حنانه سعیدی داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره داوری نوازندگان ساز قانون در جشنواره گفت:  از آنجایی که روی ساز قانون خیلی کار نشده، متاسفانه در کشور ما تعداد نوازندگان این ساز کم است. البته در چند سال اخیر شرایط بهتر شده و حضور همین تعداد نوازنده ساز قانون در جشنواره، قابل توجه و مایه خرسندی است.

به اعتقاد این مدرس موسیقی، کم بودن تعداد نوازندگان ساز قانون و جذب برخی از علاقمندان طی سال‌های اخیر به نوازندگی این ساز سبب شده در گروه الف سطوح کیفی متفاوتی از اجرا دیده شود. او در این باره توضیح داد: در گروه سنی الف، نوازنده سطح پایین هم داشتیم چون برخی از آنها به تازگی یادگیری ساز قانون را آغاز کرده‌اند اما در گروه‌های سنی ب و ج چون تعداد شرکت‌کنندگان کم بود و بیشتر شرکت‌کنندگان تحصیلاتشان در زمینه موسیقی بوده، شرایط بهتری را شاهد بودیم و سطح کیفی اجراها بالاتر بود.

حنانه سعیدی ضمن اشاره به این نکته که جشنواره موسیقی ملی جوان بسیار موثر است چون در زمینه موسیقی رویدادهای رقابتی کمی در کشورمان برگزار می‌شود، تاکید کرد: این جشنواره هر سال در هر شرایطی برگزار می‌شود تا علاقمندان به موسیقی بتوانند توانایی‌های خود را نشان بدهند و به رقابت بپردازند و از این بابت جشنواره برای آنها انگیزه‌ای بزرگی است؛ در شاگردان خودم دیده‌ام که بسیار تلاش می‌کنند، هر طور شده در جشنواره شرکت‌کننده و برایشان حضور در این جشنواره اهمیت دارد.

این مدرس موسیقی درباره دلایل توجه بیشتر به ساز قانون در سال‌های اخیر و احتمال تاثیر جشنواره در گرایش افراد به این ساز گفت: به هر حال جشنواره‌ها سبب می‌شوند که سازهای مختلف شناخته شوند. در سازهای دستگاهی شاید عود و قانون کمی مهجور باشند اما تار و سه‌تار و سنتور شناخته شده‌تر هستند. به نظرم جشنواره ملی موسیقی جوان در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

سعیدی همچنین افزود: بخش نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان هم بسیار قابل توجه است چرا که نوازندگان سازهای بومی خیلی دیده نمی‌شوند. کسانی که در شهرهای بزرگ فعالیت دارند، می‌توانند به شیوه‌های مختلف مثلا به کمک تکنولوژی‌های ارتباطی هنرشان را به مردم ارائه کنند اما کسانی که در شهرستان‌ها هستند و کمتر به تکنولوژی دسترسی دارند، کمتر دیده می‌شوند. از این بابت جشنواره فرصت خوبی برای نوازندگان است چون هنرمند زمانی هنرمند است که کارش دیده شود و هر عاملی که فرصت این دیده شدن را فراهم کند، موثر و ارزشمند خواهد بود.

سعیدی درخصوص داوری آثار تنها بواسطه شنیدن صدای ساز شرکت کنندگان گفت: همین که جشنواره در این شرایط و طی دو سال شیوع ویروس کرونا برگزار شده، باید قدردان زحمات برگزارکنندگان بود.

 

گفتگو:آذر مهاجر