به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، مهدی خاکساران نوازنده تنبک و داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان گفت: از زمانی که جشنواره فعالیت خود را شروع کرد، هنرمندان خوبی به عنوان داور دراین جشنواره حضور داشتند که امروز با گذشت سال‌ها، بعضی از آنها دیگر درقید حیات نیستند. اما آنچه اهمیت دارد این است که جشنواره پایداری خود را تا امروز حفظ کرده است.

این هنرمند اضافه کرد: جشنواره موسیقی جوان براساس سیاست‌هایی که دارد، برگزار میشود. از همه مهم‌تر، هیات پشتیبانی خیلی خوبی فعالیت می‌کند که درراس آن، دکتر هومان اسعدی دبیرجشنواره قرار دارد. این هیات پشتیبانی به‌واسطه تسلط و تخصصی که دارند، توانسته‌اند درکنار دبیر جشنواره، به این رویداد نظم بخشند و در سیر تکاملی آن نقش داشته باشند. هیات داوران هم توانسته‌اند دراین سال‌ها مسیر جشنواره را به مقصد درستی هدایت کنند.

این نوازنده تنبک علت ماندگاری جشنواره را در ترکیب اعضای دست‌اندرکار آن دانست و اضافه کرد: دراین دوره، داوران تلاش کرده‌اند تا در کمال عدالت به داوری هنرمندان شرکت‌کننده بپردازند و تلاش براین بوده تا بهترین‌ها انتخاب شوند.همین که جشنواره موسیقی جوان باعث اشتیاق جوانان برای شرکت در چنین رویدادی شده خوب است. چرا که این جشنواره در ایجاد تکاپو در بین هنرجویان نقش زیادی دارد و آنها را به فعالیت و حرکت وامی‌دارد. هرچند، بعضی از استادان سازهای مختلف اجازه حضور هنرجویان خود در چنین رویدادی را نمی‌دهند. دلیلشان هم این است که چون از آنها در گردونه داوری آثار استفاده نمی‌شود، فکرمی‌کنند شاگردانشان هم نباید دراین جشنواره شرکت کنند. درحالی‌که طبیعی است، نمی‌شود از ظرفیت چندهزارنفره استادان موسیقی در داوری‌ها بهره گرفت. ای‌کاش تمام استادان، شاگردان خود را ترغیب کنند تا دراین جشنواره حضور یابند.

مهدی خاکساران تصریح کرد: امسال در حیطه ساز تخصصی تنبک، 200نفر شرکت کردند که 140نفر آنها متعلق به گروه الف بودند و 30 نفر درگروه ب و حدود 18 نفر هم درگروه ج قرار داشتند. این آمار درحالی است که امروز هزاران آموزشگاه موسیقی فعال وجود دارد و با طیف گسترده‌ای ازجوانان روبه‌رو هستیم که دراین آموزشگاه‌ها آموزش سازهای مختلف می‌بینند. اما این که چرا آمار شرکت‌کنندگان در سازی مثل تنبک این مقدار باید باشد جای سوال دارد! دلیلش این است که چندان که اشاره کردم، بعضی از استادان تمایلی به حضور شاگردانشان دراین رویداد ندارند. درحالی‌که جشنواره موسیقی جوان، راه را باز گذاشته است تا همه هنرجویان دراین جشنواره حضور یابند.

داور بخش تنبک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با تاکید براین‌که داوران جشنواره موسیقی جوان بهترین‌ها را از بین افراد انتخاب می‌کنند، گفت: این جشنواره، بهترین‌ها را از بین شرکت‌کنندگان را انتخاب می‌کند. جشنواره موسیقی جوان طی سال‌ها برگزاری اثبات کرده است که یک جشنواره ملی است، بنابراین هر هنرجویی که واجد شرایط است، فارغ از حرف و حدیث‌ها و حواشی باید دراین جشنواره شرکت کند. از نظر من، حتی اگر شرکت‌کنندگان دراین جشنواره جایزه نگیرند و حائز مقام هم نشوند، بازهم حضورشان در جشنواره ثمربخش است. هرچقدر، پشتوانه شرکت در جشنواره قوی باشد به دوام این رویداد کمک می‌کند. ضمن این‌که، اگر می‌بینیم، بعضی از جشنواره‌ها بعداز چند دوره برگزاری متوقف می‌شوند به این خاطراست که حواشی دراین رویدادها غالب است، درنتیجه بعداز مدتی، این جشنواره‌ها سست شده و از بین می‌روند.

این هنرمند اضافه کرد: هرسال چیزی در حدود دوهزار نفر در جشنواره شرکت می کنند که می‌خواهند ثابت کنند فعال هستند، درکنار موسیقی قرار دارند و نمی‌گذارند این هنر از بین برود. امیدوارم، تعداد شرکت‌کنندگان در سال‌های بعد افزایش یابد. چرا که چندان که اشاره کردم، هرچقدر شرکت‌کنندگان بیشتری در جشنواره حضور یابند، دوام جشنواره هم بیشتر خواهد بود. شکی نیست که اگر رخنه‌ای در جشنواره ایجاد شود، به نابودی و ابتذال آن منجر می‌شود. ولی خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان تاامروز از خطر این رخنه در امان بوده است.

این نوازنده تنبک درباره ارزیابی‌اش نسبت به داوری‌های این دوره گفت: واقعیت این است که امسال سطح نوازندگی شرکت‌کنندگان به‌جز چند هنرمند جوان پایین آمده و افت کرده است. به‌خصوص در گروه سنی نوزده تا بیست‌و‌ سه سال، ضعف‌های اساسی مشاهده می‌شود. با این‌حال، ما سعی کردیم از بین آن افراد، تعداد محدودی را انتخاب کنیم. ولی در کل، سطح جشنواره ازنظر نوازندگی پایین آمده است. این نشان می‌دهد که معلمان در آموزشگاه‌های موسیقی به آن شکلی که باید برای هنرجو وقت صرف نمی‌کنند و بیشتر به او به‌عنوان یک ابزار مالی نگاه می‌کنند تا بتوانند ازاین طریق امرارمعاش کنند. درواقع، بعضی از این استادان به فکر نیستند تا هنرجویان را به جشنواره‌ها معرفی کنند. امیدوارم استادان با تمام وجود زحمت بکشند تا سال آینده، نوازندگان با مهارت بیشتری به جشنواره موسیقی جوان معرفی شوند و سطح جشنواره ارتقاء یابد.

خاکساران درخاتمه با اشاره به آینده شغلی برگزیدگان جشنواره گفت:دولت بایستی بستری را برای اشتغال این برگزیدگان فراهم کند. امروز هنرمندان جوان دراین عرصه تنها در فضای مجازی، فعالیت خود را به معرض نمایش می‌گذارند و ازاین طریق دیده می‌شوند. این مسئله معایب و محاسنی دارد. معایب آن این است که بعضی از این هنرمندان که خود را در درجه استادی تصور می‌کنند، از قرار گرفتن در گردونه قضاوت می‌ترسند و نمی‌خواهند خود را در معرض محک زدن قرار بدهند.

 

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در دو  بخش موسیقی ایرانی وکلاسیک حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت های داوری،اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.

گفتگو:آزاده صالحی