك ريل گذاري علمي تر و كارشناسانه تر مي انجامد. خوشبختانه سكان دبيري جشنواره در اختيار تفكر آموزش علمي و دانشگاهي موسيقي ايران است و اين تفكر در ذات خود مقوّم جريان سازي جدي و حرفه اي است.

مولف اولین کتاب شیوه دف نوازی در ایران با اشاره به فاکتورهای داوری گفت:

فاكتور اصلي در داوري جشنواره هاي هنري، شناسايي عامل زيبايي و تحسين آن است. سنجش كيفيت صدادهي ساز در فرآيند نوازندگي و بررسي رفتار موسيقايي نوازنده در مواجه با ريتمهاي متنوع همه بر محور خلق زيبايي است و از اين طريق شركت كننده مستعد و خلاق اجراي خود را برجسته و متمايز ميكند.

 

عماد توحیدی داور بخش دف نوازی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در ادامه  به مشکلات نوازندگی در میان آثار این دوره ازجشنواره بیان داشت:بزرگترين مشكل دهه اخير در نوازندگي ساز دف اتكاء بر جنبه هاي نمايشي در اجرا و توليد حجم زيادي از اصوات شلخته و درهم ريخته در برخي اجراهاست بطوريكه حتي شنيدن كامل برخي قطعات براي هيات داوري با دشواري همراه بود و متاسفانه نوازندگي بدور از شناخت فرهنگ اين ساز و تهي از فهم و درك ظرايف ، دقايق و لطايف حسي اين ساز در برخي از اجراها وجود داشت.مطالب ريتميك و تكنيكهاي ارائه در هر ساز كوبه اي ساختار فرهنگي و زيباشناسانه منحصر بفرد و مستقلي دارد و نميتوان با تساهلي نامعقول سلوك نوازندگي ديگر سازهاي كوبه اي را بر روي دف پياده كرد و به كهن الگوهاي حسي آن آسيب زد.

وی درباره حضور داورانی با سبکهای مختلف نوازندگی در قالب  هیات داوری جشنواره موسیقی جوان گفت:تنوع در ديدگاه موسيقايي در بين اعضاي هيات داوران رويكرد مباركي براي شركت كنندگان است و در وهله اول اتهام انتساب جشنواره به تفكري خاص در موسيقي را خنثي ميكند. هنرمندان شركت كننده بسته به شرايط متفاوت در بستر سبك ها و مكاتب آموزشي متنوعي رشد كرده اند و نياز است كه اين تنوع ديدگاه در هيات داوران چنين جشنواره اي وجود داشته باشد.

عماد توحیدی همچنین در خصوص نقش جشنواره موسیقی جوان در آینده موسیقی کشور خاطر نشان کرد:به شرط ثبات در سياستهاي فرهنگي مشخص در هر دوره، ميتوان به سطح والاتري از موفقيت دست يافت. عموماً تشخص هر جشنواره به آرمان نامه ويژه آن است و بايد در هر دوره برگزاري، پيگيري اهداف مشخص شده آن را مشاهده كرد. وی افزود:ارتقاء سطح انگيزه فعالان جوان، ايجاد فضاي پرشور رقابتي و شناسايي و معرفي هنرمندان مستعد در شاخه هاي متفاوت هنر موسيقي در ايران از مهمترين اين اهداف است.حضور دكتر هومان اسعدي بعنوان دبير جشنواره در كنار اعتباربخشي علمي_هنري ويژه به جشنواره موجب تحكيم مباني و وجود نظم قابل تحسين در فرآيند برگزاري جشنواره موسيقي جوان است و اين خود در ميزان مشاركت كيفي و كمّي جوانان و داوران رشته هاي مختلف هنر موسيقي عاملي تعيين كننده است كه از او و گروه همكاران كارآمدش تشكر ميكنم.

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت های داوری،اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.