به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، احمد رضاخواه نوازنده و داوربخش سنتور جشنواره پانزدهم موسیقی جوان گفت:هنر و هنرمند همواره از ضرورت‌های هرجامعه‌ای به شمارمی‌روند و هنرمند برای آن‌که بتواند وظیفه خود را درست انجام بدهد، نیاز به انگیزه و واکنش مخاطب دارد تا اثر خود را ارائه دهد. ازاین نظر، جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی جوان را باید فرصتی برای جوانان شرکت‌کننده دانست که می‌توانند باحضور دراین جشنواره، فعالیت موسیقایی خود را محک بزنند و به کسب تجربه بپردازند.

وی ادامه داد:شکی نیست که جشنواره موسیقی جوان در سال‌های برگزاری توانسته به‌عنوان یک ضرورت برای موسیقی معاصر قلمداد شود. جای خوشبختی است که جشنواره موسیقی جوان در ردیف رویدادهایی بوده که توانسته تداوم داشته باشد. چرا که استمرار؛ مهم‌ترین ویژگی یک جشنواره به شمارمی‌رود. خوشبختانه، جشنواره موسیقی جوان، همواره باوجود کم و‌کاستی‌ها به راه خود ادامه داده است. هرچند معتقدم، مسئولین فرهنگی می‌توانند در پررنگ کردن کیفیت و تداوم‌بخشی به جشنواره‌هایی ازاین دست نقش زیادی داشته باشند.

داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه بیان داشت: علیرغم محدودیت‌ها و مشکلاتی که بر سر راه موسیقی به‌لحاظ امکانات مالی و زیرساختی وجود دارد، تداوم جشنواره قابل‌تحسین است و همین که هرسال برگزار می‌شود به‌مثابه نقطه امیدی برای جامعه موسیقی، به‌ویژه جوانان است.

رضاخواه در پاسخ به این سوال که از منظر داوری، آثار راه یافته به جشنواره دراین دوره از چه شاخصه‌هایی برخوردار بوده‌اند،گفت: در رده سنی الف که مشتمل بر گروه سنی پانزده تا هجده سال بوده است، متقاضی در رشته سنتور به نسبت سال‌های قبل افزایش داشته است. البته دراین دوره، رپرتوار سخت‌تری برای شرکت‌کنندگان دراین بخش درنظر گرفته شده است تا هنرجویان توانمندتری به ارائه اثر بپردازند. باوجود آن‌که دستگاه ماهور برای نوازندگان جوان این شاخه در نظرگرفته شده بود و تصور می‌رفت که تعداد اندکی دراین بخش شرکت کنند، اما متقاضی زیاد بود. به‌طوری که دربخش الف، 173نفر شرکت کرده‌اند که این نشانگر پتانسیل بالا در بین نوازندگان جوان سنتور است. ضمن این‌که، کیفیت اجرای این تعداد از شرکت‌کنندگان هم نسبتا مطلوب ارزیابی می‌شود. درواقع، از این تعداد حدود 60 شرکت‌کننده توانستند موردقبول داوران واقع شوند و به نسبت سن و سال خود عملکرد راضی کننده‌ای داشته باشند.

این داور جشنواره موسیقی جوان اضافه کرد: در گروه سنی ب و ج که رده سنی 18تا 23 سال و 23تا 29 سال را در برگرفته‌اند، متقاضی کمتر بود و کیفیت هم به همان نسبت در سطح پایین‌تری قرار داشت. البته نوازندگان خوبی دراین بین وجود داشت؛ ولی درمجموع در قیاس با سال‌های گذشته، سطح آثار و همین‌طور تعداد شرکت‌کنندگان این بخش کمتر بوده است.

این نوازنده سنتور درادامه با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان از نقاط قوت زیادی برخوردار است،اظهار داشت: به نظر می‌رسد،یکی از کارهایی که باید دردوره آتی جشنواره موردتوجه قراربگیرد این است که ظرفیت شرکت‌کنندگان برای رسیدن به مرحله دوم افزایش یابد. امسال، تعداد شرکت‌کنندگانی که به مرحله دوم رسیده اند ،اندک است. به‌عنوان مثال، ازبین دویست وپنجاه نوازنده سنتور که از مجموع سه رده سنی درجشنواره شرکت کرده‌اند، فقط به اندازه 30 نفر ظرفیت وجود دارد که به مرحله دوم راه یابند و دراین بین، نزدیک به 220 شرکت‌کننده از رسیدن به مرحله دوم باز می‌مانند. امیدوارم این ظرفیت در دوره‌های آتی جشنواره گسترش یابد و تعداد بیشتری بتوانند به مرحله دوم راه یابند. البته محقق شدن این مسئله نیازمند بودجه و امکاناتی مانند تخصیص سالن‌های مناسب است تا افراد بیشتری امکان رسیدن به مرحله دوم را داشته پیدا کنند.

داور بخش سنتور جشنواره پانزدهم موسیقی درباره نقش جشنواره موسیقی جوان در کشف استعدادهای موسیقی نیز گفت: جشنواره موسیقی جوان درطول این سال‌ها توانسته برای هنرمندان جوان، به‌خصوص جوانانی که از اقصی نقاط کشور برای شرکت دراین جشنواره می‌آیند، به ایجاد انگیزه بپردازد و  درآینده کاری نسل جوان نقش داشته باشد.

رضاخواه در پاسخ به این سوال که اساسا دست‌اندرکاران جشنواره‌هایی مانند جشنواره موسیقی جوان چقدر می‌توانند در آینده‌نگری و ایجاد چشم‌انداز شغلی برای برگزیدگان هر دوره نقش داشته باشند گفت: دراین سال‌ها استعدادهای زیادی از رهگذر برگزاری جشنواره موسیقی جوان به جامعه موسیقی معرفی شده است که اغلب آنها امروز هنرمندان شناخته‌شده‌ای هستند. ولی معمولا به این شکل است که بعداز پایان هر جشنواره، برای اشتغال برگزیدگان، چشم‌اندازی معمولا وجود ندارد و چاره‌اندیشی صورت نمی‌گیرد.دراین ارتباط باید به اساسنامه و آیین‌نامه جشنواره‌ها مراجعه کرد و به این مسئله رسید که نه‌تنها جشنواره‌ها موظفند دراین زمینه چشم‌اندازی را برای برگزیدگان جوان متصور شوند، که سیاست‌گزاران فرهنگی هم باید چنین چشم‌اندازی را مدیریت کنند و برنامه‌هایی را برای جوانان تدارک ببینند.

این هنرمند اضافه کرد: امروز به دلیل نبود چشم‌انداز برای فعالیت هنرمندان نسل جوان در عرصه موسیقی، فضای مجازی این خلاء را تاحدودی پر کرده است. به‌طوری که شاهد اجرای هنرمندان جوان در صفحات شخصی‌شان هستیم. این مسئله به خودی خود اتفاقی خوشایند به شمارمی‌رود، ولی از آنجایی که تفکیکی بین انواع گرایش‌های موسیقی وجود ندارد، به این حیطه لطمه می‌زند. دراین بین، صداوسیما، می‌تواند با برگزاری میزگردها و نشست‌های تخصصی، برای هنرمندان برنامه‌هایی داشته باشد و با فعالیت‌هایی نظیر انتشار آثار هنرمندان، تدارک برای برگزاری کنسرت و همین‌طور فراهم کردن زمینه برای شناخت انواع موسیقی و گرایش‌های مختلف،تمهیداتی بیندیشد تا ازاین رهگذر شناخت کاملی از موسیقی به مخاطبان داده شود و نتیجه بهتری در جامعه حاصل شود.

 

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت های داوری،اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.

گفتگو:آزاده صالحی