من وقتی وضعیت امروز کمانچه را در بین نسل جوان با 25 سال قبل مقایسه می کنیم بسیار از توجه جوانان به این ساز شگفت زده و خوشحال می شویم. به گزارش روابط عمومی هشتمین جشنواره موسیقی جوان، مهدی آذرسینا داور بخش نوازندگی کمانچه این جشنواره گفت: از اجرای شرکت کننده گان بخش نوازندگی کمانچه هشتمین جشنواره موسیقی جوان راضی بودیم و سطح نوازندگی ها خیلی به هم نزدیک بود. اگر نوازنده ای به عنوان برگزیده انتخاب نشود دلیل بر پایین بودن سطح نوازندگی اش نیست چرا که فاصله نمرات خیلی کم بود و ما درقالب هیات داوران محدود به انتخاب سه نفر به عنوان نفرات اول تا سوم هستیم. مهدی آذرسینا ادامه داد: همگی راه یافته گان به مرحله اجرای صحنه ای زحمت کشیده بودند و کیفیت نوازندگی ها بسیار خوب بود؛ البته برخی ضعف ها نیز مانند ویبراسیون و یا تغییر در ردیف، در نواختنشان به چشم می خورد که به نظرم معلم های این شاگردان باید در آموزش دقت بیشتری داشته باشند. این نوازنده کمانچه افزود: یکی از موارد حائز اهمیت در بخش نوازندگی کمانچه توجه و گرایش به ردیف میرزا عبدالله بود که از نظر اهل فن جامع تر است؛ همه شرکت کنندگان در رده سنی«الف» و «ب» ردیف میزرا عبدالله را می نواختند و این جای خوشحالی دارد. داور بخش موسیقی سنتی هشتمین جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: یکی از نقاط ضعف نوازندگان در این بخش قرار دادن ساز کمانچه حین نوازندگی روی صندلی بود و این خود باعث عدم پایداری ساز می شد این در حالی است که امروزه با آمدن پایه های مخصوص می توانند به راحتی ساز را روی زانو قرار دهند و شکیل تر و بهتر بنوازند. آذرسینا با اشاره به تاثیر جشنواره موسیقی جوان در سوق دادن استعدادهای جوان به موسیقی اصیل و علمی گفت: اهمیت به ردیف موسیقی دستگاهی به وضوح در این جشنواره دیده می شود که نکته بسیار مهمی است چرا که اصل موسیقی سنتی ردیف است. اما به طور کلی برگزاری این جشنواره تاثیر عمیقی بر روند کاری و وضعیت نوازندگی هنرمندان جوان کشورمان دارد. سعید فرجپوری دیگر داور بخش نوازندگی کمانچه درباره هشتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: من حدود 4 سالی می شد که ایران نبود و گاه گداری به طور جسته و گریخته به ایران می آمدم؛ طی این مدت چندان در جریان سطح هنرجویان کمانچه نبودم؛ اما امروز وقتی نوازندگی نوجوانان و جوانان را در بخش کمانچه نوازی جشنواره موسیقی جوان دیدم واقعا غافلگیر شدم. این نوازنده کمانچه در ادامه افزود: نوازندگان جوان بخش کمانچه به نسبت سال های قبل پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده اند که مایه خوشحالی است. آنها بسیار با عشق و با احساس ساز زدند و ما اعضای هیات داوران را به آینده امیدوار کردند. من وقتی وضعیت امروز کمانچه را در بین نسل جوان با 25 سال قبل که این ساز را ساز مهجوری می دانستیم مقایسه می کنم بسیار از توجه جوانان به این ساز خوشحال می شوم. وی همچنین عنوان کرد: من امروز در حین داوری، هر از چند گاهی ناخودآگاه به مقایسه وضعیت امروز موسیقی کشورمان به خصوص در ساز کمانچه با دوران جوانی خودم می پرداختم و باید بگویم آنچه در این جشنواره از نسل جوان دیدیم بسیار امیدوار کننده بود. سعید فرجپوری ادامه داد: با برگزار جشنواره موسیقی جوان، همین که رقابتی در بین جوان ها ایجاد می شود و آنها در این کش و قوس متوجه می شوند جایگاه شان در میان هم سن و سالانشان کجا است به نظرم اتفاق مهمی است. هنرجویان در تنهایشان ساز می زنند و تا زمانی که در چنین عرصه ای با سایر نوازندگان روبرو نشوند نمی توانند سطح خودشان را بسنجند و نمی توانند بفهمند در اطرافشان چه خبر است. از این رو برگزاری چنین جشنواره ای را بسیار مهم و ضروری می دانم. وی گفت: آرزوی موفقیت برای برگزار کنندگان این جشنواره دارم و امیدوارم که این برنامه در سال های آینده نیز تداوم داشته باشد تا شاهد نسلی با انگیزه تر و آگاه تر در زمینه موسیقی باشیم