به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محمد الهیاری فومنی سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جایگاه جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان نه به ادعای من بلکه به تایید اساتید موسیقی و داوران خبره ای که درآن حضور دارند و نفسشان گرما بخش جشنواره ملی موسیقی جوان است؛جشنواره ای پررونق است.جشنواره ای که معرف استعدادها و آینده سازان موسیقی کشور بوده وبه تایید برخی ازاساتید، چنین گردهمایی بزرگی که استعداد یابی در حوزه موسیقی است و سالانه در کشور ما برای جوانان اتفاق می افتد،  در منطقه خاورمیانه و شاید وسیع تر از آن مشابهی نداشته باشد،  لذا از این جهت جایگاه جشنواره  جایگاه بی بدیلی است.

او در خصوص اقدامات و حمایت دفتر موسیقی از این جشنواره در مدت زمانی که عهده دار این مسئولیت بوده پاسخ داد: دفتر موسیقی درطی سال عهده دار برگزاری سه جشنواره موسیقی است.  جشنواره  ملی موسیقی جوان،  جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره موسیقی  فجر. در هر سه جشنواره، بودجه، پشتیبانی و حمایت از طریق دفتر موسیقی تامین می شود  که شامل هزینه های جشنواره، دبیرخانه،  دستمزد دبیران جشنواره و داوران ، اهدا جوائز ، اهدا لوح های تقدیر، تندیس و برگزاری مراسم اختتامیه و… است. بطورکامل آنچه که در جشنواره موسیقی جوان اتفاق می افتد با حمایت و بودجه دفتر موسیقی است و از ابتدا فرایند برگزاری جشنواره از انتخاب دبیر محترم تا پایان اتفاقاتی است که بواسطه دفتر موسیقی رقم می خورد.

 

الهیاری در خصوص حمایت و بودجه‌ای که باید از سوی دفتر موسیقی برای برگزیدگان جشنواره تامین شود، اظهار داشت:جشنواره اتفاق و یا رویدادی برای برجسته سازی ، نمایان کردن ونشان دادن بهترین ها است. جشنواره در معرفی این بهترین ها همیشه کمک  کرده است، اما اینکه بعد از جشنواه چه اتفاقی برای برگزیده ها  خواهد افتاد باید بگویم برخی از این عزیزان برگزیده در سالهای گذشته  به جشنواره موسیقی فجر راه پیدا کرده اند و در چنین رویداد بزرگ هنری به هنرنمایی  پرداختند و برخی دیگر از این عزیزان به واسطه جشنواره جوان وموفقیتی که درآن داشتند شهرت رسانه ای پیدا کرده  و به برنامه های تلویزیونی پرتماشاگر راه پیدا کردند و به موفقیت های اقتصادی خوبی دست یافتند و در کنار موفقیتی که درجشنواره موسیقی جوان داشتند بسیاری ازاین دوستان موفق شدند در سالهای بعد در دانشگاه در رشته موسیقی تحصیل کنند و مدارج بالا کسب کردند و  به عنوان اساتید دانشگاه مشغول به کار شدند و یا به شکل غیررسمی در آموزشگاههای موسیقی  تدریس می کنند یا اساسا  آموزشگاه هایی  تاسیس کردند و به آموزش می پردازند. اما نکته حائز اهمیتی که در سوال هم اشاره شده این است که اتفاق سازمان یافته تری برای برگزیدگان جشنواره ملی موسیقی جوان رقم بخورد به عنوان مثال این امکان را داشته باشند در گونه موسیقی خودشان به ارکستر های کشور مان راه پیدا کنند. چرا که برگزیدگان این جشنواره ذخیره ای برای موسیقی کشور در آینده هستند و از دل آنها اساتید و استادانی چه در حوزه دانشگاهی و چه در حوزه غیر آکادمیک و در قالب ارکسترها ظهور می یابند و طبیعی است همچنان علی رغم توفیقی هایی که بوده احتیاج است دراین زمینه  برنامه ریزی های بهتری داشته باشیم تا شاهد اتفاقات بهتر برای این عزیزان  و آینده ای روشنتر برای آنها باشیم. حضور اساتید بزرگ موسیقی در جشنواره جوان غنیمت است و تداوم حضور آنان در این جشنواره، خواست قلبی ما است.

 

گقتگو: ندا سیجانی