به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،

اسفندیار تخم کار داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم در شاخه موسیقی شرق و جنوب به اهمیت برگزاری مستمر جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: طبیعی است که برگزاری جشنواره‌های مختلف موسیقی به معرفی این هنر و تشویق جوانان به آموختن کمک می‌کند به شرط آن‌که استمرار و تداوم داشته باشد و تاثیر آن سطحی و مقطعی نباشد.

 

به گفته این نوازنده دوتار، جشنواره موسیقی جوان، سهم و نقش عمده‌ای در آشنا کردن نوجوان‌ها و جوان‌ها با موسیقی ایرانی و سازهای بومی دارد و یک فضای رقابتی سالم برای آنها پدید می‌آورد که هم، یکدیگر را بشناسند و هم با موسیقی مناطق مختلف ایران آشنا شوند؛ ضمن این‌که بیش از پیش به ارزش و اهمیت موسیقی محلی خود پی می‌برند.

 

تخم‌کار به اهمیت ثبت و ضبط نواها و نغمه‌های محلی اشاره کرد وافزود: پیشینه دوتار را به سه تا هفت هزار سال قبل برمی‌گردانند. به نظر شما بهتر نیست سازی با این قدمت و اصالت در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد؟ چرا وزارت میراث فرهنگی، پرونده دوتار را برای ارائه به سازمان یونسکو تنظیم و آماده نمی‌کند؟ اصلا چرا سازمان‌ها و نهادهای مرتبط فرهنگی دست در دست یکدیگر نمی‌گذارند تا نغمه‌های آئینی، کارآواها و نغمه‌های محلی و لالایی‌ها را ثبت کنند؟ آن هم در روزگاری که با مرگ کسانی چون ابراهیم شریف‌زاده، حاج قربان سلیمانی، غلامحسین سمندی و… میراث ارزشمندشان هم به خاک سپرده می‌شود.

 

به گفته او خوب است علاوه بر برگزاری جشنواره‌های مختلف موسیقی از جمله جشنواره جوان که اتفاقا بهترین رده سنی را هم نشانه گرفته، در مرکز هر استان مراکزی ساخته و به اجرای موسیقی همان منطقه اختصاص داده شود. به عبارتی لازم است  رفتار متولیان فرهنگی با هنرمندان بومی، در خور هنر و هنرمند باشد. نوازندگان محلی حتی اگر نوجوان و جوان هم باشند باید در فضایی که در شان هنرشان است به اجرای برنامه بپردازند تا تشویق شوند و انگیزه پیدا کنند که کار و هنر خود را ارتقا دهند.

 

تخم‌کار با اشاره به شیوه برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: بهتر است بخش مقدماتی این جشنواره در مرکز هر استان برگزار شود. اگر این‌گونه باشد هنرمندان شرکت‌کننده هم ناچار نیستند از راه‌های دور و نزدیک خود را به تهران برسانند. آن هم در این شرایط همه‌گیری کرونا و در این اوضاع و احوال اقتصادی. به نظر می‌رسد برگزارکنندگان جشنواره می‌توانند به یک بازنگری در شیوه اجرا برسند که شرکت کنندگان در روال روزهای برگزاری با یکدیگر آشنا شوند و موسیقی اقوام دیگر را هم بشنوند.

 

به گفته این نوازنده برجسته دوتار، آدم‌هایی چون من و عثمان محمدپرست، شبیه آیینه‌هایی هستیم که نوجوانان و جوانان، می‌توانند آینده خود را در وجودمان ببینند. حالا اگر حال‌مان خوب و ساز زندگی‌مان کوک باشد تشویق می‌شوند و راه‌مان را ادامه می‌دهند و موسیقی بومی خود را پاس می‌دارند اگر ببینند حال ما خوش نیست و از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آییم به هنر و فرهنگ و اصالت فرهنگی پشت می‌کنند و به راه دیگر می‌روند.

 

تخم‌کار در خاتمه خاطر نشان کرد: برکسی پوشیده نیست که صدا و سیما چه نقش مهمی در آشنا کردن جوانان با موسیقی و سازهای بومی دارد. از سوی دیگر این سازمان به عنوان یک نهاد فرهنگی جریان‌ساز، بیشتر از هر جای دیگری باید حقوق مادی و معنوی هنرمندان را رعایت کند .

گفتگو:زهره نیلی