به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،بهروز همتی که در اکثر دوره‌های جشنواره ملی موسیقی جوان به عنوان داور حضور داشته درباره روند جشنواره جوان طی چهارده دوره گذشته گفت: سال قبل به دلیل شیوع کرونا این جشنواره بصورت غیر حضوری برگزارشد وامسال هم شرایط برگزاری آن نامشخص است اما امید داریم این بیماری هرچه زودترازدنیا رخت ببند تا شاهد اجرای حضوری نوازندگان جوان باشیم چرا که دوره قبل به دلیل غیرحضوری بودن جشنواره یک سری مشکلات وجود داشت اما به کمک انجمن موسیقی ایران، این مسائل مرتفع شد و جشنواره توانست موفق عمل کند اما درمجموع ارزیابی من از برگزاری دوره های مختلف این جشنواره مثبت بوده و براین نظرم سطح نوازندگی وانگیزه جوانان بسیارخوب است.بخصوص درشهرستان‌ها بسیاربا انگیزه ظاهرشده‌اند وبه عقیده من برخی ازشرکت کنندگان شهرها و شهرستان‌های مختلف کشورمان حتی از تحصیل کرده‌های موسیقی که عضو رسمی آکادمی‌های موسیقی هستند جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر کار کرده‌اند ودر بخش تار و سه تار که داوری آن را برعهده دارم به لحاظ نوازندگی،درسطوح بالایی قراردارند.

به گفته این نوازنده تجربه سالها حضوردراین جشنواره بیانگراین است که حضور تعداد گروه های سنی پایین بیشتربوده و با جدیت بیشتری درجشنواره فعالیت می‌کنند وعلاوه برآن علاقمندی بیشتری نشان می‌دهند. اما درگروه‌های سنی بالاتر بخصوص «ج» به دلیل مشغله کاری و گرفتاری‌های زندگی یا شرایط سنی برای شرکت درجشنواره دچار تردید هستند ونسبت به گروه‌های ب و الف تعداد کمتری حضوردارند.ناگفته نماند گروه سنی دیگری هم درجشنواره شرکت دارند که زیرالف هستند و رده سنی آنها زیر 15 سال است و دراین گروه هم استعدادهای خوبی دیده می‌شود که جای امیدواری است. در مجموع باردیگر می گویم ارزیابی خوب ومثبتی از جشنواره دارم وخوشبختانه سال به سال سطح نوازندگی شرکت کنندگان بالاترمی رود به گونه ای که گاهی بنا به تدبیردبیرجشنواره وبرگزار کنندگان آن مجبورمی شویم مواد آزمون را کمی سخت‌ترکنیم تا درسطح بالاتری ظاهر شوند. البته این نگاه به این دلیل است که سطح توانایی شرکت کنندگان حرفه‌ای تر شده است.

بهروز همتی درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان درنگاه جامعه و نسل جوان بیان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان، یک جشنواره غیرمناسبتی است ومتفاوت با دیگرجشنواره‌هایی است که درکشور برگزار می‌شود و براین اساس جامعه هم نسبت به کارهای حرفه‌ای‌تر،انگیزه بیشتری دارد و این نگاه درمنظرشرکت کنندگان وخانواده‌های آنها تاثیرگذای بسیاری داشته، بخصوص افرادی که حائز رتبه و مقامی می‌شوند، نگرانی و درمقابل انگیزه خانواده‌ها بیشترشده و احساس من بر این است برای برخی از خانواده‌هایی که به کار جدی موسیقی می‌پردازند،تاثیر زیادی داشته و دارد. بخصوص که در جامعه ما آنچنان که باید و شاید شرایط مناسبی برای رشد نسل جوان در زمینه هنر بویژه موسیقی و نوازندگی وجود ندارد.

این داور بخش تار و سه تار درادامه درباره تفاوت و ارزش گذاری جشنواره موسیقی جوان نسبت به دیگرجشنوارها گفت: به دلیل عدم حضور، از محتوا وبرگزاری دیگرجشنواره‌ها چندان اطلاعات دقیقی ندارم اما با توجه به شرکت و اجرای برگزیدگان جشنواره ملی موسیقی جوان دردیگر جشنواره‌ها و سطح کیفی و حرفه‌ای این جشنواره، اینگونه استنباط می‌شود که یک اختلاف سطح قابل ملاحظه‌ای بین این جشنواره‌ها با جشنواره‌های دیگر وجود دارد. ولی به شخصه با اجرایی شدن جشنواره‌های مختلف در سطح شهرها مانند جشنواره موسیقی نواحی یا جشنواره هایی که درسطح استانی و یا آموزش وپرورش برگزار می‌شود موافق هستم و هنرجویان را به شرکت دراین برنامه‌ها تشویق می کنم.

داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درخصوص اثر گذاری این جشنواره برفضای علمی و آموزشی مانند هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها و همچنین آموزشگاه‌های موسیقی اظهارکرد: هنربه خصوص موسیقی نسبت به دیگرهنرها عرصه کمتری برای هنرنمایی دارد البته جالب است بدانید برخی ازهنرمندان عزیزی که امروزدرجشنواره‌های مختلف خوش می درخشند و موسیقی را بصورت آکادمیک و درسطوح دانشگاهی دنبال می کنند برخاسته از همین جشنواره موسیقی جوان هستند و این امر موجب شده ارزیابی بهتری از خود داشته باشند و تصمیماتی بگیرند که درآینده موسیقی ایران اثر گذار باشد.

او در پایان درباره حمایت 100 داور شناخته شده موسیقی ایران که به نوعی اعتبار این جشنواره محسوب می شوند، گفت: بخشی از این حمایت و دلسوزی برخاسته ازاحساس مسئولیتی است که نسبت به موسیقی داریم چرا که در درون هر کدام از ما این احساس وجود دارد که یک قدم کوچک برای موسیقی برداریم و گوشه‌ای از کار را بگیریم تا جوانان انگیزه و اشتیاق بیشتری داشته باشند و آنها را به موسیقی علاقمند کند.واقعیت این است وقتی به عنوان داور نظاره‌گر اجرای شرکت کنندگان هستم به شخصه از دیدن این همه استعداد و شوق و ذوق خانواده‌ها و بچه‌ها انرژی می‌گیریم و به جرات می‌گویم بیشتر از اینکه ما دراین زمینه آموزش بدهیم از نظر روحی و… درس می گیریم .نکته دیگر اینکه داوری کردن امر ساده ای نیست اگر دقت نظر لازم و احساس مسئولیت نداشته باشید می تواند اثرگذاری منفی داشته باشد. سعی ما این است  با تمام حوصله فیلم‌های ارسال شده را ببینیم و بعد تصمیم گیری کنیم تا به ادای دین و وظیفه‌ای که نسبت به شغل و هنری که دوستش داریم و با آن  زندگی کردیم بدرستی عمل کنیم.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌‌شود.