جشنواره موسیقی جوان برای نسل آینده ما می تواند ایجاد انگیزه کند
مهدی آذرسینا در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، ضمن بیان این مطلب گفت: جشنواره موسیقی جوان بعد از وقفه ای چند ساله از سه سال قبل دوباره راه اندازی شد که من در دور هفتم آن جزو داوران نبودم اما از نزدیک اجراها را دیدم و می توانم در حد آن چیزی […]
مهدی آذرسینا در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، ضمن بیان این مطلب گفت: جشنواره موسیقی جوان بعد از وقفه ای چند ساله از سه سال قبل دوباره راه اندازی شد که من در دور هفتم آن جزو داوران نبودم اما از نزدیک اجراها را دیدم و می توانم در حد آن چیزی که دیدم مقایسه ای انجام بدهم و به نظرم کلیت روند جشنواره روند مثبتی تا به امروز بوده است. این عضو هیئت انتخاب نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش کمانچه افزود: قطعات و آثاری که برای متقاضیان بخش کمانچه این دوره از جشنواره موسیقی جوان انتخاب شده بود به نسبت دوره های قبل انتخاب های درست تری بود. سه سال قبل برخی از قطعات مشخص شده برای شرکت کنندگان چندان ربطی به ساز کمانچه نداشت اما در این دوره شاهد بودیم که ردیف های دستگاهی مشخص و همچنین قطعات مربوط به ساز کمانچه منظور شده بود. وی همچنین عنوان کرد: برای مثال از آثار استاد بهاری و اردشیر کامکار و حتی آثاری از خود بنده نیز جزو این قطعات بود از این رو می گویم که انتخاب آثار برای اجرای متقاضیان به نسبت دوره های قبل درست تر انجام شده است. مهدی آذرسینا ادامه داد: ساز کمانچه ساز سختی است و معمولا در رده های سنی که در این جشنواره مشخص شده یعنی تا سن 25 سال معمولا چندان نوازنده توانمندی با پشتوانه های قوی و اصیل وجود ندارد از این رو چندان انتظار بسیار بالایی از نوازندگان این رده های سنی در زمینه نوازندگی کمانچه وجود ندارد. البته آنچه ما از متقاضیان این دوره جشنواره موسیقی جوان دیدیم نشان می داد که بچه های تند و چابکی در نوازندگی داریم که با سرعت ساز می زنند اما ایرادهایی نیز دارند که می بایست به آنها توجه ویژه شود. عضو هیئت انتخاب نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش کمانچه گفت: آشفتگی در شیوه های نوازندگی در بین این نوجوان ها و جوان های کمانچه نواز بسیار دیده می شود که به نظرم در همین جشنواره با تشکیل دادن کارگاه هایی می شود به آنها سامان داد. اسلوب ساز دست گرفتن برخی از این متقاضیان و حتی نوازندگی هایشان را می شود تصحیح کرد و به آنها جهت داد تا اتفاقی عمیق تر و بهتر در جریان موسیقی جوان کشورمان روی بدهد. وی افزود: در مقایسه نوازندگان ساز کمانچه که در سه دوره اخیر جشنواره موسیقی جوان شرکت کرده اند و من شاهد هر سه دوره بوده ام به نظرم سطح نوازندگان این دوره کمی پایین تر آمده؛ شاید دلیل این مسئله شرکت نکردن برگزیده های سال های قبل باشد. اما با این وجود همچنان احساس می کنم روند جشنواره موسیقی جوان روند خوبی است و باید ادامه پیدا کند. آذرسینا عنوان کرد: اصل موسیقی ما به معنویت نزدیک می شود و نوازندگان حرفه ای ما نیز شاید چندان تمایلی به رقابت کردن نداشته باشند اما نسل نوجوان و جوانی که در مرحله آموزش هستند می توانند با قرار گرفتن در رقابت های اینچنینی از سطح کار خود و ایراداتشان مطلع شوند. از این رو من معتقدم برگزاری جشنواره موسیقی جوان برای نسل آینده ما بسیار می تواند ایجاد انگیزه کند. این عضو هیئت انتخاب نهمین جشنواره موسیقی جوان بخش کمانچه گفت: باید محیط رقابتی را به گونه ای برای نوجوان ها امن کنیم که آنها مطمئن باشند داوری ها در نهایت دقت و صداقت انجام می شود و تمایل به شرکت در این جشنواره را فرصتی مهمی بدانند.