آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه یکشنبه بیست و پنجم تیر ماه سال جاری در قالب یک رویداد آنلاین پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در قالب یک رویداد آنلاین شامگاه یکشنبه بیست و پنجم تیر ماه با معرفی نفرات برگزیده برگزار و پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم فاطمه آل عباس مجری برنامه پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شانزدهمین جشنواره موسیقی جوان را قرائت کرد.

ایجاد افق های روشن در امیدآفرینی و کشف استعدادهای نهفته موسیقی

در این پیام آمده است: رشد و تعالی حرکت فرهنگی در سرزمین پهناور ایران اسلامی از گذشته تا امروز، با هنر موسیقی و با عزم و همت هنرمندان پیشکسوت در کنار اشتیاق جوانان برای آموزش و فراگیری این هنر برآمده از فطرت و نهاد آدمی، در تعامل با جامعه و جهان پیرامون، در جان نسل های مختلف تداوم و جریان داشته است و امروز شاهد پیشرفت و بالندگی آن در جای جای این مرز و بوم هستیم.

هنرمندان جوان ما بعنوان آینده سازان کشور عزیزمان با استعدادهای بی شمار و توانمندی هایشان همواره برخوردار از ویژگی هایی چون عشق، شور، طراوت و پاکی هستند که همین مهم با بهره مندی و همنشینی در کنار استادان و بزرگان موسیقی بعنوان میراث داران این هنر کهن، بهترین نگاهبانان در جهت پاسداشت، حفظ و تجلی پیشرفت آینده ی موسیقی ایران به شمار می روند.

در این مسیر و در گام شانزدهم، جشنواره ملی موسیقی جوان بعنوان رویدادی تخصصی و آموزش محور با همراهی و پشتیبانی دلسوزانه و دغدغه مندانه ی اساتید پیشکسوت، داوران و هنرمندان ارجمندش، همواره در مسیر رشد و تعالی قدم برداشته و توانسته است افق های روشنی در امیدآفرینی و کشف استعدادهای نهفته موسیقی اصیل دستگاهی، نواحی و کلاسیک با ایجاد یک بستر مساوی و برابر برای تمامی شرکت کنندگان ایجاد کند.

 

درادامه این پیام آمده است: حضور هنرمندان جوان و نوجوان در این جشنواره در سنین گوناگون، با قومیت ها و گویش های مختلف در پهنه ای به وسعت ایران، بیانگر توانمندی نقش هنر موسیقی در وحدت  افزایی و ایجاد همدلی و همبستگی و قوام بخش فرهنگ و هنر این مرز و بوم بوده و امید می رود جایگاه قابل اتکای آن به پشتوانه ی پیشینه ی درخشانش، پایدار و استوار بماند.

در پایان از حضور اساتید پیشکسوت، هیئت داوران و شرکت کنندگان در شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صمیمانه قدردانی می کنم و تلاش دبیر محترم جشنواره و همکارانم در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر امور موسیقی و انجمن موسیقی ایران که در این دوره از جشنواره همراهی و همکاری داشته اند، ارج نهاده و برای نوجوانان و جوانان حاضر در این  رویداد ارزشمند هنری بعنوان آینده سازان ایران اسلامی از خدای متعال آرزوی توفیق دارم.

ارائه گزارش آماری دبیر/313 نفر در شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزیده شدند

پس از قرائت پیام وزیر فرهنگ به جشنواره، حمیدرضا اردلان دبیر شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سخنانی ضمن قدردانی از همراهی و مساعدت مدیران دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ایران در برگزاری این رویداد مهم موسیقایی گفت: ازکودکان، نوجوانان و جوانان موسیقی دان کشور برای حضور در این جشنواره قدردانی می کنم، همچنین تشکر ویژه از موسیقی دانان مبرز ایرانی که در مقام داوری به برپایی این رویداد کمک کردند.

دبیر جشنواره در ادامه با ارائه آماری از بخش های مختلف جشنواره افزود: امسال به طور کلی 1792 نفر متقاضی حضور در این رویداد شدند که از این میان 652 نفرخانم و1140 نفر آقا بودند.

اردلان گفت: در این دوره جشنواره 85  داور در 3 مرحله ی تعیین رپورتوارها، مرحله اول، دوم داوری و همچنین در بخش عملی جشنواره 68 داور حضور داشتند. طبق سنوات گذشته این جشنواره در 3 بخش موسیقی نواحی، موسیقی ردیف دستگاهی وموسیقی کلاسیک برگزار شد.

او ادامه داد: در بخش موسیقی نواحی، 403 متقاضی از 21 منطقه در 100 شاخه سازی و آوازی با حضور 23 داور، شرکت کردند.در بخش موسیقی دستگاهی 1112 متقاضی در 12 شاخه آوازی و سازی، آهنگ سازی و حفظ کل ردیف  با حضور 30 داور شرکت داشتند. لازم به ذکر است  امسال پیانو و ویولن ایرانی به این رشته ها اضافه شد. این بخش توانست با تکیه بر اصالت ها و روش های موسیقی اصیل ردیف دستگاهی به یک کیفیت مناسبی دست بیدا کند.

وی تصریح کرد: بخش موسیقی کلاسیک با 277 متقاضی در 12 شاخه  وحضور 15 داور برگزار شد.

دبیر شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: درشانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان 313 نفر برگزیده شدند که ازین تعداد 192 نفر در بخش موسیقی نواحی که بصورت تک مرحله ای برگزار شد و 93 نفر در بخش موسیقی دستگاهی و 28 نفر در بخش موسیقی کلاسیک برگزیده شدند که از این تعداد76 خانم و 237 آقا هستند.

اردلان درباره راهبردهای هفدهمین جشنواره موسیقی جوان، گفت: با مشورت بسیاری از داوران و مسئولان در نظر داریم که جشنواره هفدهم موسیقی جوان به صورت تک مرحله ای  تحت عنوان آزمون ملی موسیقی جوان، برگزار شود تا با اهداف  تداوم رفتار موسیقایی برگزیدگان و ایجاد نسبت هایی میان برندگان و جامعه موسیقی به تعاریف جدیدی در جهت گسترده کردن جشنواره دست یابیم.

جشنواره آینده نگری و آینده پژوهی موسیقی ایران را رقم می زند

در ادامه این مراسم محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: خوشحالیم که  این جشنواره دوره ی دیگری را با افتخار سپری کرد. از مدیرکل دفتر موسیقی، دبیر جشنواره و همه همکارانی  که در این دوره زحمت کشیدند علی الخصوص اساتیدی که زحمت داوری را بعهده گرفتند تشکر می کنم.

معاون امور هنری افزود: جشنواره ملی موسیقی جوان فقط در فرم جوان نیست بلکه در اجراها و محتوا هم جوانی در آن موج می زند. گاهی اوقات زمانی که از موسیقی جوان صحبت می کنیم گمان شنوندگان و بییندگان  این است که فقط سن و سال هنرمندانی که در عرصه موسیقی جشنواره حضور پیدا می کنند جوان هستند در حالی که فرم های اجرایی و کارهای ارائه شده نیز تماما دارای جوانی، طراوت و نوظهور بودن هستند که این از مزایای مهم  این جشنواره است.

سالاری ادامه داد: لازم است که بدانیم این جشنواره آینده نگری و آینده پژوهی موسیقی ایران را رقم می زند و این هنرمندانی که در این جشنواره چهره می شوند در آینده اساتید برجسته ای خواهند شد که بار امانت موسیقی فرهیختگانی ایران را بر دوش خواهند کشید.

برگزیدگان جشنواره آینده ساز و ادامه دهنده راه بزرگان موسیقی

بعد از صحبت های معاون هنری وزیر فرهنگ، محمد اله یاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی در سخنانی گفت: امسال هم توفیق رفیق و یار جشنواره بود و شاهد حضور حداکثری اساتید برجسته و مبرز حوزه موسیقی در جشنواره ملی موسیقی جوان بودیم.

اله یاری افزود: تعداد علاقه مندان و شرکت کنندگان جوان جشنواره نیز شکرخدا قابل توجه بود و از این جهت در این جشنواره هم شاهد حضور پویای جوانان و همچنین حضور اساتیدی که جوانان آهنگساز، نوازنده و موسیقی دان تمایل داشتند کارهایشان توسط این هیئت داوری دیده شود و نقاط ضعف و اشکال به آنها گفته شود.

وی عنوان کرد: واقعیت این است در کشورمان نیازمند این هستیم جوانان علاقه مندی را که در حوزه های مختلفی همچون موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و حفظ ردیف فعالیت می کنند، شناسایی کنیم. هر ساله بعد از این آزمون ملی این نفرات برجسته  به کشور، دولت، مسئولین و حوزه های نخبه پروری معرفی شوند.

مدیر کل دفتر موسیقی  با اشاره به اینکه جشنواره ملی موسیقی جوان، یک فرآیند درست بدون تبلیغات کاذب در حوزه استعدادیابی است، گفت: امیدوارم برگزیدگان جشنواره که بعنوان ذخیره های ارزشمندی در هر حوزه موضوعی موسیقی فعالیت می کنند، آینده ساز و ادامه دهنده راه بزرگان موسیقی برای این مرز و بوم باشند. همچنین در زمینه تمدن سازی و فرهنگ سازی کمک کنند به آنچه که تا به امروز از گذشتگان به ارث رسیده است به دست این جوانان به آیندگان ارث برسد و ما ذخایر ارزشمندی فرهنگی و هنری مان را همچنان شناسایی، تکثیر و تولید کنیم و برای آیندگان به ارث بگذاریم.

اله یاری با بیان اینکه در مقام وظیفه شناسی باید تشکر کنم از دبیر پیشین جشنواره موسیقی جوان، که چندین دوره زحمت برگزاری جشنواره را بر عهده داشتند، گفت: از دبیر فعلی جشنواره که امسال برای اولین سال مسئولیت کار را بر عهده داشتند و از همکاران عزیزم در انجمن موسیقی ایران که به عنوان بازوی اجرایی و برنامه ریزی هر ساله زحمت تدارک و برگزاری این جشنواره را بر عهده دارند تشکر می کنم.

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با پخش چند تک نوازی از برگزیدگان بخش های مختلف و صحبت های سعید تهرانی زاده بعنوان نماینده هیئت داوران در بخش موسیقی نواحی به شرح زیر ادامه یافت.

جشنواره  ملی موسیقی جوان تولید کننده و زایا است

تهرانی زاده گفت: باتوجه به اینکه  در چند دوره جشنواره ملی موسیقی جوان به عنوان داور حضور داشتم، هر سال متوجه شدم که کیفیت نوازندگی ها نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.

وی افزود: جشنواره ملی موسیقی جوان مستقیما بر روی کیفیت موسیقی 20 سال دیگر تاثیر می گذارد. جشنواره  موسیقی جوان تولید کننده و زایا است، بیشتر موزیسین هایی که در هر بخشی می خواهند سال های آینده حضور داشته باشند و ادامه بدهند از بین  جوانان شرکت کننده  در این جشنواره انتخاب و رشد می کنند.

او بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان بسیار مهم است، این رویداد با تمامی جشنواره هایی که در ایران انجام می شود متفاوت است.

استاد دوتارنواز خراسانی تصریح کرد: زمانی که در دهه ی شصت  تا اوایل دهه هفتاد در جشنواره فجر شرکت می کردم به مدت یک هفته در آنجا حضور داشتیم و امکانات بیشتری در اختیارمان قرار می دادند در صورتی که برای جشنواره موسیقی جوان به قدری عرصه تنگ شده که یک جوانی که از آن سوی کشور صبح به تهران می رسد، بعد از اجرا به شهر خودش بازمی گردد که امسال این مورد باتوجه به مدل برگزاری جشنواره حذف شد. بنظرم به این موضوع باید بیشتر توجه شود و برای شرکت کنندگان محل اقامتی برای یک شب در تهران در نظر گرفته شود.

جشنواره ملی موسیقی جوان یک ظرفیت یگانه است که می تواند بسیار تاثیرگزار باشد

در ادامه این مراسم حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و نماینده هیئت دوران در بخش موسیقی دستگاهی گفت: بهتر است به جشنواره آزمون بگوییم، این جشنواره یک ظرفیت یگانه است که می تواند بسیار تاثیرگزار باشد و تا حدی هم بوده و قطعا بین نوجوانان و جوانان در تمام رشته های موسیقی حائز اهمیت است و می تواند بستری برای برگزیده گان جشنواره جهت اتصال آنها به بدنه ی فعال موسیقی کشور محیا کرد تا به تولید و اجرا برسند و این امربسیار بیش از پیش تاثیرگذارخواهد بود و نوجوانان و جوانان را به حضور در جشنواره تشویق می کند.

او تصریح کرد: همانطور که در دهه ی پنجاه آزمون “باربَد” را داشتیم و بسیاری از چهره های شاخص موسیقی امروز از برگزیدگان باربد هستند. آن سال ها رادیو رسانه غالب و فراگیری بود که در کنار این آزمون به معرفی و فعالیت آنها کمک کرد. بسترهای زیادی وجود دارد و اگر اراده و تمهیدی برای این مسئله اندیشیده شود بسیار تاثیرگذار خواهد.

نوربخش افزود: هر ساله جوانان جنب و جوشی برای آمدن به این آزمون دارند. برگزیدگان این جشنواره عنوان منتخبی خود را یک افتخار پررنگ در سابقه شان می دانند و این برگزیده شدن برایشان حائز اهمیت است.

در طی سال ها شاهد تغییر معیارهای سنی و افزایش توانایی های شرکت کنندگان بودیم

مرجان قنبری مهر بعنوان آخرین سخنران و نماینده هیئت داوران در بخش موسیقی کلاسیک، در آئین اختتامیه این جشنواره گفت: جشنوراه ملی موسیقی جوان در طی سال ها رشد خوبی داشته و شاهد تغییر معیارهای سنی و افزایش توانایی های شرکت کنندگان بودیم که این موضوع برایم خوشایند و امیدوارکننده بود.

قنبری مهر درباره حفظ و نگهداری جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: باید کمی بر روی اجراهای عمومی تکیه شود به این معنا که به جوانان فرصتی داده شود تا آنچه که با زحمات بسیار در سال ها به دست آوردند را عرضه کنند. نهایت خاص یک هنرمند شناخته شدن است که توسط مردم دیده و شنیده شود بنابراین اجرای زنده خوب است.

در بخش پایانی این مراسم مجری این مراسم به قرائت اسامی برگزیدگان این دوره از جشنواره پرداخت که لیست اسامی به شرح زیر می باشد.

 

 

برگزیدگان بخش موسیقی دستگاهی

برگزیدگان بخش موسیقی کلاسیک

برگزیدگان بخش موسیقی نواحی