به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،حمیدرضا اردلان پژوهشگر موسیقی نواحی و آهنگساز که چندین دوره نقش مشاور و داور بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان را برعهده دارد ،در خصوص نقش جشنواره دراستعدادیابی و کشف نسل جوان مستعد درعرصه موسیقی نواحی گفت: پرسش درباره واژگان انگيزه و استعداد در نسبت با يك جشنواره بسيار معمول بوده و راه ساده‌اى است تا يك گفت‌وگو را به مسيرى درست هدايت كند. جواب اين پرسش مى‌تواند اين باشد كه جشنواره موسيقى جوان، تاثير به‌سزایی در ايجاد انگيزه و كشف استعدادها دارد. من تمايل دارم، جواب اين پرسش را به زمينه‌هاى فرهنگى معاصر و تغيير زبان و به‌تبع آن، به تغيير مفاهيم واژگان ارجاع دهم.
این پژوهشگرموسیقی اضافه کرد: دشواراست که درك يكسان و مشتركى از معنى انگيزه و استعداد را نزد يك نوازنده يا خواننده موسيقى نواحى يا مقامى بيان كرد. قبلا موسيقى آيينى در معنى مفاهيم كلى و قياسى حيات داشت، اكنون انسان‌ها در نسبت با خود و به تعبير نوين كه مى‌شود، آن را به نفس مستقل هم شرح كرد، روبه‌رو هستند. ريشه‌هاى حيات فرهنگى جمعى در ميان اهالى الحان و نغمات دچار گسست شده است. یکی از اهداف جشنواره موسيقى جوان اين است كه آن انگيزه و استعدادها را كه در زمينه تفكر و كردار جمعى ظهور و بروز داشت گوشزد کند و مى‌شود باور داشت كه توسط جشنواره در اين راه سعى شده است.

اردلان با اشاره به این‌که در قياس با جشنواره‌هاى ديگر، جشنواره موسيقى جوان، هم ساختار دارد و هم تمهيد معناى متصل به سنت‌هاى موسيقى ايران را دنبال مى‌كند،گفت چنين اقدامى نيازمند شناخت است، كه نشانه‌هاى تمهيدات هويتى آن به حضور موسيقى‌دانان جوان صاحب‌لحن و مقام  از يك سو و تداوم ذهن علمى به مفهوم قديم و جديد آن در نزد گردانندگان جشنواره از سوى ديگر بستگى دارد. به اين‌ها پیگيرى و تسلط دبیر جشنواره به ايجاد نگاه فراگير و مدام درحال نقد از درون و بيرون را هم اضافه كنيد. جشنواره با سه ترم واژگانى موسيقى، ملى و جوان شناخته مى‌شود.به همين دليل؛ هم درانواع و هم در جغرافيا، فراگير است.

مشاور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه افزود: عنوان “جوان” جشنواره را به فردا و پس فرداى موسيقى ايران ربط مى‌دهد، اين هم نوعى فراگيرى در زمان است. آمار متقاضيان طى چندسال به‌لحاظ كمى بسيار گسترده شده و در عين‌حال، كيفيت ارائه‌ها و اجراها ارتقاء پيدا كرده است. اين‌ها را مى‌شود نشانه‌هاى نگاه فراگير جامعه موسيقى نواحى به جشنواره تلقى كرد.

این هنرمند با انتقاد از عدم توجه رسانه ملی به برگزاری رویداد مهمی با عنوان جشنواره ملی موسیقی جوان تصریح کرد:  صدا و سيما مشغول امور سياسى است و از چنين رويدادهايى غفلت مى كند. مديران تلويزيون از تاثير چنين جشنواره‌اى بر رشد معرفت شنيدارى جامعه غفلت دارند و آن را به‌عنوان يك رويداد ملى جامع، ضبط و پخش نمى‌كنند. اگر بخواهيم فراگيرى درصورت اين رويداد وقوع يابد، ضرورت دارد که رسانه‌ها كمك كنند. بنده اطمينان دارم محتواى جشنواره موسیقی جوان به‌طور كلى منش صدق دارد و درميان هنرمندان موسيقى راه فراگيرى مى رود.

حمیدرضا اردلان داوربخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان درباره تمرکز وتوجه جشنواره موسیقی جوان به نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی و ایجاد انگیزه برای این نسل بواسطه توجه به موسیقی اجدادی شان بیان داشت: جشنواره ملى موسيقى جوان را متخصصان شناخته‌شده كشور پيش مى برند و تجارب آنها تاكنون به حاشيه‌هاى سياست‌زده معمول يا منافع شخصى كشيده نشده است. گاهى سعى شد كه اين جشنواره هم از محتوا تهى شود، اما تاثير ملى و فراگير آن و پشتيبانى موسيقى دانان برجسته همكار جشنواره، مانع اين كارشده است.

او ادامه داد: اتفاقا مى‌خواستند بخش نواحى كه مركز و ريشه موسيقى ايران است را تعطيل كنند كه موجب اعتراض شد. بخش جوان موسيقى نواحى مهم‌ترين امكان است تا روش‌شناسى و نگاه به آينده موسيقى آيينى و الحانى كه ميراث گذشتگان و دارايي آيندگان است در معرض تجربه جدى و مدام قرار گيرد. مسلما اين جشنواره به‌طور كلى و دربخش نواحى يك دستاورد بزرگ به‌شمارمی آید.

این هنرمند در پایان درباره ارزیابی خود نسبت به دوره‌های گذشته و سطح آثار رسیده و شرکت‌کنندگان درجشنواره نیز خاطرنشان کرد: در ابتدا، آثار رسيده به جشنواره شامل كل نواحى و سبك‌هاى گوناگون و نحله‌هاى موسيقى نبود، به‌تبع آن ما از يك سياق معين در اجراها برخوردار نبوديم. به‌مرور زمان، توجه موسيقیدانان جوان نواحى به اين جشنواره جلب شد. اكنون مقام‌يافتگى اجراها و نظام‌يافتگى جشنواره رو به هويدا شدن است. در پايان به اطلاع مى‌رسانم كه اين جشنواره باعنوان جشنواره موسيقى ملى جوان، شاهد اجراى نونهالان، نوجوانان و حتى خردسالان هم هست.

 

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌‌شود.

گفتگو:آزاده صالحی