به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،علی رحیمی نوازنده و داور بخش تنبک جشنواره پانزدهم؛ در خصوص سطح کیفی آثار شرکت کنندگان این دوره گفت: به نظر من گروه الف از همه موفق تر بودند و متاسفانه گروه‌های سن بالاتر خیلی کارشان با کیفیت نبودند که بایستی دقت و توجه بیشتری به آنها شود به عنوان مثال باید در زمینه آموزش توجه خاصی به این نوازندگان داشته باشیم که سطح نوازندگی‌شان بهتر شود.

وی ادامه داد:تنوع مدل آموزش به قدری زیاد شده که تمرکز از نکات و موارد مهم برداشته شده است.در سالهای اخیر؛ متدهای مختلف وارد تنبک شده که معلمان موارد مختلفی را به بچه‌ها ارائه دادند  و تمرکز از روی تنبک نوازی برداشته شده است.درواقع متد واحدی مثل همه سازها برای تنبک وجود ندارد.

داور بخش تنبک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به تاثیرگذاری مثبت جشنواره بر روند موسیقی کشور گفت:به نظر من جشنواره  باید خیلی  پر و پیمانتر شود و حتی می‌شود سالی دوباره شاهد برگزاری جشنواره باشیم که هم برای شرکت کنندگان ایجاد انگیزه کند وهم برای مدرسین موسیقی که روند جشنواره را برای هنرجو ملاک قرار دهند و بتوانند آنها را به سطحی برسانند که  در جشنواره شرکت کنند و تمرکزشان بیشتر روی نوازندگی باشد.

رحیمی درباره نقاط قوت و ضعف نوازندگان شرکت کننده در بخش تنبک افزود:در رده‌های سنی بالا مثل گروه ج تمرکز بیشتر روی کارها و ایجاد صداهای عجیب و غریب و اجرا کردن تکنیک‌هایی بود که شاید خیلی مربوط به تنبک نیست و متاسفانه توجه به اصالت های موسیقی مثل ردیف نوازی در شرایط کنونی مخصوصا در ساز تنبک مقداری کم رنگ تر شده است.

این نوازنده تنبک ادامه داد:استفاده بیش از اندازه از تکنیک ،تمپوهای بالا و تمپوهایی که مربوط به تنبک نیست  بیش از اندازه استفاده می شود و این درحالی است که در موسیقی ایرانی و ردیف، تمپوهای بالا خیلی کم داریم و بیشتر تمرکز روی تمپوها و وزن های سنگین است که در ارزیابی آثار دوره پانزدهم؛ شرکت کنندگان در این موارد ضعیف بودند.

وی با اشاره به دیگر نقاط ضعف شرکت کنندگان تنبک افزود: نوازندگان در نگهداشتن ریتم های سنگین یا تعویض ریتم سنگین به یک ریتم دیگر مثل شش چهارم سنگین یا شش هشتم سنگین به یک ریتم دیگر، ضعیف بودند که اینها همه نشان دهنده این است که تمرکز سمت تکنیک نوازی رفته است.البته ناگفته نماند که نوازنده بایستی خوش تکنیک باشد اما نباید تمرکز فقط بر آن داشته باشد.

رحیمی ضمن پیشنهاد به برگزارکنندگان جشنواره درخصوص تغییر بخش تنبک اظهار داشت:به عقیده من تنبک ساز همراه است و این همراهی باید در نظر گرفته شود در حالی که در جشنواره روی تکنوازی آن تاکید شده است.ما داوران بخش تنبک امسال صحبت کردیم که در صورت امکان تنبک در همراهی با ساز و یا  ارکستر رقابت داشته باشد یعنی نوازنده هم در نواختن همراه ارکستر و هم سولو نوازی خودش را محک بزند.

داور بخش تنبک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص نقش جشنواره در تشویق جوانان به انتخاب سازهای مختلف خاطر نشان کرد: افزایش تعداد شرکت کنندگان ماحصل این است که جشنواره توانسته نقش تشویقی  داشته باشد به این جهت که جوانان به سمت موسیقی سوق پیدا کنند.ما تعداد زیادی هنرجو داریم که جایی برای ارائه خودشان، ارائه هنر و پیشرفتشان ندارند. این جشنواره باید هم دفعاتش زیادتر شود یعنی محدود به سالی یکبار نشود و هم در طول سال مدام با مخاطب خود در ارتباط باشد ،آنها را تغذیه کند و راهکار بدهد که چگونه وارد ماجرای جشنواره شوند و هنرشان را ارائه دهند.

رحیمی در خاتمه با اشاره به حمایت برگزیدگان جشنواره اظهار داشت: من معتقدم به جای جایزه نقدی،برگزار کنندگان شرایطی فراهم کنند که برگزیدگان وارد بازار کار شوند و ضمن معرفی بتوانند به عنوان نوازنده با گروههای مختلف موسیقی همکاری کنند.