ششمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در روز پنج شنبه دهم مردادماه به هنرنمایی نوازندگان جوان در دو بخش تنبور و آواز اختصاص داشت

نفرات راه یافته به مرحله نهایی در بخش تنبور، مقابل هیأت داورانی متشکل از محمد ذوالنوری؛ علیرضا فیض بشی پور و علی اکبر مرادی قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

اگر نوازندگان نزد اساتید موسیقی آموزش ببینند آینده های خوبی برای موسیقی تنبور خواهند بود

محمد ذوالنوری عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش تنبور، در مورد اجراهای روز ششم جشنواره گفت: اجراهای گروه الف بسیار خوب بود و نوازندگان بسیار خوب و مستعدی بودند اما در گروه های سنی ب و ج مقداری افت داشتند اما در کل از اجراهای امروز راضی هستم و احساس می‌کنم اگر این نوازندگان جوان بیشتر راهنمایی شوند و زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند، آینده‌های خوبی برای موسیقی تنبور خواهند بود.

جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و هرچقدر بیشتر به هنر و موسیقی بها داده شود، فکر می‌کنم بازدهی خیلی خوبی خواهد داشت اما من فکر می‌کنم بهتر بود در بخش موسیقی نواحی جشنواره، هر اجرا در منطقه خودشان برگزار می‌شد و برای نوازندگان مسافتی که طی می‌کنند تا به تهران برسند، بسیار سخت است و اگر این موضوع در سال‌های آینده در دستور کار مسئولین جشنواره قرار گیرد، بسیار خوب می‌شود.

اگر گرایش به ساز تنبور کمّی نباشد بهتر است

علی اکبر مرادی دیگر عضو هیات داوران بخش موسیقی نواحی در بخش تنبور، در مورد اجراهای روز ششم جشنواره موسیقی جوان گفت: امسال اجراهای رده سنی الف بسیار عالی بود و رده های ب و ج نیز به مراتب افت داشتند اما در قسمت آواز هر سه رده سنی پایین تر از حد انتظار ظاهر شدند. نقاط ضعف نوازندگان این است که هرچه به جلوتر می‌روند، از این فرهنگ فاصله می‌گیرند و موسیقی های دیگری گوش می‌دهند و یا سازهای دیگری می نوازند و از آن شور و حال اصل موسیقی مقامی فاصله گرفتند.

آموزش بسیار مهم است و این نوازندگان جوان باید زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند و فکر میکنم اکثر نوازندگانی که امروز اجرا کردند، نزد اساتید بزرگ آموزش ندیده بودند.

جشنواره موسیقی جوان در کل جشنواره خوبی است و با توجه به شرایط کنونی کشور و اوضاع اقتصادی و عدم حمایت از نوازندگان جوان، برگزاری چنین جشنواره ای می‌تواند بسیار مفید باشد و همین که این نوازندگان برای یک فرهنگ قدیمی عشق می ورزند، این خودش جای خوشحالی دارد.

 

استفاده از ساز تنبور نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده است اما اگر این گرایش کمّی نباشد، بهتر است. ضمن اینکه در شهرستان هایی که علمدار یک موسیقی خاصی هستند نیز باید حمایت کنند که نوازندگان جوان بتوانند از این فرصت ها استفاده کنند.

در تاریخ های 28 و 29 مردادماه در خانه تنبور جشنواره ای برای این ساز برگزار می‌شود و از هم اکنون باید خودم را برای شرکت در آن جشنواره آماده کنم.

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.