ایران معدن هنر و نابغه های موسیقی است/ جشنواره برای تجلیل و قدردانی از هنر است
در روزی که موسیقی نواحی به ساز دف می پرداخت، مسعود حبیبی، سید عطا ا… سلامیه، فرزاد عندلیبی، عبدالرحامن غوثی بعنوان داوران این بخش حضور داشتند. ایران معدن هنر و نابغه های موسیقی است عطا الله سلامیه در ابتدا به کیفیت اجرا ها اشاره کرد و گفت: از هنرمندان جوان خواهش می کنم برای […]
در روزی که موسیقی نواحی به ساز دف می پرداخت، مسعود حبیبی، سید عطا ا… سلامیه، فرزاد عندلیبی، عبدالرحامن غوثی بعنوان داوران این بخش حضور داشتند.
ایران معدن هنر و نابغه های موسیقی است
عطا الله سلامیه در ابتدا به کیفیت اجرا ها اشاره کرد و گفت: از هنرمندان جوان خواهش می کنم برای رقابت شرکت نکنند و برای رفاقت حضور پیدا کنند. هر شکست را مقدمه پیروزی بدانند. اگر مقامی نیز کسب نکردند، ناراحت نباشند و آن را تجربه ای برای سال های بعد بدانند.
سلامیه درباره نقش انجمن موسیقی در پیشرفت شرکت کنندگان توضیح داد: حوزه هنری و انجمن های موسیقی حمایت کننده هستند و این بسیار قابل تقدیر است. ایران معدن هنر و نابغه های موسیقی است که نیاز به حمايت دارند تا بتوانند در سطح جهانی حاضر شوند.
جشنواره برای تجلیل و قدردانی از هنر است
فرزاد عندلیبی هم در خصوص کیفیت اجرا ها گفت: شاهد رقابت خیلی خوبی بودیم. اجرا ها سطح خوبی داشتند. رده های سنی به طور مناسبی تفکیک شده بودند و بخش بازبينی به درستی عمل کرده بود.
او درباره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره برای تجلیل و قدردانی از هنر است. موسیقی بخشی از هنر است. ساز دف نیز در همین زمینه قرار می گیرد. هر سال این جشنواره ارتقا پیدا می کند. هیچ جشنواره بی اشکال نیست، اميدوار هستیم هر سال جشنواره گامی جلو تر از قبل باشد و شرکت کنندگان و متقاضيان آن هر بار افزایش پیدا کنند.
عندلیبی درباره نحوه تاثیرگذاری انجمن موسیقی توضیح داد: نقش بسیار مهم و مثبتی دارد. هر سال نیرو های جوان تر و پرانرژی تری حضور دارند. هر سال موفق تر از سال پیش حاضر شده است.
او در انتها پیشنهاد داد: خوب است بخشی تحت عنوان دونوازی به جشنواره اضافه شود و نوازندگان با یکدیگر سوال و جواب کنند. در آن صورت سنجش بهتری نیز رخ خواهد داد.
ما همه تلاش مان را کردیم تا حق کسی ضایع نشود
عبدالرحمان غوثی در خصوص کیفیت اجرا ها گفت: بچه ها در سطح خوبی قرار داشتند و رقابت ها بسیار نزدیک بودند. در رده سنی ج این رقابت ها نزدیکتر هم می شد. ما همه تلاش مان را کردیم تا حق کسی ضایع نشود.
او درباره میزان تاثیر گذاری جشنواره ملی موسیقی جوان توضيح داد: جشنواره بستر بسیار خوبی است. نوازندگان هر روز باید روز شماری کنند تا زمان برگزاری این جشنواره برسد. نوازندگان در طول سال به تمرین می پردازند تا برای این میدان آماده شوند. جشنواره هر سال نسبت به سال گذشته بهتر برگزار می شود. امیدوار هستیم این مسیر همچنان ادامه داشته باشد.
نوازندگان در سطح متوسطی قرار داشتند
مسعود حبیبی در خصوص اجرا های دف نوازی گفت: از آن جا که در سال های گذشته جشنواره حضور نداشته ام، نمی توانم به طور دقیق به مقایسه بپردازم. بر اساس نظر شخصی من نوازندگان در سطح متوسطی قرار داشتند، اما از جهت دانش تئوری بسیار ضعيف هستند. باید جوانان را از دیدگاه روانشناختی و جامعه شناسی دید تا متوجه شویم چرا ساز دف را که ساز زیبایی است، با لطافت نمی نوازند و وجه روحانی را لحاظ نمی کنند.
این داور در ادامه اشاره نمود: ساز دف از نظر آسیب های ستون فقرات ساز مخربی است، باید به شکل کاملا صحیح اجرا شود نباید آن را فورته نواخت.
وی در خصوص نقش جشنواره در پیشرفت نوازندگان توضيح داد: اگر به این نکات توجه شود و نقاط ضعف به نوازندگان گفته شود بسیار می تواند موثر باشد، اما چنانچه فقط تعدادی نوازنده بیایند و بی هیچ بهره ای بروند اتفاق خوبی نخواهد افتاد. باید مسائل کارشناسی شود و ورکشاپ هایی برای بهبود مسیر حرکت برگزار گردد.
دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و فرهنگسرای نیاوران از ۲۲ مردادماه سال جاری در حال برگزاری می باشد.