به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان مسلم فهیمی داور بخش موسیقی نواحی شاخه موسیقی مازندران به نقش این جشنواره در علاقمند کردن نوجوان ها و جوان ها به موسیقی نواحی اشاره و بیان کرد: زمانی می توان به زنده، ساری و جاری بودن یک موسیقی امیدوار بود که نسل جوان، آن را دنبال کنند. مهم ترین ویژگی جشنواره موسیقی جوان هم آشنا کردن جوان ها با این نوع موسیقی است.

 

به گفته این نوازنده دوتار جوان ها تا وقتی ارزش های یک هنر را نشناسند و با اهمیتش آشنا شوند به سمت آن هنر گرایش پیدا نمی کنند و جشنواره موسیقی جوان این امکان را در اختیار نسل جوان می گذارد که قدر و اهمیت و جایگاه موسیقی نواحی را بشناسند. تا آنجا که به جرات می توان گفت این جشنواره یک سر و گردن بلندتر از دیگر جشنواره های موسیقی است چراکه تنها نوجوان ها و جوان ها را مخاطب قرار داده است‌.

 

 

مسلمی ادامه داد: خوشبختانه این جشنواره، جای خود را در میان جوان ها باز کرده و یک فضای رقابتی سالم برایشان فراهم آورده تا به ارائه آثار خود بپردازند.

 

به گفته این هنرمند مازندرانی که سال هاست به نوجوان ها و جوان ها آموزش می دهد، بسیاری از هنرجویان او در جشنواره موسیقی جوان شرکت کرده اند و بعضی دیگر هم هنوز کم سن و سال تر از آن هستند که در این رقابت شرکت کنند اما جشنواره موسیقی جوان موجب شده تا جوان ها به موسیقی آبا و اجدادی خود گرایش پیدا کنند و خواهان فراگیری آن باشند و چه چیز بهتر از این؟ و این خود عاملی است که به زنده ماندن موسیقی نواحی کمک می کند.

 

فهیمی به اهمیت استمرار در جشنواره های موسیقی اشاره و بیان کرد: طبیعی است که تداوم، لازمه همه برنامه های هنری و جشنواره موسیقی جوان است .مخاطبان باید این جشنواره را بشناسند و بدانند فضایی وجود دارد که می توانند آثار خود را در بوته داوری بگذارند.

 

وی با اشاره به نقش سازمان ها و نهادهای مختلف فرهنگی گفت: من نمی گویم وظیفه متولیان فرهنگی است که از موسیقی نواحی حمایت کنند؛ من می گویم همه بخش های فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد، شهرداری ها، وزارت میراث فرهنگی و مهم تر از همه صدا و سیما باید دست در دست هم بگذارند و از این موسیقی حمایت کنند.

 

فهیمی به لزوم حمایت از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و اظهار داشت: بهتر است برگزیدگان این جشنواره به حال خود رها نشوند. بهتر است مورد حمایت های مادی و معنوی سازمان های مختلف فرهنگی قرار بگیرند چرا که این موسیقی، بخشی از فرهنگ ماست که سینه به سینه منتقل می شود و چه بهتر از این که نوجوانان و جوانان ما با تاریخ و فرهنگ و موسیقی منطقه خود آشنا باشند و آن را به نسل بعد خود انتقال دهند.

 

به گفته این نوازنده دوتار، خوب است اجراهای نهایی ضبط شود و با رعایت حقوق مادی و معنوی هنرمندان در اختیار سازمان صدا و سیما قرار بگیرد.آن وقت، تعداد بیشتری با موسیقی مناطق مختلف ایران آشنا می شوند. علاوه بر این لازم است وزارت میراث فرهنگی به  ثبت و نگهداری نغمه ها و ترانه های محلی بپردازد.

گفتگو:زهره نیلی