به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، میناسکانیان که داوری چندین دوره جشنواره موسیقی جوان را عهده دار بوده ضمن اینکه جشنواره موسیقی جوان را از مهمترین جشنواره‌های موسیقی و بسیار مفید و موثر ارزیابی می‌کند، معتقد است این جشنواره همیشه با مانع‌تراشی‌هایی مواجه بوده است. این استاد پیانو تشریح کرد: در این سال‌ها که جشنواره موسیقی جوان برگزار شده، همواره همراهش بوده‌ام. دست کم بعد از آنکه یک دوره جشنواره تعطیل و دوباره از سر گرفته شد تا همین دوره، به عنوان داور، کار هنرآموزان جوان و نوجوان را در جشنواره داوری کرده‌ام.

میناسکانیان ادامه داد: با وجود همه کارشکنی‌ها در برگزاری جشنواره، روند آن همیشه رو به رشد بوده و هر سال بهتر از سال قبل برگزار شده و دستاوردهای خوبی داشته است. البته به جز امسال که به دلایلی تعداد شرکت‌کنندگان بسیار کاهش داشته است.

این نوازنده و مدرس پیانو بیان داشت: ما هر سال رپرتوار برنامه را دشوارتر کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم برای شرکت‌کنندگان چالش ایجاد کنیم تا شرکت‌کنندگان بیشتر تلاش و بهتر عمل کنند. خوشبختانه همیشه جواب داده و تا امروز هم موفق بوده‌ایم.

میناسکانیان که همیشه یکی از مشوقان اصلی آموزش موسیقی در نقاط مختلف کشور بوده، معتقد است یکی از دلایل رشد شرکت‌کنندگان در جشنواره این است که آموزش موسیقی در کشور رشد داشته بخصوص در دانشگاه تهران و در هنرستان‌های دخترانه.

این استاد نوازندگی پیانو در پاسخ به این سوال که علاقمندان به این ساز و شرکت‌کنندگان این رشته در جشنواره معمولا از چه قشری هستند، توضیح داد: از اقشار مختلف در این رشته شرکت‌کننده داریم. البته اکثریت با طبقه متوسط جامعه است اما کسانی هستند که از شهرستان‌های دور آمده‌اند و ما را با اجرای فوق‌العاده خوبشان، غافلگیر کرده‌اند. من در این جشنواره اجراهایی دیده‌ام که حیرت‌انگیز بوده‌اند و این در حالی است که هر سال رپرتوار جشنواره سخت‌تر شده است.

به گفته میناسکانیان تقریبا در یک دهه اخیر چیزی حدود 60 درصد رپرتوار جشنواره دشوارتر شده و شرکت‌کنندگان همچنان از پس آن برآمده‌اند و با همین فرایند در آینده می‌توان اتفاقات بهتری را شاهد بود. البته این موسیقیدان یک شرط هم در این زمینه ذکر کرد، آن هم تداوم جشنواره است.

رافائل میناسکانیان معتقد است که همه دست‌اندرکاران جشنواره و حتی شرکت‌کنندگان نگران تداوم جشنواره هستند. او در این باره توضیح داد: همیشه شاهد مانع‌تراشی‌هایی برای برگزاری جشنواره بوده‌ایم و امسال بیشتر از قبل نگرانیم که مبادا جلوی برگزاری جشنواره گرفته شود. جشنواره موسیقی جوان بارها از همین بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها آسیب دیده است؛ مثلا امسال خیلی دیر برای برگزاری آن تصمیم‌گیری شد. همیشه حوالی آذرماه فراخوان برگزاری جشنواره منتشر می‌شد و علاقمندان چند ماه فرصت داشتند تا برای این رقابت بزرگ آماده شوند اما امسال اواخر سال بود که گفتند جشنواره قرار است برگزار شود و جزئیات برگزاری آن هم مبهم بود و هیچ کس توضیحی نداشت.

داور بخش پیانو جشنواره ملی موسیقی جوان ادامه داد: همین تاخیر و بی‌برنامه‌گی لطمه بزرگی به داوران و مهمتر از ما به شرکت‌کنندگان جشنواره وارد کرد. آنها فرصت خیلی کوتاهی برای آماده شدن در اختیار داشتند و در نتیجه تعداد شرکت‌کنندگان این دوره بسیار محسوس است.

به گفته میناسکانیان هر سال به طور متوسط تقریبا حدود 60 نفر از گروه سنی الف در بخش نوازندگی پیانو شرکت می‌کردند، حدود 40 نفر از گروه سنی ب در این بخش رقابت داشتند و از گروه سنی ج تقریبا 30 نفر در جشنواره حضور داشتند اما امسال به جز شرکت‌کنندگان گروه الف که خیلی تغییر چشمگیری نداشتند، از گروه سنی ب فقط 11 نفر و از گروه سنی ج فقط 3 نفر در بخش نوازندگی پیانو حضور دارند.

این مدرس پیانو معتقد است: این کاهش چشمگیر نتیجه بی‌برنامه‌گی مدیران دولت در برگزاری جشنواره است. اگر زودتر تصمیم می‌گرفتند که جشنواره برگزار شود، فرصت بیشتری برای ارائه رپرتوار جشنواره در اختیار بود و بچه‌ها می‌توانستند سر فرصت تمرین کنند و الآن تعداد بیشتری از آنها آماده حضور در جشنواره بودند.

میناسکانیان در این باره گفت: متاسفانه تصمیم‌گیری‌ها در دولت بسیار کند است و به وزارت ارشاد هم خلاصه نمی‌شود. در زمینه واکسن و خیلی چیزهای دیگر هم شاهد بلاتکلیفی و بی‌برنامه‌گی بوده‌ایم. امیدوارم این اتفاقات در سال‌های آینده تکرار نشود.

استاد نوازندگی پیانو خاطر نشان کرد:شرایط کنونی کمی نگران‌کننده است اما دعا می‌کنم جشنواره ادامه داشته باشد چون مایه پیشرفت موسیقی در کشور است و به اعتلای موسیقی عمیق و فرهیخته کمک می‌کند.

گفتگو :آذر مهاجر