به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ، عبدالرحمن غوثی داور بخش دف جشنواره پانزدهم ، به ضرورت بازنگری در شیوه برگزاری بخش نواحی این جشنواره، اشاره کرد و گفت: خوب است بخش مقدماتی در مرکز هر استان برگزار شود و جوانان به رقابت با یکیگر بپردازند؛ پس از آن برگزیدگان استانی معرفی شوند و برای رقابت نهایی به تهران بیایند.

 

این نوازنده برجسته دف، حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی در طول سال را ضروری دانست و افزود: یکی از عواملی که موجب معرفی موسیقی نواحی مختلف ایران به نسل جوان می‌شود، برگزاری مستمر جشنواره‌های موسیقی از جمله موسیقی جوان است. ای کاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌طور فصلی به برگزاری برنامه‌های مختلف بپردازد و به جوانان این امکان را بدهد که در طول سال و به‌طور پیوسته بتوانند کنسرت بگذارند. چون جشنواره‌ای که سالی یک بار برگزار شود برای موسیقی کافی نیست.

 

غوثی با اشاره به حمایت رسانه ملی از موسیقی نواحی اظهار داشت: صدا و سیما می‌تواند استودیویی در اختیار هنرمندان بومی بگذارد تا کارهاشان را ثبت و ضبط کنند از سوی دیگر با پخش آثار موسیقایی به معرفی هنرمندان و سازهای بومی کمک و جوانان را به فراگیری موسیقی آبا و اجدادی خود تشویق می‌کند. اما رویه ای که این سازمان مهم و جریان‌ساز در پیش گرفته، زمینه‌های آشنایی جوانان با فرهنگ غنی خود در گوشه گوشه ایران را فراهم نمی‌آورد.

 

به گفته این فعال موسیقی نواحی، حمایت از این نوع موسیقی تنها برعهده وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما نیست. بلکه همه نهادهای فرهنگی باید دست در دست هم بگذارند و به کمک موسیقی بومی بیایند. به عبارتی زنده و جاری ماندن این موسیقی با تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایش، نیازمند یک عزم ملی است. برای مثال شهرداری‌ها می‌توانند فرهنگسراها و مکان‌های عمومی را در اختیار  جوانان یا برگزیدگان جشنواره جوان بگذارند تا در آن به اجرای برنامه بپردازند.

 

غوثی همچنین به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد در معرفی موسیقی بومی و ارزش‌های آن اشاره و بیان کرد: تاکنون این وزارت‌خانه با برپایی جشنواره‌های متعدد موسیقی و حمایت مادی و معنوی از هنرمندان، نقش مهمی در حفظ و انتقال موسیقی بومی داشته است اما حضور وزارت ارشاد می‌تواند پررنگ‌تر از این باشد و به عنوان نهاد متولی فرهنگ و هنر، سازمان‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی چون شهرداری‌ها، صدا و سیما و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به هم نزدیک کند.

 

به گفته این نوازنده کردستانی، موسیقی نواحی می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند. پس خوب است در مرکز هر استان، فضایی به اجرای دائمی گروه‌های مختلف موسیقی بومی اختصاص پیدا کند تا منی که به استان گلستان، کردستان، مازندران، گیلان، خوزستان، آذربایجان یا هر نقطه دیگر از کشور که سفر می‌‎کنم بتوانم با موسیقی مردم آن منطقه به عنوان بخش مهمی از فرهنگ‌شان آشنا شوم. اینجاست که همکاری نهادهای مختلف فرهنگی، واجب و ضروری به نظر می‌رسد.

 

گفتگو: زهره نیلی