به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی موسیقی جوان، داوری بخش ویلنسل و کنترباس در مرحله مقدماتی به انجام رسیده است‌تویسرکانی شرکت‌کنندگان این بخش را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت؛ در گروه الف حدود ۲۴ یا ۲۵ نفر شرکت‌کننده داشتیم. از اینتعداد ۱۰ نفرشان واقعا خوب بودند.  بقیه هنوز جای کار دارند.

در بخش ج هر سه نفری که حضور داشتند و هر سه خوب بودند.

در قسمت ب هم تقریبا ۷ نفر شرکت کننده داشتیم که ۳ نفرشان کاملا قابلیت حضور در مرحله نهایی را دارند.

این نوازنده ویلنسل درباره نتایج داوری گفت: بستگی به ماموریت جشنواره و وضعیت داوری‌ها دارد باید ببینیم داوران چطور رایمی‌دهند. چون دو نفر از داوران جشنواره، به صورت مجازی داوری کردند.

به اعتقاد این استاد موسیقی،  داوری حضوری آثار می‌تواند به نفع شرکت‌کنندگان باشد چون داوران در کنار هم آثار را می‌شنوند با همتبادل نظر می‌کنند.

او توضیح داد: فرایند داوری اگر حضوری باشد، می‌توان نقاط قوت شرکت‌کننده یا اگر ویژگی و توانمندی خاصی داشته باشد را با همدرمیان بگذاریم اما در داوری مجازی هر کسی امتیاز خودش را می‌دهد و چه بسا نکته‌ای مغفول بماند.

تویسرکانی اضافه کرد: همچنین داوری با دقت و تمرکز بیشتری انجام می‌شود.

این داور با برگزاری جشنواره به صورت غیرحضوری موافق است اما تاکید کرد: مشکلی نیست که شرکت‌کنندگان آثارشان را ارسال کنندو خودشان در مرحله مقدماتی حضور نداشته باشند اما به نظرم فرایند داوری باید با حضور همه داوران هر رشته برگزار شود تا براساس تعامل نتایج بهتری حاصل شود. به اعتقاد من تبادل نظر در فرایند داوری موثرتر از داوری ایزوله و منفرد است و نتیجه درست‌تر ودقیق‌تری به دست می‌دهد.

تویسرکانی که حداقل ۱۰ دوره همراه جشنواره بود و در بخش ویلنسل و کنترباس داوری کرده، معتقد است هر سال به تعدادشرکت‌کنندگان شهرستانی اضافه می‌شود و هر سال تعداد بیشتری نوازنده جوان و نوجوان در جشنواره دارند که اهل گوشه‌ای ازشهرهای دور هستند. او در این باره گفت: نمی‌دانم این بچه‌ها به چه انگیزه در جشنواره شرکت‌ می‌کنند بخصوص با این همه کمبودامکانات و گرانی ساز و  شهریه آموزشگاه‌ها اما امیدوارم آینده خوبی در انتظارشان باشد .

این هنرمند افزود: بیشتر شرکت‌کنندگان هنرستانی هستند و از جای جای ایران در جشنواره شرکت کرده‌اند. از جنوب و شمال و شرق. اما  متاسفانه موسیقی ما دارد درجا می‌زند و اهمیتی برای مسئولان ندارد که اگر داشت بودجه مناسب‌تری به آن اختصاص می‌دادند.

تویسرکانی در توصیح این گفته، تشریح کرد:

وقتی‌ می‌شنوم که یک از مسئولان کشورمان می‌گوید وزارت آموزش و پرورش مثل وزارت نفت درآمدزا نیست، به این نتیجه می‌رسم مسئولاندرکی از فرهنگ ندارند چون قرار نیست فرهنگ یا آموزش و پرورش درآمدزا باشد در عوض باید برای اینها هزینه کرد و اصلا مگر درآمدوزارت نفت فقط متعلق به همان وزارتخانه است؟ نفت متعلق به همه ماست.

این استاد موسیقی تاکید کرد: برای هنر و فرهنگ یک سرزمین هر قدر هزینه کنند، کم است. برای ارزیابی هر کشوری  آموزش و پرورش وفرهنگ و هنرش را ملاک قرار می‌دهند اما در کشور سیاست‌های کلان از فرهنگ و هنر پشتیبانی نمی‌کند.

تویسرکانی از شرایط موجود به این نتیجه می‌رسد: در چنین شرایطی، جشنواره موسیقی جوان به واقع کار زیادی پیش نمی‌برد. استعدادهای خوب جشنواره، رتبه‌های برتر چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟ بیشتر آنها مهاجرت می‌کنند همچنان که نخبه‌های دانشگاهی ازایران می‌روند.

او افزود: نوابغ ما می‌روند چون در خارج از ایران به آنها بها می‌دهند و ارج می‌بینند ولی اینجا سرنوشتشان مبهم است.

این هنرمند البته برگزاری جشنواره را قدر دانست و گفت:  برگزارکنندگان جشنواره با چنگ و دندان آن را برپا نگاه داشته‌اند و برایشزحمت می‌کشند  اما وقتی از بالا پشتیبانی نشود، چندان دستاوردی نخواهد داشت. ما فقط امیدواریم.