به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ، عطا الله سلامیه معرفی موسیقی نواحی و ارزش‌های آن به جوانان را ضروری دانست و گفت: نسل جوان زمانی قدر موسیقی نواحی را می‌داند که با ارزش‌های آن آشنا شود. تا وقتی آن را نشناسد، گمان می‌کند این نوع موسیقی یک موسیقی بدوی  و تکراری است که از دیرباز تاکنون نواخته و شنیده شده است. اما وقتی با آن آشنا می‌شود و می‌بیند که موسیقی محلی هم، ساختار و ویژگی‌های خاص خود را دارد و همچنان جاری و ساری است و می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند به این نوع موسیقی علاقه‌مند می‌‌شود و از شنیدن آن لذت می‌برد و حتی در ثبت و ضبط آن می‌کوشد.

 

به گفته گرداورنده آلبوم «مقام‌های دف»، ما ریشه‌های خود را فراموش کرده‌ایم و زمانی می‌توانیم به زنده ماندن موسیقی و سازهای بومی امیدوار باشیم که اصالت و هویت واقعی خود را بشناسیم. متاسفانه امروزبا سازی مثل دف که روزگاری حرمت داشته و شاعران بزرگی چون مولانا، درباره‌اش بسیار گفته و نوشته‌اند طوری رفتار می‌شود که نه در شان هنر است و نه درخور این ساز. کسی هم نیست بپرسد چرا دف با پیشینه هزاران ساله، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن به تابلوی نقاشی و خوشنویسی تبدیل می‌شود؟! دف، اصیل است و نباید به بازیچه تبدیل شود.

 

سلامیه به بخش موسیقی نواحی جشنواره جوان اشاره کرد و افزود: طبیعی است که نمی‌توان نقش جشنواره‌ها را نادیده گرفت. در این میان، جشنواره موسیقی جوان با توجه به این‌که جوان‌ها را مخاطب قرار داده از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ضرورت دارد از برگزیدگان خود حمایت بیشتر و بهتری کند و زمینه‌ای را فراهم آورد که کارهاشان در قالب آلبوم منتشر شود و فضایی را برای اجرای کنسرت در اختیارشان بگذارد.

 

 

سلامیه به نقش مهم سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در حفظ و گسترش موسیقی نواحی اشاره کرد. اظهار داشت: تا زمانی‌که نهادهای مختلف چون صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداری‌ها دست به دست هم ندهند، اتفاق خوشایندی نمی‌افتد و موسیقی محلی به گوش کسی نمی‌رسد. طبیعی است که در این میان، صدا و سیما بیشترین و مهم‌ترین نقش را برعهده دارد و باید بخشی را به موسیقی نواحی اختصاص دهد و برنامه‌هایی درخور شان و جایگاه هنرمندان بسازد و پخش کند وگرنه این‌گونه از موسیقی با تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایش از بین می‌رود. اصلا وقتی جوان  ایرانی دوتار و تنبور و دف را نمی‌بیند چطور می‌تواند با این سازها ارتباط برقرار کند؟!

 

به گفته گردآورنده و نوازنده آلبوم «فریاد دف»، خوب است جشنواره موسیقی جوان‌ از شرکت‌کنندگان بپرسد هدف‌تان از آموختن دف و تار و تنبور چه بوده؟

 

سلامیه به ضرورت تغییر در شیوه اجرایی بخش موسیقی نواحی جشنواره جوان گفت: خوب است ابتدا علاقه‌مندان در شهر و استان خود به رقابت با یکدیگر بپردازند؛ سپس برگزیدگان استانی برای رقابت در مرحله نهایی به تهران بیایند. به نظر این روال هم برای برگزارکنندگان و هم شرکت‌کنندگان، آسان‌تر است.

این نوازنده دف، پژوهش در حوزه موسیقی نواحی را ضروری دانست و افزود: در سال‌های اخیر به همت تعدادی از علاقه‌مندان به این نوع موسیقی، تلاش‌های درخوری در زمینه موسیقی اقوام انجام و پژوهش‌های خوبی منتشر شده اما روشن است که پژوهشگران زمانی می‌توانند با خیال آسوده کار کنند که نیاز مالی و معنوی‌شان برآورده شود. کسانی که دغدغه جدی‌شان، تامین معیشت و مخارج اولیه زندگی است چگونه می‌توانند به چیز دیگری فکر کنند؟ پس لازم است نهادهای متولی دست در دست هم بگذارند و نغمه‌های محلی را گرداوری و بزرگان این نوع موسیقی را معرفی کنند. جوان امروز باید حاج قربان سلیمانی و عثمان محمدپرست را بشناسد.

 

گفتگو: زهره نیلی