به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، سیاوش ظهیرالدینی که در اکثر دوره‌های جشنواره موسیقی جوان به عنوان حضور داشته درباره روند جشنواره طی چهارده دوره گذشته،گفت: جشنواره موسیقی جوان از آغاز تا امروز روند رو به رشدی داشته و سیر صعودی جشنواره و تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره قابل اعتناست.

وی ادامه داد:جشنواره موسیقی جوان کارش را با چند شرکت‌کننده محدود شروع کرد و حالا تعداد کسانی که در جشنواره شرکت می‌کنند، قابل توجه است، حتی شیوع ویروس کرونا هم تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر شرکت‌کنندگان نداشت و همچنان شاهد استقبال چشم‌گیر علاقمندان به موسیقی هستیم.

این استاد موسیقی استقبال مخاطبان را دلیل بر وجود نکات مثبت در جشنواره موسیقی جوان دانست و تاکید کرد: حد نصاب شرکت‌کنندگان جشنواره از روز نخست رو به فزونی رفته، در حالی که رقابت در جشنواره سال به سال سخت‌تر شده و توقع از شرکت کنندگان بالاتر رفته است. در انتخاب قطعات و ارزیابی هر سال جدی‌تر از سال قبل عمل کرده‌ایم و رپرتوار دشوارتری پیش روی شرکت‌کنندگان قرار داده‌ایم اما با این حال نه تنها استقبال کم نشده بلکه شرکت‌کنندگان دست پر و مجرب‌تر ظاهر شده‌اند.

ظهیرالدینی بخشی از این ماجرا را  مرهون بخش خصوصی و فعالیت آموزشگاه‌های موسیقی دانست و تشریح کرد: شرکت‌کنندگان در جشنواره از شهرهای دور و نزدیک می‌آیند و بسیاری از آنها در آموزشگاه‌های موسیقی، آموزش دیده‌اند. شاید باشند کسانی که در تهران و زیر نظر اساتید بنام و پیشکسوت درس موسیقی خوانده باشند اما هنرآموزان شهرستانی معمولا در شهرهای خودشان و نزد اساتیدی که در شهرستان‌ها کار و فعالیت می‌کنند، نوازندگی را آموخته‌اند.

این استاد موسیقی تاکید کرد: تعداد کمی از این شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان، خروجی هنرستان‌ها هستند و بیشتر آنها در آموزشگاه‌های خصوصی، این هنر را تحصیل کرده‌اند.گاهی از بخش‌ها و نقاطی از کشور شرکت‌کننده داریم که قبلا تصور می‌کردیم که موسیقی در این مناطق مورد توجه و علاقه نیست یا هیچ آموزشگاهی در این نقاط وجود ندارد اما در طول برگزاری جشنواره موسیقی جوان دیدیم که چطور افراد علاقمند حتی اگر شده برای آموزش موسیقی خودشان را به شهرهای بزرگ یا حتی به تهران رسانده‌اند و در کلاس‌های اساتید مجرب، شرکت کرده‌اند یا بچه‌هایی هستند که گمان می‌کردیم حتما برای آموختن موسیقی به شهرهای بزرگتر رفته‌اند اما متوجه شدیم در شهرها و روستاهای خودشان و نزد اساتید محلی آموزش دیده‌اند و چقدر هم توانا و موفق ظاهر می‌شدند.

داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان با ابراز خرسندی از این همه قابلیت در کشور، اظهار تاسف کرد که جشنواره تا امروز نتوانسته برای حضور برگزیدگانش در بازار حرفه‌ای موسیقی قدمی بردارد.

وی گفت: همه ما در جشنواره موسیقی جوان بسیار علاقمند هستیم که مقدمات معرفی و فعالیت برگزیدگان و افراد مستعد در عرصه موسیقی حرفه‌ای کشور را فراهم کنیم اما آنها فقط در جشنواره برگزیده می‌شوند و بعد دیگر اتفاقی برایشان نمی‌افتد. برگزاری کنسرت یا اجرای یک رستیال نیازمند همراهی عوامل متعددی است که تا به حال میسر نشده است.

این نوازنده اضافه کرد: شاید این بچه‌ها در شهر خودشان فرصت اجرا و رفتن روی صحنه را پیدا کنند چون در مقایسه با کلان‌شهرها و پایتخت، فرصت بیشتری در شهر خودشان دارند ولی در تهران یا برخی شهرهای بزرگ کارشان سخت‌تر خواهد بود.

ظهیرالدینی آینده حرفه‌ای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان را یکی از مهمترین دغدغه‌های برگزارکنندگان این جشنواره برشمرد و گفت: وقتی این جوان‌ها و نوجوان‌ها مقامی کسب می‌کنند، استعدادشان شناسایی می‌شود و موفقیتی به دست می‌آورند باید برای رشد و پرورش آنها قدمی برداشت؛ باید موسسه‌ای باشد که برای پرورش آنها کاری بکند یا شاید بتوان حمایت‌های دیگری از این استعدادها داشت اما نباید رها شوند.

این استاد موسیقی تاکید کرد: شاید من به عنوان یک استاد بتوانم شاگردی که استعداد دارد، تواناست و آیند‌ه‌دار است را به چندجا معرفی کنم یا مثلا تشویقش کنم که در جشنواره موسیقی جوان شرکت کند یا برود به فلان جشنواره و استعدادش را بروز بدهد یا حتی او را به کسانی معرفی کنم که به بازار کار حرفه‌ای راه پیدا کند اما این اقدامات پراکنده و شخصی خواهد بود. یک اقدام سازمان‌یافته و نظام‌مند نیست. جوانان مستعد نیاز به ساز و کاری دارند که زمینه را برای فعالیت حرفه‌ای آنها فراهم کند. تا امروز تهیه‌کنندگان موسیقی، برگزارکنندگان کنسرت و سایر فعالان عرضه موسیقی قدمی برای این برگزیدگان برنداشته‌اند.

ظهیرالدینی البته به این موضوع هم اشاره کرد که موسیقی کلاسیک و موسیقی فاخر در مقایسه با پاپ شرایط اقتصادی قابل اعتنایی ندارد و طبیعی است که یک کنسرت‌گذار روی این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری نکند. شاید شرایط موسیقی سنتی بهتر باشد اما در مجموع اقتصاد موسیقی در کشور تعریف چندانی ندارد و جشنواره بیشتر از آنکه حامی استعدادهای جوان باشد، حکم معرف را دارد و افراد با برگزیده شدن در جشنواره اعتبار کسب می‌کنند؛ اعتباری که می‌تواند یک پله در مسیر موفقیت آنها تعریف شود.

ظهیرالدینی در ادامه تاکید کرد: من در اغلب جشنواره‌ها به عنوان داور حضور داشته‌ام اما موفقیت جشنواره موسیقی جوان را به چشم دیده‌ام و به این جشنواره بسیار خوش‌بین هستم. هر سال در تعیین رپرتوار جشنواره موسیقی‌ جوان سخت‌گیرتر بوده‌ایم اما همچنان جوانان و نوجوان شرکت‌کننده در این جشنواره می‌درخشند و همچنان به تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره اضافه می‌شود.

تنوع جشنواره هم از دیگر مواردی است که ظهیرالدینی به آن اشاره کرد و افزود: بارها دیده‌ایم که گروه‌های داوری و انتخاب، دو تا سه روز مشغول بررسی هستند و از آنجایی که جشنواره موسیقی جوان  هم بخش‌های متعددی دارد هم تعداد شرکت‌کنندگانش قابل توجه است در نتیجه داوران زیادی باید بیایند و چند روز زمان بگذارند تا آثار هر بخش را ارزیابی کنند. مثلا در بخش نوازندگی سازهایی مانند سنتور و دف هر سال با تعداد زیادی شرکت‌کننده روبرو هستیم و این هیچ دلیلی ندارد جز این که جشنواره بیشتر نمود کرده و بر سایر جشنواره‌ها ارجح است.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌‌شود.