به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان،سینکی داور بخش سازهای بادی پانزدهمین جشنواره موسیقی فجر، درباره شرکت‌کنندگان نوازندگی فلوت در جشنواره گفت: متاسفانه امسال تعداد شرکت‌کننده در گروه ج بسیار کم بود. احتمالا این کم شدن دلایل متعددی دارد و صرفا به شیوع ویروس کرونا یا آماده نبودن شرکت‌کنندگان مربوط نیست.

بر اساس توضیحات سینکی از گروه الف در بخش نوازندگی فلوت 23 نفر، از گروه ب 10 و از گروه سنی ج فقط یک نفر در این دوره از رقابت‌ها حضور دارند.

این نوازنده فلوت اما کیفیت آثار شرکت‌کننده را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: هم امسال و هم در سال‌های گذشته کیفیت اجراها بسیار خوب بود و رقابت شرکت‌کنندگان همیشه بسیار فشرده بوده است. همیشه تعداد شرکت‌کنندگان توانا بیشتر بوده و هر سال شاهد کیفیت قابل قبول آثار بوده‌ایم.

سینکی امیدوار است با همکاری برگزارکنندگان جشنواره امسال فرصتی فراهم شود که بتوانند برای کسانی که در مرحله اول پذیرفته نمی‌شوند، یک جلسه توجیهی برگزار شود. او در این باره توضیح داد: شرکت‌کنندگان فوق‌العاده هستند، همه تلاششان را می‌کنند اما برخی از آنها باید توجیه شوند که چه ویژگی‌هایی در هر اجرا برای داوران اهمیت دارد و نیز برخی از آنها اشتباهات مشخصی را تکرار می‌کنند که مشخص است به شیوه آموزش مربی و استادشان مرتبط است چون برخی از شرکت‌کنندگان نزد یک مربی آموزش می‌بینند.

این مدرس موسیقی تاکید دارد که نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در جشنواره، فوق‌العاده هستند و کارشان را خوب انجام می‌دهند فقط همیشه به درستی تعلیم نمی‌بینند وتجربه کافی ندارند؛ بخصوص برخی هنرآموزان که از شهرستان‌ها بخصوص مناطق دور از پایتخت در جشنواره شرکت کرده‌اند بیشتر گرفتار این مسئله هستند.

سینکی این نکته را هم اضافه می‌کند که قطعات انتخاب شده برای مرحله انتخاب و داوری اولیه، سطح بالایی دارند و خوشبختانه اجرای شرکت‌کنندگان مورد توجه هیات داوران قرار گرفته است. او توضیح می‌دهد: قطعات به قدری دشوار هستند که شاید همه اجراها از کیفیت فوق العاده برخوردار نباشند اما همین که بچه‌ها می‌توانند این قطعات را اجرا کنند، یعنی شاهد رشد کیفی هستیم.

نوازنده سابق ارکستر سمفونیک تهران، سخت‌تر شدن قطعات و برنامه‌های جشنواره ملی موسیقی جوان را طی سال‌های اخیر تائید می‌کند اما در عین حال معتقد است موسیقی سخت هست، چیزی که سال به سال تغییر کرده، جدی بودن جشنواره است.

سینکی درباره اهمیت بداهه نوازی در جشنواره هم به این نکته اشاره کرد که معمولا بداهه نوازی در بخش سازهای ایرانی بیشتر مد نظر قرار دارد و در نوازندگی ساز فلوت از شرکت‌کنندگان چنین توقعی نمی‌رود بخصوص از این بابت که نوازندگی فلوت امسال به صورت تکنوازی مد نظر داوران جشنواره بوده و همراهی ساز پیانو با فلوت از این بخش جشنواره حذف شده است.

این نوازنده فلوت که سال‌های زیادی داور جشنواره موسیقی ملی جوان بوده، معتقد است در تمام این سال‌ها جشنواره و برگزارکنندگان آن یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی کارشان را در این جشنواره به خوبی انجام داده و مثل ساعت درست عمل کرده‌‌اند اما مسئله اصلی جشنواره و برگزیدگان و حتی شرکت‌کنندگان این است که بعد از جشنواره چه خواهد شد. سینکی تاکید کرد: استعدادهای درخشان در جشنواره شناسایی و معرفی می‌شوند اما نهادهای بالا دست هیچ برنامه‌ریزی و حتی نیتی برای حمایت از این استعدادها ندارند. مثل دانشجویی که فارغ‌التحصیل شده یا ورزشکاری که در مسابقات ملی و بین‌المللی درخشیده، برگزیدگان جشنواره ملی جوان هم جزو نخبه‌های کشور به حساب می‌آیند و لازم است برای ادامه تحصیل، فعالیت حرفه‌ای و استخدام آنها یا حتی خرید ساز و تجهیزات حرفه‌ای، تسهیلاتی شامل حالشان شود اما بسیاری از آنها بعد از جشنواره به شهرها و خانه‌هایشان بر می‌گردند و فراموش می‌شوند.

داور بخش سازهای بادی جشنواره به صراحت بیان کرد که اگر حمایتی از برگزیدگان صورت نگیرد، برگزاری جشنواره بی‌اثر خواهد بود چرا که نتیحه حاصلی نخواهد داشت.

سینکی تشریح کرد: زمانی قرار بود در اداره ارشاد استان‌ها ارکسترهای سمفونیک، ملی یا سنتی تاسیس شود که برگزیدگان جشنواره جذب این ارکسترها شوند. صدا و سیمای مراکز استان‌ها تولید موسیقی را در برنامه‌هایشان جای بدهند و درباره فراهم آوردن تسهیلات برای حضور و تحصیل رتبه‌های برتر جشنواره در دانشگاه‌ها پیشنهادهایی ارائه شد، همین طور درباره تسهیلات مربوط به خدمت سربازی برای برگزیدگان اما هیج کدام از نهاد بالادست یا سازمان و نهاد مرتبط وارد میدان نشده و حمایتی از برگزیدگان این جشنواره نداشته‌اند.

به گفته این مدرس فلوت رتبه‌های برتر این جشنواره حتی برای تهیه ساز هم دچار مشکل هستند و همین نشان می‌دهد که امکانات حداقلی هم در اختیار برگزیدگان جشنواره موسیقی موسیقی جوان قرار نمی‌گیرد.

سینکی به اهمیت توافقنامه‌هایی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت علوم اشاره کرد و گفت: با همراهی مدیریت یکی از واحدهای دانشگاه علمی و کاربردی، شرایطی فراهم شده که دانشجویانی که هنرستان را با معدل بالا طی کرده‌اند از پرداخت شهریه معاف باشند اما اقدامات اینچنین استثنا محسوب می‌شود چون نیازمند حمایت‌های سیستماتیک و هدفمند از برگزیدگان جشنواره هستیم که تا امروز میسر نشده است.

این هنرمند و استاد موسیقی در نهایت به این نتیجه می‌رسد که احتمالا کاهش تعداد شرکت‌کنندگان گروه سنی ج در جشنواره، به نبود حمایت و بی‌انگیزگی هنرآموزان بر می‌گردد. سینکی توضیح داد: وقتی هنرآموزان بعد از جشنواره هیج توجهی نمی‌بینند، کسب رتبه برای آنها مزیت خاصی ایجاد نمی‌کند و آینده حرفه‌ای برایشان مبهم و ناامیدکننده است، دلیلی نمی‌بینند که در جشنواره شرکت کنند.

محید سینکی معتقد است با همه این دشواری‌ها باید همچنان امیدوار بود، شاید روزی برسد که از پتانسیل‌های موجود در شهرستان‌ها و شهرهای مختلف کشور در زمینه موسیقی و تشکیل ارکسترها یا گروه‌های موسیقی استفاده شود، رتبه‌های برتر تسهیلاتی به دست بیاورند و نهادها و سازمان‌های مرتبط برای حمایت از برگزیدگان جشنواره متحد شوند.

به اعتقاد این داور جشنواره، رسانه‌ها می‌توانند به سراغ برگزیده‌های سال‌های قبل جشنواره بروند و وضعیت آنها را پیگیری کنند تا مشخص شود که چند نفرشان هنوز در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند، چند نفرشان شرایط مناسب برای فعالیت حرفه‌ای را دارند، اصلا کجا هستند و چه می‌کنند. سینکی در توضیح این مطلب گفت: به نظر نمی‌رسد، علاقمندان به موسیقی حتی رتبه‌های برتر جشنواره و برگزیدگان دوره‌های قبل، شرایط مناسبی برای کار و فعالیت داشته باشند.