بخش اول سومین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به موسیقی بختیاری، قشقایی، فارس با هیأت داورانی  متشکل از (پروین بهمنی، حمیدرضا اردلان، حسینعلی سعادتی راد اختصاص داشت.

تداوم جشنواره سبب شده تا موسیقی مقامی ما وضعیت خوبی داشته باشد

دکتر حمیدرضا اردلان عضو هیأت داوران و مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز سوم جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان نسبت به سال‌های گذشته هم به لحاظ کمّی تعداد نوازندگان هر منطقه و هم راجع به اصالت‌ها و کارکردهای موسیقی اصیل در تداوم فرهنگی، به طور آرام اما محسوس در حال رشد است. به طور کلی اجراها نسبت به کاری که جشنواره انجام می‌دهد، رضایت بخش بودند. در نسبت با اصالت‌های منطقه و گذشته، موسیقی ایران در حوزه موسیقی مقامی در دورانی به سر می‌برد که اگر فکری بنیادین برایش نشود، ممکن است بعضی از لحن‌ها و رپرتوارها آسیب جدی ببیند.

وی افزود: در این دوره تاریخی هجوم صداهای فرهنگ‌های دیگر و صداهایی که در دوران مدرنیته تولید شده سبب شده که توجه و مراقبه نسبت به فرهنگ‌های بومی و موسیقی مقامی کم شود. یکی از تأثیرات آن در نوازندگی این نوازنده‌ها است و این تأثیر به طبع آن تأثیر بزرگ‌تر، چشمگیر است اما وظیفه‌ای که جشنواره دارد این است که به خوبی نوازنده‌ها را به مراقبه و تمرین براساس اصالت‌ها دعوت می‌کند و این مسائل در چارچوب جشنواره بسیار خوب قابل ارزیابی است.

حمیدرضا اردلان در پایان خاطرنشان کرد: در اغلب نقاط دنیا که یک تداوم فرهنگی موضوع است، اجازه می‌دهند که رویدادهای فرهنگی مداوم باشد تا تداوم فرهنگی ایجاد شود و همین موضوع یکی از دلایلی است که باعث شده این جشنواره تداوم داشته باشد. موضوع دیگر این است که ساختار مدیریتی، داوران، نگاه و رویکردها طوری بوده است که اجازه داده است یک مقیاس و عیاری بدست آید که ما در وهله اول دانش‌مان راجع به موسیقی جوان در کشور بسیار اضافه شود و در وهله دوم می‌توانیم بفهمیم که در مناطق مختلف وضعیت موسیقی در چه وضعیتی به سر می‌برد. به دلیل اینکه این جشنواره برقرار است، سیاست‌های خودمان را براساس تغییرات تنظیم می‌کنیم و این تداوم جشنواره سبب شده که موسیقی ما در حوزه موسیقی مقامی وضعیت خوبی را نشان دهد و تأثیرات جشنواره بر آن کاملاً مشهود است.

هنرمندان جوان باید برای یادگیری بیشتر به سراغ اساتید بزرگ و قدیمی بروند

پروین بهمنی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای نی، نقاره، کرنا و کمانچه، در ابتدا در مورد اجراهای امروز و کیفیت اجراها گفت: اجراها در مجموع خوب بود و بچه‌ها به خوبی ساز زدند و نسبتاً خوب بودند اما به هر حال عده‌ای از آن‌ها ضعف‌هایی داشتند. به دلیل اینکه با موسیقی ردیفی و موسیقیدانان بزرگ و قدیمی آشنا نبودند و همین موضوع باعث شد آن‌چنان که باید اجراهای خوبی را نداشته باشند. به هر حال این جوانان تازه ابتدای راه هستند و قدم اول را برداشته‌اند و باید برای بهتر شدن، به سراغ اساتید بزرگ و قدیمی که موسیقی اصیل را به خوبی می‌شناسند بروند.»

وی افزود: اگر در دوره‌های آینده رپرتواری برای بچه‌ها انتخاب شود که طبق این رپرتوار قطعات خودشان را اجرا کنند، قطعاً بهتر خواهند شد به دلیل اینکه این هنرمندان جوانی که امروز اجرا کردند، از اساتیدی که کمی از آن‌ها بزرگتر و با تجربه تر هستند تحقیق کرده‌اند در صورتی که نباید اینگونه باشد. بنده یکی از دلخوری‌هایی که دارم این است که هنرمندانی که امروز اجرا داشتند، ساز نی قشقایی را با لب و دندان می‌نواختند و بهتر است که به اصل مسئله توجه کنند. مسئله دیگری که این نوازندگان جوان باید به آن توجه کنند، این است که هنرمندان جوانی که در این جشنواره حضور داشتند، از اساتید جوان رونویسی نکنند و به اساتید بزرگ و قدیمی این ساز مراجعه کنند.

این نوازنده پیشکسوت تصریح کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بزرگ ملی است و قطعاً می‌تواند به رشد و تعالی موسیقی کشور در آینده کمک شایانی کند. به دلیل اینکه در این جشنواره به موسیقیدانان نواحی بها داده می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که افراد زیادی نیز به دنبال موسیقی منطقه خودشان بروند.

پروین بهمنی در پایان نیز خاطرنشان کرد: بهتر است که مراکز موسیقی در تهران و مراکز دیگر استان‌ها از موسیقیدانان نواحی ایران خبردار شوند.

انتظار بیشتری از نوازنده‌ها داشتم

حسینعلی سعادتی راد عضو هیات داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای نی، نقاره، کرنا و کمانچه، در ابتدا در مورد کیفیت اجراها گفت: اگر بخواهم صادق باشم، باید بگویم که از اجراهای امروز رضایت آنچنانی نداشتم و انتظار بیشتری از شرکت کننده‌ها داشتم. بنده تنها از اجرای سه نفر از آن‌ها در قسمت‌های کمانچه و نی راضی بودم. اما مابقی نوازندگانی که امروز اجرا کردند، باید کار و تلاش بسیار بیشتری کنند و بنده نیز به تمام این نوازندگان تذکر دادم که تلاش بیشتری انجام دهند. در کل نوازندگان جوان باید زیر نظر اساتیدی بزرگ آموزش ببینند تا از هر لحاظ بهتر شوند.

وی افزود: مطمئناً برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند کمک کند تا در آینده موسیقی کشور رشد بسزایی داشته باشد و جوانان کشور نیز با موسیقی اقوام خودشان بیشتر آشنا شوند.