به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، یاسمن کیمیاوی مدرس اُبوا که مدت دو سال است داوری این جشنواره را دربخش سازهای بادی برعهده دارد،درخصوص اثرگذاری این جشنواره درجامعه گفت: ازدیدگاه من جشنواره ملی موسیقی ایران انگیزه بسیارخوبی برای شرکت کننده گان جوانی است که دراین زمینه فعالیت می کنند.درواقع این جشنواره درکنارایجاد رقابت، به نوعی دربین شرکت کنندگان ارتباط دوستی بوجود آورده تا با دیدن اجراهای یکدیگر توجه بیشتری به کارهای هم گروهی های خود داشته باشند.

وی ادامه داد:در مدت زمان بیش از یکسالی که دردوران کرونا قرار گرفته ایم،خانه نشینی و قرنطینه فرصتی شد تا جوانان و بویژه شرکت کنندگان انگیزه بیشتری برای شرکت دراین فستیوال داشته باشند و به گونه ای خارج از منزل خود ساز بنوازند و فعالیت هایشان دیده شود.

یاسمن کیمیاوی بیان داشت: محور این جشنواره برحضورگروه های سنی مختلف برنامه ریزی شده است، شرکت کنندگان مختلفی که ممکن است دردیگرجشنواره ها امکان حضور نداشته باشند. نکته دیگراینکه این جشنواره درسطح کیفی بالایی هدف گذاری شده و براین اساس رپرتوارهایی که برای آن تعریف شده رپرتوارهای  قوی است و انگیزه نواختن و اجرایی شدن این رپرتوارها در شرکت کنندگان وجود دارد.از سویی دیگر جشنواره ملی موسیقی جوان طی این سالها تلاش کرده استانداردهای خود را حفظ کند و این موضوع از نگاه من بسیار حائز اهمیت است.

داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بیان اینکه تعداد نوازندگان سازاُبوا در ایران اندک است،اظهار داشت:با وجود این تعداد کم در این چند سال اخیر رشد خوبی داشته و علاقمندان بسیاری به آن جذب شده اند. دراین سالها هنرجویان بسیاری یادگیری این ساز را در هنرستان بصورت جدی دنبال میکنند که به عقیده من یک بعد آن جشنواره موسیقی جوان است چرا که توانسته انگیزه خوبی در بین آنها ایجاد کند وشرکت دراین جشنواره بخشی از هدف گذاری زندگیشان است که به باور من تصمیم بسیار خوبی است.

این نوازنده ابوا درخصوص ارزیابی خود از سطح کیفی آثار شرکت کنندگان گفت: این جشنواره در هر دو بخش نوازندگی سازهای کلاسیک و ایرانی از مناطق مختلف ایران متقاضیان و علاقه‌مندان بسیاری دارد. این شرکت‌کنندگان جوان در طول این سال‌ها بسیار قوی و در سطح بالایی ظاهر شده‌اند و البته برگزاری چنین جشنوارهایی برای نوازندگان جوان فرصت مهمی است و به آنها انگیزه‌ و اشتیاق می دهد. ضمنا با ایجاد هدف‌گذاری مناسب، در جهت آن آموزش می‌بینند، چرا که شرکت کنندگان ملزم هستند رپرتوارهای تعریف شده را بااصول درست رعایت و اجرا کنند.

یاسمن کیمیاوی در خصوص دلیل حمایت استادان برجسته موسیقی ایران در قالب هیئت های داوری  از جشنواره گفت: چند سالی است که در دانشگاه تهران و هنرستان موسیقی تدریس می کنم و به نوعی  آموزش ،دغدغه مهم زندگی من است درواقع دغدغه همه داورانی است که در جشنواره حضور دارند و داوری می کنند و همین امر موجب شده نگاه جدی تری به جشنواره داشته باشند تاسطح نوازندگان بهتر و کیفی تر شود و درکنار آن رقابتی بودن جشنواره که معیارمهمی است موجب شده شرکت کنندگان سنجیده تر به این موضوع نگاه کنند.

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت های داوری،اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.