به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،مسعود شعاری نوازنده پیشکسوت سه تار که حضور پررنگ در بخش داوری دوره‌های مختلف جشنواره موسیقی جوان داشته،معتقد است:ایجاد و برپایی چنین جشنواره‌ای درمملکت ما ضرورت ونیاز است وبا توجه به اینکه دراین سالها خط مشی صحیح و اصولی را طی کرده، توانسته در بین جوانان رقابتی درست و سازنده بوجود آورد، بویژه افرادی که ابتدای راه هستند و نیازاست مسیری درست و استاندارد برایشان تعریف شود.

وی ادامه داد: جشنواره ملی موسیقی جوان دارای قابلیتی است که می‌تواند آرام آرام سطح آموزش و کیفی نوازندگان را ارتقا بدهد چرا که شرکت کنندگان جشنواره عملا ناچارهستند مواردی را تعلیم ببیند که درآیین نامه جشنواره تعریف شده و باید اجرا شود. براین اساس یادگیری این موارد هدفمند به نوعی آموزش حرفه ای موسیقی محسوب می‌شود ومی‌تواند راهی روشن برای جوانان باشد به این دلیل که درآموختن آن کنجکاوی و تلاش بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال درآموزش بداهه نوازی یا موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایرانی، طبیعتا گروه‌هایی هستند که این موسیقی درست و ریشه‌ای را در ژانرهای مختلف برای جوان ها تشریح می کنند.البته نباید فراموش شود درهمه جای دنیا جشنواره‌ها یکسان ویک جور نیستند وبا توجه به مسائل روزدنیا و موسیقی عصرحاضر وهمچنین مسائل علمی وسلیقه زیباشناسی،موزیسین ها نیاز است یک سیر تکاملی را طی کنند و به همین دلیل در برخی موارد تغییراتی را دراین زمینه شاهد هستیم ؛علی الخصوص که در حال حاضر جشنواره‌ها با دوره کرونا همراه شده‌اند و به اعتقاد من در چنین روزگاری ضرورت دارد هنر و موسیقی خود را با مسائل روز دنیا پیوند بزنند و با اتفاقات روز دنیا همگام باشند و حتی جلوتر هم حرکت کنند و از مسائل روزدنیاعقب نمانند. براین اساس نیاز است و ضرورت دارد ازرسانه ها و امکانات علمی که دراین زمینه وجود دارد برای چنین جشنواره‌هایی بهره ببرند تا این رویداد بزرگ متوقف نشود.

این نوازنده درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان درجامعه گفت: طی سالها تجربه دراین زمینه به این نتیجه گیری رسیده ام جوانانی که درسنین بسیار پایین دراین جشنواره شرکت می‌کنند آرام آرام یک نوازندگی حرفه‌ای را آموزش می‌بینند و تجربه
می‌کنند و رقابت‌ها بیشتروبهترخواهد شد و بی تردید این موضوع در آنها ایجاد انگیزه خواهد داشت به گونه‌ای که سطح نوازندگیشان ازسنین پایین‌ترارتقا می‌یابد.اما طبیعی است با گذشت زمان و به دلیل  مسائلی که درون جامعه وجود دارد ومشکلاتی که برای جوان‌ها رقم خورده مانند مسائل اقتصادی و… و موانعی که در مسیر آنها و در راه اعتلای هنربوجود آمده بعد از مدت زمانی عملا سطح نوازندگی آنها که در دوره کودکی – گروه سنی الف- با قدرت طی کرده اند آرام آرام این سطح پایین می آید و این موضوع به دلیل  مشغله‌ها و دغدغه‌های فردی آن شخص است که در زندگیش وجود دارد .

این آهنگساز تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان در نسل جوان را مثبت ارزیابی کرد و دراین باره گفت: درحال حاضر کودکان و نسل نوجوان موسیقی ایران درسطح بسیار خوبی ظاهر شده اند و این موضوع اتفاق بسیار مهمی است چرا که درمقایسه با 30-40 سال قبل و رده سنی نوازنده‌ها ، امروزه این سطح  نوازندگی به لحاظ کیفی، ارتقا بسیاری پیدا کرده است و این نگاه از وجود همین جشنواره‌ها برخاسته  و در کنار آن، حضور استادان به نام کشوراست  که در رشته‌های مختلف موسیقی در یک جا جمع شده اند و برای هم خط مشی درست تعریف خواهند کرد. البته براین نظرم برای بهترشدن جشنواره نیازبه زمان بیشتری است چرا که می تواند خیلی از این بهتر باشد و همچنان جشنواره وضعیت ایده آلی ندارد اما همین که در شرایط فعلی شاهد برگزاری این جشنواره هستیم و اساتید با انگیزه و عشق حضور دارند، می‌تواند اتفاق بسیار خوب و مهمی باشد.

شعاری ایده آل بودن جشنواره ملی موسیقی جوان را توجه به خلاقیت بیشترعنوان کرد و افزود: به عقیده من می بایست اتفاق نظر بیشتری درخصوص مبحث خلاقیت صورت بگیرد و آرام آرام به سمتی حرکت کنیم که صرفا ازتکرارمکررات جلوگیری شود و
درنسل جوان انگیزه بیشتری ایجاد گردد.اگرچه موسیقی بستری قدیمی و کهنه دارد ولی زبان عصرخودش است .به همین دلیل هنری است که باید با عصرخود رشد کند براین اساس تاکید بسیار من براین است که بر روی خلاقیت بیشتر جوانان و پایه فرهنگی درست،توجه بیشتری شود. به عنوان مثال در ساز سه تار که تخصص بنده است و داوری آن را در جشنواره برعهده دارم علاوه براینکه شرکت کنندگان آن باید در بستر ردیف موسیقی ایران، بنوازند می بایست زبان شخصی خود را هم پیدا کنند تا عصرهای بعد هنرمندان جدیدی با ایده‌های نو، ظهور کنند و نظارگر آنها باشیم. چرا که عنصر خلاقیت قطعا در بستر درست فرهنگ رشد می کند تا فردای روز یک خلاقیت اصیل از آن شکوفا گردد.

به گفته این نوازنده، شرکت کنندگان بخش کودکان یا الف از رده سنی  15 تا 18 سال هستند  اما شرکت کنندگانی هم در سنین پایین تر حضور دارند که  به دلیل قابلیت بالای نوازندگی نمی توانیم از آنها صرف نظر کنیم و در یک گروه سنی دیگر الف 1 و الف دو شرکت دارند.

او درباره  تفاوت و دستاورد جشنواره ملی موسیقی جوان با دیگر جشنوارها نیز بیان داشت: جشنواره ملی موسیقی جوان صرفا یک جشنواره رقابتی نیست که فقط ارائه موسیقی مد نظر باشد، بلکه بستری کاملا علمی دارد و رقابت‌ها در بستری درست و کارشناسانه برگزار میگردد و در یک زاویه دیگر تعریف شده است .به همین دلیل آیین نامه آن هم نسبت به جشنوارهای دیگر متفاوت است.البته ما در کنار آن، جشنواره دیگری هم داریم که مربوط به آموزش و پرورش و مدارس است که به نظر من فوق العاده است و این جشنواره هم هدفش کشف استعدادهای موسیقی است که شرکت کنندگان آن آرام آرام در جشنواره موسیقی جوان حضور پیدا می کنند.

شعاری درپایان در خصوص حمایت 100 داور برجسته موسیقی ازجشنواره موسیقی جوان  بیان داشت: تنها موضوعی که دراین جشنواره مطرح بوده و هست، نام موسیقی است و همه چیز حول موسیقی می‌گردد و همین موضوع دلیل  جذب داوران به این جشنواره است.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌‌شود.