به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، فرشاد شیخی اولین بار است که در این جشنواره به عنوان داور حضور دارد. یکی از علت‌های حضور شیخی در این جشنواره، افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در بخش سازهای بادی برنجی است.

شیخی درباره تعداد شرکت کنندگان در جشنواره گفت: سال گذشته هیچ شرکت‌کننده‌ای در بخش سازهای بادی‌برنجی شرکت نکرده بود. دوره قبل‌تر، یعنی دوره سیزدهم در مجموع از تمام گروه‌های سنی فقط 5 شرکت کننده در بخش سازهای بادی برنجی حضور داشتند. امسال تعداد شرکت‌کنندگان به 11 نفر ارتقا پیدا کرده است. این یعنی تعداد شرکت‌کنندگان از دو برابر دوره سیزدهم هم بیشتر شده و این جای امیدواری دارد.

به اعتقاد این نوازنده هورن، افزایش تعداد شرکت‌کنندگان سازهای بادی و برنجی به شکل برگزاری جشنواره بر می‌گردد. او در این باره گفت: معتقدم دلیل اصلی آن برگزاری جشنواره به صورت مجازی است. چون مخاطب این جشنواره جوان‌ها و نوجوان‌ها هستند که اکثر آنها با تجهیزات و امکانات روز آشنایی دارند و در نتیحه ساده‌تر و آسان‌تر از همیشه توانسته‌اند در این رقابت بزرگ شرکت کنند و به همین دلیل امسال استقبال بیشتری را شاهد هستیم.

این نوازنده بر همین اساس پیشنهاد داد: کاش این امکان وجود داشته باشد که بعد از پایان پاندومی کرونا هم  علاقمندان به شرکت در جشنواره، از امکان ارسال اثر به صورت مجازی و شرکت در جشنواره به شیوه غیرحضوری هم بهره‌مند باشند. چرا که هزینه‌های حضور در جشنواره کاهش پیدا می‌کند؛ در میان شرکت‌کنندگان کسانی هستند که در شهرهای دور از تهران زندگی می‌کنند و اگر گزینه شرکت به صورت مجازی حذف نشود، می‌توانند با هزینه کمتر و آرامش خاطر بیشتر در جشنواره شرکت کنند.

شیخی ضمن ابراز خرسندی از رشد کمی جشنواره در بخش سازهای بادی برنجی، از افزایش کیفی آثار شرکت‌کنندگان هم خبر داد و گفت: کیفیت آثار شرکت‌کننده در این دوره خیلی خوب بود. کسانی که به سازهای بادی- برنجی روی می‌آورند،‌ افراد کمی هستند که از روی علاقه و با آگاهی انتخاب کرده‌اند و معمولا کارشان هم خوب است. وقتی این افراد در جشنواره شرکت می‌کنند یعنی جشنواره توانسته انگیزه لازم برای افراد فراهم کند که اثر بفرستند و توانایی‌های خودشان را محک بزنند.

داور سازهای بادی جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این سوال که کدام گروه‌های سنی بهتر و باانگیزه‌تر ظاهر شده‌اند، گفت: گروه سنی ج به طور طبیعی سطح کیفی بهتری دارند چون به دلیل سن بیشتر، دوره آموزشی طولانی‌تری را سپری کرده‌اند و گوش موسیقایی آنها تربیت شده است. سازهای بادی دیربازده هستند و طبیعی است که گروه سنی ج کیفیت بهتری ارائه می‌کنند اما انتظار داوران از هر رده سنی به اندازه توانایی‌های همان رده سنی است. ما شرکت‌کنندگان گروه‌های سنی مختلف را با هم مقایسه نمی‌کنیم؛ از کسانی که در گروه الف شرکت‌کرده‌اند به اندازه توانایی‌های همین گروه سنی توقع داریم و از شرکت‌کنندگان گروه‌های سنی ب و ج هم بر اساس توانایی‌های گروه خودشان متوقع هستیم.

به اعتقاد شیخی مهمترین کار جشنواره شناسایی استعدادها و افراد علاقمندان به موسیقی در رشته‌های مختلف است و از این بابت اتفاق بزرگی با برگزاری جشنواره جوان رقم خورده است چرا که علاقمندان به موسیقی می‌توانند خودشان را محک بزنند، سطح توانایی‌های خودشان را با دیگران مقایسه کنند و نیز متوجه شوند که ساز مورد نظرشان را چند نفر و از کدام شهرها می‌نوازند. ضمن اینکه بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار موسیقی ایران هم این جشنواره را پی‌ می‌گیرند، اتفاقاتش را رصد می‌کنند و از همین رو به صورت کاملا طبیعی افراد در این جشنواره به اساتید و هنرمندان و فعالان مارکت موسیقی معرفی می‌شوند.

یکی دیگر از پیشنهادهای فرشاد شیخی این است که هنرمندان و مسئولان وزارت ارشاد هم از استعدادهای درخشان این جشنواره حمایت کنند تا اهداف جشنواره بیش از پیش محقق شود. او توضیح داد: اکثر داوران جشنواره نیز از دست‌اندرکاران موسیقی کشور هستند و اگر چه در شرح وظایف آنها نیامده که استعدادهای درخشان جشنواره را مورد حمایت قرار دهند اما معمولا داوران به عنوان فعالان عرصه موسیقی استعدادهای برتر را رها نمی‌کنند، حتی شده در حد مشورت دادن و معرفی کردن با آنها همراهی می‌کنند و هر کاری که از دستشان بر بیاید برای بچه‌ها انجام می‌دهند.

فرشاد شیخی تاکید دارد که تعداد نوازندگان سازهای برنجی از جمله هورن، ترمپت و ترومبون در تمام کشور، چندان زیاد نیست و نیز در میان نوجوانان و جوانان هم نمی‌توان افراد زیادی را پیدا کرد که در حال آموزش این سازها باشند. بنابراین او به دست‌اندرکاران جشنواره پیشنهاد می‌کند، در بخش سازهایی که تعداد نوازندگان کمتری دارند، بعد از اتمام جشنواره برای کسانی که به بخش رقابتی راه پیدا نمی‌کنند، مستر کلاس برگزار شود.

او در این باره گفت: شاید دبیر جشنواره بتواند ضمن رایزنی با نهادهای مرتبط با موسیقی مثل بنیاد رودکی یا انجمن موسیقی، مستر کلاس‌هایی را برای آنهایی که فقط تقدیر می‌شوند و به بخش رقابتی نمی‌روند برگزار کند. با استفاده از امکانات مجموعه‌هایی مانند رودکی و با بهره‌گیری از اساتیدی ایرانی و خارجی فرصتی فراهم خواهد شد که هم دانش‌افزایی صورت بگیرد و هم برای این دسته از شرکت‌کنندگان انگیزه‌ ادامه کار فراهم شود و هم فرصتی در اختیارشان خواهد بود که نقاط ضعف و اشکالاتشان را برطرف کنند.

شیخی اشاره می‌کند که پیش از این در بخش رهبری ارکستر و آموزش سازهای بادی، چندین بار شاهد چنین مسترکلاس‌هایی در بنیاد رودکی بوده و نتایج خوبی هم داشته است.

این مدرس موسیقی درخواست دیگری برای شرکت‌کنندگان در بخش سازهای بادی‌برنجی مطرح کرد. شیخی گفت: جشنواره برای علاقمندان به موسیقی در کشورمان یک انگیزه بزرگ و مهم است، باید قدردان جشنواره باشیم که چنین کار بزرگی را انجام می‌دهد و به همین دلیل خواهش می‌کنم برای سازهایی که کمتر شناخته شده‌اند، امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شود که فرصت حضور در جشنواره برای نوازندگان این سازها از دست نرود. قایل شدن این امتیازات منوط به آن است که دبیر جشنواره با دانش و ارتباطاتی که دارد، شیوه‌ها و چگونگی این امتیازات را مشخص کند. مثلا می‌دانید در سازهای بادی- برنجی در بهترین حالت بیست تا سی نفر متقاضی شرکت در جشنواره هستند و شاید ساز ترمبون یا ساز هورن در بهترین حالت یکی دو شرکت‌کننده در گروه سنی ج داشته باشد. ممکن است سال بعد این یکی دو نفر دیگر انگیزه شرکت در جشنواره را نداشته باشند؛ اینجاست که امتیازات و حمایت‌های دبیر جشنواره می‌تواند برای آنها انگیزه و امیدبخش باشد.

این نوازنده و مدرس موسیقی به عنوان آخرین پیشنهاد به این نکته اشاره کرد: کاش می‌شد جشنواره از اجراهای استعدادهای برتر در هر دوره یک آلبوم تهیه کند و آن را به بازار ارائه کند یا مثلا روی سایت جشنواره در دسترس علاقمندان قرار بدهد. این اقدام هم برای شرکت‌کنندگان انگیزه ایجاد می‌کند و هم فعالان موسیقی می‌توانند با استعدادهای برتر آشنا شوند و بدانند جشنواره در چه سطحی برگزار می‌شود. شاید در این سال‌ها آلبوم‌هایی از آثار شرکت‌کنندگان تولید شده باشد اما بعید می‌دانم به بازار موسیقی عرضه شده یا در دسترس عموم قرار گرفته باشد.

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در دو بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک به دو صورت حضوری و مجازی در حال انجام است که با اتمام داوریها اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.