جشنواره موسيقي جوان با هيچ جشنواره اي بعد از انقلاب قابل قياس نيست
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران (ناي) ، نشست خبري نهمين جشنواره موسيقي جوان صبح امروز با حضور هومان اسعدي دبير جشنواره و علي ترابي دبير اجرايي جشنواره در تالار وحدت برگزار شد. در ابتداي اين نشست هومان اسعدي به تشريح جزئيات اين دوره پرداخت و گفت: نهمين جشنواره موسيقي جوان نسبت به […]
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران (ناي) ، نشست خبري نهمين جشنواره موسيقي جوان صبح امروز با حضور هومان اسعدي دبير جشنواره و علي ترابي دبير اجرايي جشنواره در تالار وحدت برگزار شد. در ابتداي اين نشست هومان اسعدي به تشريح جزئيات اين دوره پرداخت و گفت: نهمين جشنواره موسيقي جوان نسبت به دو دوره گذشته تغييراتي داشته كه به صورت كلي به برخي از آنها اشاره مي كنم. ما در بخش موسيقي كلاسيك ايراني شاهد اضافه شدن ساز تنبك هستيم؛ همچنين در بخش موسيقي كلاسيك غربي نیز سازهاي بادي برنجي به جشنواره اضافه شد كه البته به غير از يكي از آنها بقيه به حد نصاب نرسيدند. وي ادامه داد: يكي از مهمترين تغييرات اين دوره از جشنواره به نسبت گذشته اضافه شدن بخش موسيقي نواحي است . ما هم آواز و هم تمامي سازهاي نواحي را در فراخوان اعلام كرديم كه البته بسياري از آنها متاسفانه به حد نصاب نرسيدند. اسعدي بيان داشت: ما از ابتداي امر كارها را بسيار تخصصي تر انجام داديم و براي اين كار شوراهاي تخصصي در تمامي سازها و آواز تشكيل شد . در واقع استادان سازهاي تخصصي كه در بخش نهايي به عنوان داور حضور دارند يك نفر يا چند نفرشان در مرحله اول اين جشنواره حضور داشتند و حتي در شكل گيري فراخوان جشنواره نيز از نظرات آنها استفاده كرديم. * جشنواره موسيقي جوان با هيچ جشنواره ديگري قابل مقايسه نيست در ادامه اين نشست علي ترابي دبير اجرايي جشنواره نيز گفت: طي سه سال اخير اين جشنواره خوشبختانه از ثبات خوبي برخوردار شده است كه به لطف حضور دكتر هومان اسعدي است. از نظر حضور اساتيد تراز اول موسيقي ايران جشنواره موسيقي جوان با هيچ جشنواره ديگري در بعد از انقلاب قابل مقايسه نيست. از نظر فني نيز اين جشنواره با سياستگذاريهاي تخصصي موسيقي شكل گرفته است. وي ادامه داد: کار نهمين دوره جشنواره موسيقي جوان از شب اختتاميه دوره قبلي اين جشنواره و با ابلاغ حكم دبيري دكتر هومان اسعدي كليد خورد. كارها طبق روال و برنامه ريزي شكل گرفت و در انتهاي سال 93 فراخوان اين جشنواره منتشر شد كه در نهايت 1200 متقاضي آثارشان را براي شركت در اين دوره ارسال كردند. در بخش اول جشنواره تركيبي از حدود 50 نفر از اساتيد اين آثار را ارزيابي كردند و از ميان آنها 339 اثر به مرحله نهايي راه يافت. اين آثار در مرحله نهايي توسط 60نفر از اساتيد در سه حوزه موسيقي كلاسيك، سنتي و نواحي داوري خواهد شد. *حضور 4 نسل موسيقي در كنار يكديگر ترابي افزود: ما در اين جشنواره 4 نسل از موسيقي كشورمان را كنار هم داريم. گروه اول اساتيد برجسته كشورمان هستند ، نسل بعدي شامل اساتيد مياني مي شوند كه در مرحله اول جشنواره نيز حضور داشتند؛نسل سوم و چهارم موسيقي كشورمان نيز به عنوان شركت كنندگان به رقابت خواهند پرداخت و به نوعي از نمايش اين افراد مي توان چشم انداز موسيقي ايران را در سالهاي آينده فهميد. من از تمام كساني كه فعاليتهاي تحقيقاتي – پژوهشي انجام مي دهند و يا در حوزه هاي اجرايي فعال هستند دعوت مي كنم تا به اين جشنواره بيايند و از نزديك با نسل جوان موسيقي مان آشنا شوند. *تشكيل شوراهاي تخصصي براي هر رشته اسعدي در ادامه اين نشست با اشاره به شوراي سياستگذاري نهمين جشنواره موسيقي جوان گفت: شوراي سياستگذاري اين دوره از جشنواره با دو دوره قبلي متفاوت است . در اين دوره ما شوراهاي تخصصي براي سازها و آواز داريم تا تمام كارها به صورت تخصصي تر به اجرا در بيايد براي مثال ما در ساز كمانچه 5 نفر از اساتيد كمانچه نوازي را دعوت كرديم تا در حوزه سياستگذاري همين ساز حضور داشته باشند . اين روالي است كه براي همه سازها و آواز در نظر گرفته شده است البته در حوزه موسيقي نواحي كه با همكاري محمدرضا درويشي، حمیدرضا اردلان و برخي اساتيد ديگر شكل گرفت كمي روال متفاوت بود. وي ادامه داد: فراخوان بخش موسيقي نواحي نيز در كنار ديگر شاخه ها همزمان منتشر شد و قرار بود مهلت ارسال آثار براي متقاضيان تا 31 تير باشد ولي با مشورتهايي كه با آقاي درويشي داشتيم مهلت دريافت آثار براي بخش نواحي چند هفته ديگر نيز تمديد شد البته دليل اين اتفاق بيشتر به موضوع عدم اطلاع رساني مناسب و نيز عدم آگاهي فعالان حوزه موسيقي نواحي مربوط مي شد. دبير جشنواره نهم موسيقي جوان بيان داشت: در هفتمين دوره جشنواره موسيقي جوان كه دوسال پيش برگزار شد همه چيز بسيار سريع اتفاق افتاد به طوري كه در اواخر بهار 92 از من براي برگزاري اين جشنواره دعوت كردند و در شهريورماه نيز جشنواره برگزار شد . در آن زمان اين امكان وجود نداشت كه ما ساز تنبك را به جشنواره اضافه كنيم ولي در دوره هشتم تصميم گرفتيم اين كار را انجام بدهيم و با چند نفر از استادان متخصص در اين زمينه صحبتهايي انجام داديم اما متاسفانه اقبالي صورت نگرفت. براي برگزاري نهمين جشنواره موسيقي جوان ما تصميم گرفتيم با تعداد ديگري از متخصصان سازهاي كوبه اي مذاكره كنيم و از آنها دعوت كرديم تا داوري اين بخش را انجام دهند و در نهايت پژمان حدادي، نويد افقه، كامبيز گنجه اي و ارژنگ كامكار در اين بخش همكاري مي كنند. وي افزود: در بخش آواز نيز پاييز سال گذشته ما از 5 نفر اساتيد برجسته آواز كشورمان دعوت كرديم كه عبارتند از محمدرضا شجريان، شهرام ناظري، علي اصغر شاهزيدي ، نصرالله ناصح پور و رامبد صديف. اين شوراي سياستگذاري تصميم گيريهايي را در بخش آواز انجام داد و فراخوان اين بخش از جشنواره نيز زير نظر آنها تدوين شد. اسعدي اظهار داشت: در مرحله انتخاب از آنجا كه برخي از اين اساتيد به دليل مشغله هايشان موانعي براي حضور داشتند نمايندگانشان را معرفي كردند كه در نهايت حميدرضا نوربخش، جمشيد پورمهر، جهانگير مهرپروران، محمد ملا آقايي و علي اصغر شاهزيدي انتخاب هاي بخش اول را انجام دادند.در مرحله نهايي جشنواره نيز قرار است محمدرضا شجريان، شهرام ناظري، علي اصغر شاهزيدي ، نصرالله ناصح پور و رامبد صديف داوري كنند. وي با اشاره به داوري بخش نواحي نيز بيان داشت: فراخوان بخش نواحي براي حدود 25 ساز و آواز منتشر شد كه در نهايت 110 اثر به دبيرخانه جشنواره رسيد و البته بسياري از سازها به حدنصاب نرسيدند. در نهايت اعضا شوراي داوري بخش نواحي از محمدرضا درويشي ، حميدرضا اردلان، عبدالرحمان غوثي، بيژن كامكار، علي اكبر مرادي،سيدآرش شهرياري، عاشيق عمران حيدري، شهريار صديق ، امير احمد راست بد و علي اكبر شكارچي. *افزايش 18 درصدي متقاضيان سنتي و كاهش 20 درصدي كلاسيك در ادامه نشست خبري نهمين جشنواره موسيقي جوان ، علي ترابي مديرعامل انجمن موسيقي ايران گفت: در اين دوره از جشنواره و در بخش موسيقي دستگاهي با افزايش 18 درصدي متقاضيان روبرو بوديم اين در حالي است كه در زمينه موسيقي كلاسيك غربي ما با كاهش 20 درصدي متقاضيان مواجه شديم البته اين نكته را نيز بايد اضافه كنم كه از نظر سني ، 3 سال سقف سني شركت كنندگان را در اين دوره كاهش داده شده است. اين در حالي است كه در مجموع تنها 20 درصد از افرادي كه مي توانستند در اين جشنواره شركت كنند حضور نداشتند. *وظيفه جشنواره جوان معرفي استعدادهاست هومان اسعدي در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر حمايت جشنواره از برگزيدگان دوره هاي مختلف گفت: در جشنواره هاي بين المللي نيز برگزار كنندگان هيچ تضميني براي آينده افرادي كه در آن جشنواره ها شركت مي كنند ، ندارند. فقط جشنواره ها و به خصوص جشنواره موسيقي جوان وظيفه معرفي و شناساندن استعدادهاي جوان را به جامعه هنري دارد و البته حضور در خود جشنواره نيز براي شركت كنندگان درصدي اعتبار حرفه اي و معنوي را به دنبال دارد.البته خود من معتقدم همانطور كه در المپيادهاي مختلف اميتازاتي براي نفرات برگزيده در نظر گرفته مي شود در موسيقي نيز بايد چنين تسهيلاتي لحاظ شود. ترابي نيز دراين باره گفت: جشنواره موسيقي جوان در دوسال اخير آنقدر استعدادهاي جوان را به جامعه معرفي كرده كه بسياري از آنها در حال حاضر مشغول فعاليتهاي حرفه اي هستند براي مثال نفر اول بخش آواز جشنواره هفتم در حال حاضر به قدري مشغول فعاليت حرفه اي است كه وقت آزادي ندارد و مدام در شهرستانهاي مختلف كنسرت مي دهد.در مجموع من نيز موافقم كه مي بايست از برگزيدگان اين جشنواره حمايت شود اما اين كار در حيطه وظايف برگزار كنندگان جشنواره نيست و بايد در سازمانهايي غير از وزارت ارشاد اين نخبگان تحت حمايت قرار بگيرند. علي ترابي در باره بودجه جشنواره نهم موسيقي جوان نيز گفت: بودجه اين جشنواره در دوره هشتم يعني سال گذشته 600 ميليون تومان بود اما امسال با توجه به اضافه شدن بخش موسيقي نواحي ما درخواست افزايش 50 درصدي بودجه جشنواره را به معاونت امور هنري داده ايم كه اميدوارم با اين موضوع موافقت شود. وي در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص حضور پررنگ اساتيد موسيقي در جشنواره جوان و عدم حضورشان در جشنوارههاي ديگر دولتي اظهار داشت: حضور شخص هومان اسعدي به عنوان دبير اين جشنواره كه اعتبار و محبوبيتي خاص در بين اهالي جامعه موسيقي دارد باعث حضور پررنگ تر اساتيد موسيقي كشورمان در زمينه هاي سياستگذاري ، انتخاب و داوري جشنواره موسيقي جوان شده است همچنين بسياري از اساتيد موسيقي كشورمان به اين دليل كه جشنواره موسيقي جوان صرفا طيف جوان موسيقي اين مملكت را مدنظر قرار داده است ، بدون هيچ چشم داشتي با ما همكاري كرده اند حتي بسياري از اساتيد در مورد مسائل مالي نيز هرگز پرسشي را مطرح نكرده اند. اين جشنواره در واقع جايگاه استراتژيكي در بين بقيه جشنواره ها دارد و مي تواند به نوعي آينده موسيقي كشور را ترسيم كند. علي ترابي در پايان اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر مديريت اجرايي سي و يكمين جشنواره موسيقي فجر گفت: به صورت رسمي اين حكم ابلاغ نشده و من در دو جلسه اين جشنواره حضور داشتم اما به طوري كلي تصميم گيري بر عهده معاونت هنري ارشاد است.