به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان‌، ابراهیم لطفی استاد نوازندگی ویلن و ویولا ، مدرس هنرستان و دانشگاه، فلسفه وجودی جشنواره‌ها را ایجاد رقابت سالم توصیف کرد و گفت: جشنواره‌ برای جوانان و نوجوانان الگوسازی می‌کند و فضای رقابت سالم را فراهم می‌آورد.چون شرکت در جشنواره به معنای تمرین بیشتر، تلاش منظم‌تر و دقت بیشتر است چون در خلوت کار کردن، نتیجه  نمی‌دهد و به مرور افراد را  بی‌انگیزه می کند.

این نوازنده ویلن تاکید کرد: جشنواره‌ها در تمام دنیا با همین فلسفه و منطق پایه‌گذاری می‌شوند تا شرکت کنندگان هم، با یکدیگر تعامل داشته باشند و هم خودشان را محک بزنند و نیز برای ورد به بازار کار آماده شوند.

لطفی ضمن مقایسه جشنواره ملی موسیقی جوان با جشنواره‌های خارجی و عملکرد آنها گفت: جشنواره‌های خارجی تفاوت چندانی با جشنواره موسیقی جوان ندارند .فقط معمولا جشنواره‌های بین‌المللی برای گروه‌های سنی بالاتر برگزار می‌شوند و شرایط سنی شرکت‌کنندگان در این جشنواره ها با جشنواره جوان تفاوت دارد. اما ساختار کلی عموم جشنواره‌ها مثل هم است و مهترین تفاوت جشنواره‌ها این است که در چه گستره‌ای برگزار می‌شوند؛ ملی هستند یا بین‌المللی.

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر این نکته که جشنواره موسیقی جوان به صورت ملی برگزار می‌شود، توضیح داد: جشنواره‌هایی هستند که نوازندگانی از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند و در نتیجه سطح بالاتری دارند و قیاس این جشنواره‌ها با جشنواره موسیقی جوان، درست نیست چون هر کدام کارکرد خودشان را دارند.

او همچنین توقع ایجاد زمینه برای ورود برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان به بازار کار را نیز توقع نادرستی دانست و گفت: جشنواره‌ها جایی برای رقابت، محک‌زدن توانایی‌ها‌، کار بیشتر و تجربه حضور جدی‌ترهستند و از آنها توقع نمی‌رود که کاری بیشتر از این انجام بدهند. اما در عین حال کاملا روشن است کسی که دریک جشنواره موفق می‌شود، رتبه کسب می‌کند و دیده می‌شود، در نتیجه شناخته خواهد شد، در جوامع هنری مورد توجه قرار خواهد گرفت، از توانایی و استعدادش بیشتر استفاده خواهد شد و بیشترهم مورد حمایت قرار خواهد گرفت. یعنی به واسطه حضور و درخشش در جشنواره شرایط حضور در بازار کار حرفه‌ای برایش فراهم می‌شود اما این توقعی نیست که از جشنواره‌ها داشته باشیم و گمان کنیم باید جشنواره افراد را وارد بازار کار حرفه‌ای کند.

لطفی در همین مورد اضافه کرد: بارها پیش آمده که استعدادهای جوان که در جشنواره‌ها یا حتی آموزشگاه‌ها درخشیده‌اند مورد توجه اساتید و داوران قرار بگیرند و از آنها دعوت به کار شود. این مورد را بارها خود من تجربه کرده‌ام از جمله وقتی که ارکسترخودم را راه انداختم، از تعداد زیادی نوازنده جوان و مستعد دعوت به همکاری کردم.

این داور تاکید کرد: در واقع جوانان و نوجوانان در جشنواره معرفی می‌شوند و همین باعث می‌شود بهتر شناخته شوند و در جامعه حرفه‌ای دعوت به کار شوند اما نمی‌توان توقع داشت در ساختار جشنواره برنامه‌ریزی مشخصی برای جذب برگزیدگان در بازار کار صورت بگیرد. این فرایند به خودی خود رخ می‌دهد.

این استاد نوازندگی ویلن و ویولا تصریح کرد: رسالت جشنواره موسیقی جوان این است که نخبگان و استعدادهای برتر را جذب و معرفی کند. جشنواره موسیقی جوان در این زمینه بسیار موفق است و بارها اتفاق افتاده، کسانی از شهرهای بسیار دور و کوچک در این جشنواره درخشیده و به جامعه هنری معرفی شده‌اند. اگر جشنواره نبود جه بسا این افراد به این راحتی‌ها معرفی و شناخته نمی‌شدند.

لطفی این نکته را هم اضافه کرد که توضیحاتش به این معنا نیست که جشنواره به راهکارهای تشویقی و حمایتی بی‌توجه باشد.

او توضیح داد: ما بر اساس توان بالقوه‌‌ای که داریم، برنامه‌ریزی می‌کنیم. خوب می‌شد اگر می‌توانستیم امکانات بیشتری در اختیار شرکت‌کنندگان قرار بدهیم اما همیشه شرایط فراهم نیست. به این فکر کرده‌ام که مثلا نفر برگزیده بتواند با ارکستر سمفونیک کاری اجرا کند. چنین اتفاقی می‌توانست تشویق قابل توجهی برای یک جوان علاقمند به موسیقی باشد. همچنین می‌شد که تشویق‌های مادی داشته باشیم که انگیزه‌های بیشتری برای جوانان و نوجوانان ایجاد کنیم.

این مدرس موسیقی به داوری جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و ضمن تاکید بر این نکته که داوران جشنواره‌ها تاثیر زیادی در اعتباربخشی به آن جشنواره‌‌ها دارند، گفت: جشنواره موسیقی جوان نه به این دلیل که خودم جزو داوران هستم،بلکه بر اساس آنجه در فرایند داوری می‌بینم و مجموعه داورانی که می‌شناسم، بسیار معتبر است و به برگزیدگان هم اعتبار می‌دهد. هر شخصی را که به عنوان داور می‌شناسم همه موجه و از اساتید به نام رشته خودشان هستم.منم معتقدم ترکیب و جایگاه داوران جشنواره جوان و فرایند داوری‌ها در این جشنواره به ترتیبی است که به برگزیدگان اعتبار می‌دهد.

داور بخش ویلن و ویولا پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: سراسری بودن جشنواره موسیقی جوان به این معنا که مختص یک شهر و ناحیه نیست و اینکه جوانان و نوجوانان در آن شرکت می‌کنند، مهمترین ویژگی آن است .درواقع  سراسری بودن جشنواره و شرکت کنندگان این جشنواره که گروه‌های سنی پایین‌تر را شامل می‌شود، باعث منحصر به فرد شدن جشنواره شده و خصوصیت مهم جشنواره موسیقی جوان محسوب می‌شود.

او که در دوره‌های متعددی داور جشنواره ملی موسیقی جوان بوده، درباره سطح و جایگاه شرکت‌کنندگان در جشنواره گفت: برخی از شرکت‌‌کنندگان جشنواره در سطح مطلوبی قرار ندارد که به طور طبیعی در فرایند داوری اولیه کنار گذاشته می‌شوند و کسانی که سطح کاری بالاتر و حرفه‌ای‌تری دارند، به مراحل رقابتی راه پیدا می‌کنند. در مجموع شرایط و توانمندی شرکت‌کنندگان جشنواره در حدی است که جشنواره ملی موسیقی جوان یک جشنواره جدی و موثر به حساب بیاید.

او در عین حال درباره سطح کیفی و روند این جشنواره تا دوره پانزدهم گفت: سطح کیفی برگزاری جشنواره به مولفه‌های زیادی بستگی دارد و حتی شیوع ویروس کرونا هم می‌تواند در این مورد تاثیرگذار باشد. نمی‌شود گفت همیشه سیر جشنواره صعودی بوده اما همیشه و در هر دوره کسانی را دیده‌ایم که با استعداد و اجرایشان ما را شوکه کرده‌اند؛ کسانی که امید داده‌اند و ما را به ادامه کار مشتاق کرده‌اند.

لطفی در پایان گفت: در هر دوره افرادی ظهور می‌کنند که خیلی خاص‌تر هستند. نمی‌شود گفت که جشنواره موسیقی جوان همیشه فرایند صعودی و رو به رشد داشته اما می‌توان گفت هرگز این جشنواره از استعدادهای درخشان خالی نبوده است.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌‌شود.