آذین موحد از داوران بخش فلوت دربارۀ کیفیت اجراهای این دوره گفت: متاسفانه در سطوح تخصصی که امید ما بر این است که کسانی که در رده «الف» با استعداد ظاهر می شوند تلاش ادامه داری را در رده های سنی بالاتری مثل «ب» و «ج» داشته باشند وبتوانند عملکرد موفقی داشته باشند.
چون واقعیت این است که حضور در مسابقات نوازندگی در سنین پایین برای این است که شرکت کنندگان ما نواختن و جدی بودن را یاد بگیرند و این در نهایت به یک جریان حرفه ای و تخصصی در سنین بالاتر تبدیل شود. متاسفانه کماکان مثل چند دوره گذشته شاهد ازدحام شرکت کنندگان در رده سنی «الف» هستیم در صورتی که در ردهای «ب» و «ج» ما هر سال تعداد شرکت کنندگان کمتر و به لحاظ سطحی نیز شرکت کنندگان در بخش «ج» آن قدر ها هم در سطح تخصصی عالی نیستند و این نقصان بزرگی است و نشان دهنده رویکرد اشتباه مردم ایران به مقوله موسیقی و حرفه ای بودن در موسیقی و شرکت جستن در مسابقات موسیقی است و من امیدوارم که ما اهالی موسیقی بتوانیم در آینده و با مشاهده یک چنین مسائلی رویکرد نظام اجتماعی را در مقوله موسیقی و حضور هنرمندان جوان در عرصه مسابقات را به سمت و سوی مثبت تری هدایت کنیم.
این بانوی هنرمند در بخشی از سخنان خود به تاثیرپذیری و تعلق خاطر کودکان به موسیقی، اشاره داشت و نکاتی در خصوص آموزش و یادگیری این رده سنی مطرح کرد:
اما اگر بخواهیم عملکرد شرکت کنندگان را در گروه سنی «الف» بررسی کنیم . جای تقدیر است که سال به سال شرکت کنندگان این رده با قدرت بیشتری کار می کنند و با نقصان کمتری در مسابقات حضور پیدا می کنند. ما شرکت کنندگان قدرتمندی را از شهر های مختلف کشور داشتیم و این برای من یک برگ برنده و مایه خوشحالی است و تصور من این است که تلاش های نوازندگان فلوت در ایران ستودنی است و جا دارد به عملکرد انجمن فلوت ایران اشاره کنم که در تلاش هستند در سطوح ملی با بالا بردن سطح نوازندگی فلوت ایفای نقش کنند و خوشبختانه این اتفاق در حال انجام است ولی چالشی که وجود دارد این است که، کودکانی که این قدر خوب تحت آموزش قرار می گیرند و در مرحله «الف» حاضر می شوند.این ها به نظر من باید آموزش را حتی در سطوح دانشگاهی نیزدنبال کنند و در نتیجه این موفقیت ها در رده سنی «الف» باعث شود در ردهای سنی «ب» و «ج» نیز حضور پیدا کنند.
وگرنه لزوما درخشش کودکان در رده سنی «الف» بدون این که راهی به مراحل تخصصی تر پیدا بکنند نمی تواند سودمند باشد و من فکرمی کنم این صرفا یک نمایشی برای خانواده ها خواهد بود و نشان دهنده تعلق خاطر واقعی کودکان به مسئله موسیقی نیست. برای این که ما می بینیم در سطوح سنی بالاتر شرکت کنندگان افت و خیز شدیدی دارند.
او در پایان بحث یکسان سازی معیارهای سنجش را عنوان کرد وگفت:
همان طور بارها به آن اشاره کردم. نقش جشنواره ها بسیار مهم است به خصوص با تفکر و بینشی که آقای دکتر اسعدی در سمت دبیری جشنواره داشتند و توانستند رویکردهای آکادمیک را در جشنواره پیاده کنند و در حال حاضر ما اطمینان داریم تا حد ممکن، جشنواره ملی جوان با نوع داوری و رپرتوآری که معرفی می کند. با دقت نظر در داوری ها برای مقایسه افراد در رده های سنی مختلف، معیارهای آکادمیک را به ملت ایران که علاقمند به موسیقی هستند را تبیین کند و این مسئله بسیار مهمی است که در اقصا نقاط کشور همه اطلاع داشته باشند و معیارهای تخصصی نوازندگی در سازهای مختلف را فرا بگیرند و معلمان چه کودک را در سن الف آموزش می دهند و چه در سطح ب و حتی کسانی که در رده ج کارشان را ادامه می دهند معیارهای آکادمیک را بشناسند. و این موضوع باعث خوشحالی است که تقریبا می توانیم بگوییم که بسیاری از معیارها در حال یکسان سازی است و اقبال اکثریت شرکت کنندگان به سمت رویکردهای حرفه ای و تخصصی در موسیقی، در سطوح مختلف چه در تهران و سایرشهرها در حال حرکت به این سمت است.