به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، داور بخش ویلن و ویولای جشنواره معتقد است هر سال به تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره اضافه می‌شود. ستاره بهشتی در این باره گفت: آمار دقیق شرکـت‌کنندگان را ندارم اما کاملا مشخص است که هر سال به تعداد علاقمندان به شرکت در جشنواره اضافه می‌شود.

این داور اما با اطمینان تاکید کرد: هر سال کیفیت آثار شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته بهتر شده است؛ این دوره هم در مقایسه با دوره‌های قبل شاهد رشد کیفی بوده‌ایم. چون هنرآموزان، مربیان و اساتید موسیقی، همه همکاری می‌کنند.

بهشتی درباره رشد کیفی آثار توضیح داد: به نظرم یکی از دلایل آن، پاندومی کرونا بوده چرا که شرکت‌کنندگان این امکان را داشتند که از قرنطینه و دوره‌های در خانه ماندن برای تمرین بیشتر بهره‌ بگیرند.

این استاد موسیقی درباره لغو شدن کلاس‌ها و تعطیلی پیاپی هنرستان‌ها و دانشکده‌ها یا برگزاری کلاس‌ها به صورت آن‌لاین گفت: اتفاقا به نظر من تعطیلی کلاس‌ها برای کسانی که علاقمند جدی موسیقی هستند و آن را با سخت‌کوشی دنبال می‌کنند، اصلا مشکلی ایجاد نکرده چرا که این افراد در طول تعطیلی‌های ناشی از پاندومی از فرصت جایگزین آموزش‌های آن‌لاین بهره گرفته‌اند. زمانی که همیشه صرف رفت و آمد به کلاس‌ها می‌کردند، فرصت‌های بین کلاس‌ها و زمان دور هم نشستن‌ها و کافه رفتن‌ها را به تمرین و کار بیشتر اختصاص داده‌اند. به اعتقاد من نوازندگان جوان و نوجوان در روزهای قرنطینه بیشتر از همیشه فرصت برای یادگیری بهتر و توام با کار و تمرین بیشتر داشتند.

ستاره بهشتی معتقد است کیفیت نوازندگی شرکت‌کنندگان در جشنواره بهتر می‌شود چرا که شیوه استفاده از زمان دارد بهتر می‌شود. او در این باره اضافه کرد: استفاده از بسترهای آموزش مجازی و گوش کردن به کنسرت‌های آن‌لاین و دسترسی به محتوای آموزشی به زبان‌های مختلف روی بستر اینترنت، بدون هزینه یا با کمترین هزینه درهای تازه‌ای است که به روی علاقمندان موسیقی و همین‌طور سایر رشته‌های هنری باز شده است. از این فرصت جدید استفاده می‌کنیم برای سیستم آموزشی که همیشه جا برای پیشرفت داشته است.

این مدرس موسیقی معتقد است باید مثبت بود و غیر از آن هم چاره‌ای وجود ندارد. بهشتی تاکید کرد: می‌شد نشست و به شرایط لعنت فرستاد و نیز می‌شد از فرصت بهره گرفت. در دو سال گذشته، بچه‌ها کم کم به شرایط موجود و روش‌های آن‌لاین خو گرفته‌اند؛ یاد گرفته‌اند که از مستر کلاس‌ها، سمینارهای آن‌لاین در سراسر جهان، محتوای آموزشی و امکانات جدید استفاده کنند؛ امکاناتی که در گذشته هم وجود داشت اما کمتر به سراغش می‌رفتند اما حالا به ناچار به سمتش رفته و فرهنگ آموزش مجازی جا افتاده، در نتیجه کیفیت کارشان به این بستگی دارد که چقدر از بسترهای جدید برای یادگیری و تمرین استفاده کرده باشند.

بهشتی همچنین ابراز خرسندی کرد از اینکه جشنواره شیوه‌های جایگزین را برای شرکت‌کنندگان فراهم کرده تا علاقمندان از شهرستان‌های مختلف، از پایتخت و از هر نقطه ایران بتوانند در جشنواره شرکت‌ کنند، هدفمند باشند و چراغ جشنواره روشن بماند.

به اعتقاد این مدرس ویلن و ویولا، برگزاری جشنواره در دوره شیوه ویروس کرونا باعث شده، بچه‌ها زمان‌های در خانه ماندن را بیهوده نگذرانند و از آن بهترین بهره را ببرند. او در این باره گفت: من خوشحالم که جشنواره با تمام این احوالات ادامه داشت و تلاش کرد که هدفمند بودن بچه‌ها را نگه دارد و آنها را به ادامه کارشان تشویق کند.

بهشتی درباره تفاوت سطح کیفی گروه‌های سنی مختلف در جشنواره گفت: هر سال همه گروه‌‌ها بهتر از قبل ظاهر می‌شوند و شاید به راحتی نتوان مطمئن شد که کدام گروه سنی پیشرفت بیشتری داشته اما به شکل کاملا محسوسی همیشه تعداد شرکت‌کنندگان گروه الف بیشتر بوده و هرسال به تعداد آنها اضافه شده است.

به اعتقاد داور جشنواره موسیقی ملی جوان، وضعیت گروه سنی الف یعنی 15 تا 19 ساله‌ها نشان می‌دهد که آموزش پایه در زمینه نوازندگی، در حال تقویت است. بهشتی معتقد است همانقدر که تعدادشان بیشتر است، رقابت در این گروه سنی هم دشوارتر است.

ستاره بهشتی در پایان جشنواره ملی موسیقی جوان را یک حرکت فرهنگی زیبا توصیف کرد که هر سال بهتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود و ابراز امیدواری کرد که جشنواره‌های دیگری هم بوجود بیایند تا علاقمندان به موسیقی در هر جای این سرزمین پهناور از حضور و رقابت در این جشنواره‌ها منتفع شوند.