به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،گاگیک بابایان نوازنده پیانو و داور جشنواره پانزدهم با بیان اینکه سطح کیفی جشنواره ملی موسیقی جوان رشد قابل توجهی داشته، گفت: کیفیت آثار خوب بود؛ البته همیشه در گروه الف کسانی را داریم که بدون آمادگی کامل شرکت می‌کنند، بدون اینکه درباره اجرای نهایی شناختی داشته باشند اما همیشه شرکت‌کنندگان بسیار عالی هستند. امسال هم به راحتی می‌توانستیم از گروه سنی الف 10 نفر را انتخاب کنیم.

این داور پیانو تاکید کرد: معمولا همیشه در گروه الف شرکت‌کنندگان مستعد به تعداد قابل توجه داریم، در گروه ب هم به راحتی توانستیم شش نفر را انتخاب کنیم. در گروه سنی ج هم هر سه نفر قابل قبول بودند.

بابایان همچنین درباره سطح کمی جشنواره و تعداد شرکت‌کنندگان گفت: گروه الف به اندازه کافی شرکت کرده بودند، در گروه سنی ب انتظار بیشتری داشتیم و گروه ج هم بسیار تعداد شرکت‌کنندگان کم بودند.

این نوازنده پیانو درباره کم بودن تعداد شرکت‌کنندگان گفت: علت اصلی را نمی‌دانم اما حدس می‌زنم گروه سنی ج معمولا در دنیای موسیقی حرفه‌ای‌تر هستند و خط و مسیرشان مشخص شده بنابراین شاید خیلی فرصت ندارد یا حتی شاید رقابت در جشنواره برایشان جذابیتی ندارد. گروه سنی ب هم ممکن است به دلیل دشواری قطعات شرکت نکرده‌اند اما همیشه در گروه سنی الف تعداد شرکت‌کنندگان خوب است.شاید به این دلیل که سن کمتر و علاقه بیشتری به رقابت دارند و نیز شرکت‌کنندگان این گروه سنی از تمام ایران در جشنواره حضور دارند. بیشتر آنها در آموزشگاه‌های موسیقی تحصیل می‌کنند و چون جشنواره مورد توجه آموزشگاه‌ها هست، به شرکت در این رقابت ترغیب می‌شوند.

این داور جشنواره که در تعیین سرفصل‌های این دوره از رقابت جشنواره‌ ملی موسیقی جوان نقش داشته، درباره دشواری قطعات گفت: ضبط کردن قطعات مورد نیاز برای شرکت در جشنواره بسیار دشوار است. شاید هم یکی از دلایل کم بودن شرکت کنندگان، همین آماده کردن قطعات بوده؛ رپرتوار جشنواره معمولا ساده نیست و همیشه دشواری‌های خودش را دارد. ضمن اینکه امسال به دلیل شیوع کووید 19 شرایط خوبی هم نداشتیم و همه اینها دست به دست هم داده بود.

وی ادامه داد: هر اجرایی به نظر من دشوار است و امسال هم به اندازه کافی سخت بود؛ باید این طور باشد تا بتوان از میان شرکت‌کنندگان بهترین‌ها را انتخاب کرد. سطح نوازندگی شرکت‌کنندگان بالا رفته و اگر رپرتوار ساده باشد، نمی‌توانیم از بین آنها انتخاب کنیم. به هر حال مسابقه است و باید دشوار باشد؛ ضمن اینکه شرکت‌کنندگان هم حسابی پیشرفت کرده‌اند.

به نظرم برخی از نوازندگان شرکت‌کننده در جشنواره، به راحتی می‌توانند در جشنواره‌های خارجی شرکت ‌کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. برخی از آنها به راحتی می‌توانند در جشنواره‌هایی مانند چایکوفسکی، لیپس، شوپن و دیگر مسابقات بین‌المللی شرکت کنند.

بابایان که چندین دوره داور جشنواره ملی موسیقی بوده درباره رشد شرکت‌کنندگان جشنواره گفت: هر سال شرکت‌کنندگان خوب ظاهر شده‌اند. البته که همه خوب هستند اما همیشه به قدری افراد مستعد و توانمند داریم که بتوانیم از بین آنها چند نفر را با اطمینان انتخاب و معرفی کنیم.

او معتقد است جشنواره موسیقی جوان در ارتقای سطح کیفی موسیقی در کشور سهم داشته و تاکید می‌کند که درباره نوازندگی پیانو بدون تردید و به طور قطع  جشنواره ملی موسیقی جوان موثر بوده است چرا که باعث ایجاد انگیزه شده است.

به گفته این مدرس پیانو در جشنواره موسیقی، علاوه بر رقابت، شرکت‌کنندگان می‌توانند کارهای همدیگر را بشنوند و اجرا در حضور داوران باعث می‌شود جدی‌تر عمل کنند. در سال‌های قبل اگر فینالیست می‌شدند، تجربه حضور روی صحنه را پیدا می‌کردند و این برای شرکت‌کنندگان دغدغه مهمی محسوب می‌شود.  همچنین جشنواره باعث می‌شود بچه‌ها از طولانی بودن تمرینات خسته نشوند چون هدف دارند و همه اینها دلایلی است که با جزئیات و با دقت بالا کار کنند نه فقط خودشان بلکه اساتید و مربیان آنها هم دقت بیشتری خواهند داشت.

این داور توضیح داد: در شرایط فعلی ما فقط اجراها را می‌شنویم اما در گذشته که شرکت‌کنندگان در مقابل داوران اجرا می‌کردند، این فرصت را داشتند که نظر داوران را بشنوند از راهنمایی‌ها بهره بگیرند و این اتفاق خوبی بود. همین حالا هم اگر بخواهند حتما توضیحاتی می‌دهیم.

گاگیک بابایان در پایان یک درخواست را مطرح کرد. او از شرکت کنندگان گروه سنی الف خواست که برای شرکت در جشنواره عجله نداشته باشند و توضیح داد: برخی از شرکت‌کنندگان گروه الف اصرار دارند در جشنواره شرکت‌ کنند در حالی که هنوز آمادگی کامل ندارند. نمی‌دانم این اصرار خانواده‌هاست یا مربیان بچه‌ها یا حتی خواست خودشان اما در هر صورت شاهد مواردی هستیم که از بی‌دقتی آنها بروز می‌کند و این نشان می‌دهد که هنوز برای شرکت در جشنواره آماده نیستند. این در مورد همه صادق نیست اما در گروه الف هستند کسانی که پیش از آمادگی کامل برای حضور در جشنواره اقدام می‌کنند در حالی که می‌توانند سال‌های بعد و در دوره‌های بعد با آمادگی بیشتر شرکت‌کنند، نتیحه بهتری بگیرند و سرخورده هم نشوند.

به گفته این داور هر سال  چند نفری از این افراد را می‌شود در جشنواره دید و ابراز امیدواری کرد که والدین یا مربیان فشاری از این بابت به بچه‌ها تحمیل نکنند.

 

 

گفتگو: آذر مهاجر