به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ،بهمن حاج امینی داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم با بیان اینکه موسیقی نواحی مختلف ایران، همچنان زنده و جذاب است، بیان کرد: موسیقی اقوام ایرانی، یک هنر جاری و پویاست که نفس می‌کشد و به راه خود می‌رود و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و غم‌ها و شادی‌ها و قصه‌های هر قومی را روایت می‌کند.

به گفته نویسنده کتاب «موسیقی کردهای هورامان»، نسل جوان زمانی قدر موسیقی نواحی را می‌داند که با ارزش‌های آن آشنا شود. تا وقتی آن را نشناسد، گمان می‌کند این نوع موسیقی یک موسیقی بدوی  و تکراری است که از دیرباز تاکنون نواخته و شنیده شده است. اما وقتی با آن آشنا می‌شود و می‌بیند که موسیقی محلی هم، ساختار و ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ همچنان جاری و ساری است و می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و او را به وجد آورد، به این نوع موسیقی علاقه‌مند می‌‌شود و از شنیدن آن لذت می‌برد و حتی در ثبت و ضبط آن می‌کوشد.

حاج‌امینی به نقش مهم سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در حفظ و گسترش موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: تا زمانی‌که نهادهای مختلف چون صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداری‌ها دست به دست هم ندهند، اتفاق خوشایندی نمی‌افتد و همچنان موسیقی محلی از هیچ محلی به گوش نمی‌رسد. طبیعی است که در این میان، صدا و سیما بیشترین و مهم‌ترین نقش را برعهده دارد و باید بخشی را به موسیقی نواحی اختصاص دهد و برنامه‌هایی درخور شان و جایگاه هنرمندان بسازد و پخش کند وگرنه این‌گونه از موسیقی با تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایش از بین می‌رود و با این اتفاق، بخشی از تاریخ و فرهنگ اقوام مختلف ایرانی کمرنگ یا نابود می‌شود.

این پژوهشگر موسیقی نواحی همچنین با اشاره به اهمیت جشنواره‌ موسیقی جوان گفت: طبیعی است جشنواره‌‌های مختلف موسیقی به معرفی موسیقی نواحی به نوجوان‌ها و جوان‌ها کمک می‌کند. جشنواره جوان، یکی از این جشنواره‌هاست که به صورت رقابتی بر گزار می شود و مشخص  است برای رسیدن به اهداف خود ساختار و چار چوب تعریف شده ای دارد. به نظر من هدف از برگزاری آن بر افروختن چراغ فرا راه هنرمندان  نوجوان وجوان است که مسیر درست را بیابند.

حاج‌امینی درباره اهمیت استمرار جشنواره موسیقی جوان نیز افزود : نقش و تاثیر جشنواره‌ها نباید مقطعی و کوتاه‌مدت باشد. بلکه لازم است در طول سال، بستر مناسبی فراهم آید و از نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در جشنواره حمایت شود تا انگیزه بیشتری برای ادامه کار خود داشته باشند و تصور نکنند که رها شده‌اند.

به گفته این پژوهشگر موسیقی نواحی، برای رویارویی با تهاجم فرهنگی، باید به تقویت فرهنگ خودی پرداخت؛ پس  ضرورت دارد مسئولان فرهنگی به‌جای آن‌که چرتکه در دست بگیرند و گیشه را ملاک و معیار قرار دهند به دوام و بقای فرهنگ و هنر این مرزوبوم فکر کنند. به عبارتی متولیان فرهنگی نباید تنها درپی هنرمندان و گروه‌هایی باشند که مخاطبان بیشتری دارند، شناخته شده‌تر هستند و می‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند بلکه بهتر است به این مساله بیندیشند که در این آشفته بازار، چه بر سر موسیقی نواحی می‌آید که هنرمندانش، آن‌چنان که باید و شاید شناخته شده نیستند و به دور از جنجال و هیاهو در گوشه‌ای از ایران سرگرم کار و هنر خود هستند.

حاج‌امینی به ضرورت پژوهش در حوزه موسیقی نواحی اشاره و بیان کرد: در سال‌های اخیر به همت تعدادی از علاقه‌مندان به این گونه از موسیقی، تلاش‌های جدی و درخوری در زمینه موسیقی اقوام انجام شده اما روشن و آشکار است که پژوهشگران زمانی می‌توانند با خیال آسوده کار کنند که نیاز مالی و معنوی‌شان برآورده شود. کسانی که دغدغه جدی‌شان، تامین معیشت و مخارج اولیه زندگی است چگونه می‌توانند به چیز دیگری فکر کنند؟

به گفته او، زمان آن رسیده تا آسیب‌ها را بشناسیم و در رفع آن بکوشیم. امروز باید موسیقی محلی و همه ارزش‌هایش را بشناسیم و  پاس داریم. نغمه‌هایش را ثبت و ضبط کنیم و به گوش آیندگان برسانیم. لالایی‌ها و ترانه‌های کار را گردآوری کنیم و با این کار در حفظ تاریخ و فرهنگ و هویت موسیقایی خود بکوشیم؛ البته لازمه این کارها یک عزم ملی است.

 

گغتگو: زهره نیلی