به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محمد مقدسی نوازنده پیشکسوت کمانچه که  داوری چندین دورهجشنواره موسیقی جوان را برعهده داشته با اشاره به این‌که این جشنواره همواره میدان رقابت سالم و فرهنگ‌ساز برای نسل جوان بوده،گفت: جشنواره موسیقی جوان در ردیف معدود جشنواره‌هایی است که توانسته عرصه را برای رقابت سالم در بین نسل جوان فراهم کند وهنرمندان جوانی که تازه در ابتدای مسیر موسیقی هستند به‌مدد این جشنواره به خودسازی هنری در چنین محیط پاک و سالمی بپردازند.

این هنرمند اضافه کرد: به بیان ساده‌تر، جشنواره موسیقی جوان به‌واسطه شاخصه‌هایی که دارد توانسته است درطول دوره‌های مختلفبرگزاری، در رشد و شکوفایی استعدادهای جوان نقش زیادی داشته باشد. به‌طوری که جوانان مستعدی که از سراسر اقصی نقاط کشوردراین جشنواره شرکت می‌کنند، درفضای سالم رقابتی، استعدادهای خود را به معرض نمایش می‌گذارند. به‌باور من، یکی از مهم‌تریناهداف جشنواره موسیقی جوان در طول این سال‌ها، یافتن استعدادهای کشور و اعتلای فرهنگ موسیقی ایران بوده است. خوشبختانهجشنواره موسیقی جوان توانسته ازاین منظر عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

داور بخش کمانچه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص ارزیابی خود از آثار شرکت کنندگان کمانچه گفت: خوشبختانههرسال بر تعداد علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان جشنواره افزوده می‌شود. امسال، بیشترین شرکت‌کنندگان این دوره را گروهالفتشکیلداده بودند و گروه بعدی گروهببودند. گروهجهم درمقایسه با دو گروهالفوب، تعداد شرکت‌کنندگان محدودتر و کمتریداشتند که من دلیل این مسئله را در گرفتاری‌های روزمره و مسئولیت‌های کاری شرکت‌کنندگان این گروه می‌دانم.

مقدسی در پاسخ به این سوال که اساسا استمرار در برگزاری یک جشنواره چقدر می‌تواند در به وجود آمدن دستاوردهای تاثیرگذار نقشداشته باشد نیز اضافه کرد: آنچه مسلم است این‌که،علاقه‌مندی و اشتیاق نسل جوان نسبت به فرهنگ کهنسال این سرزمین و موسیقی،هم‌چنان وجود داشته و دارد. دلیلش هم این است که موسیقی کلاسیک سنتی ایران همواره از طرفداران زیادی برخوردار بوده و جاذبه‌اشدر بین جوانان بیشتر است. همین مسئله باعث شده تا هم شرکت‌کنندگان زیادی هرسال درجشنواره حضور یابند و هم جشنواره بابرگزاری مداوم، در تقویت عشق و علاقه جوانان نسبت به موسیقی ایرانی تاثیرگذار باشد.

این هنرمند در خصوص رها شدن شرکت کنندگان با اتمام جشنواره بیان داشت: این سوال برای من هم همیشه وجود داشته است کهبرگزیدگان، بعداز پایان هردوره از جشنواره چه سرانجامی خواهند داشت و کدام مرکز هنری باید چنین استعدادهایی را تحت پوششخود قرار دهد. آیا چنین استعدادهایی، بعداز پایان جشنواره به مسیر مطلوبی پا می‌گذارند و یا به دلیل نبود حمایت‌ها به بیراهه کشیدهمی‌شوند! باید پذیرفت که درطول این سال‌ها به آن شکلی که باید، نسبت به آینده برگزیدگان جشنواره‌ها برنامه‌ریزی مدونی صورت نگرفتهاست. متاسفانه موسیقی همواره در دوران مختلف، در حالتی از بلاتکلیفی قرار داشته و کمتر شاهد برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت نسبت بهاین حیطه بوده‌ایم. از سوی دیگر، موسیقیدانان هم به آن شکلی که باید از منظر معاش تامین نبوده‌اند؛ درنتیجه، نمی‌توانند با فراغ بال بهارائه اثر بپردازد. بااین‌حال، فعالیت دو ارکستر ملی و سمفونیک دراین سال‌ها توانسته تاحدودی در جبران کردن خلاء‌های موسیقیکارساز باشد.   

مقدسی درادامه با تاکید براین‌که هرسال، هنرمندانی از نسل جوان با شوق،شور وعلاقه در جشنواره موسیقی جوان شرکت می‌کنند،اضافه کرد: گرایش گسترده نسل جوان برای حضور درچنین جشنواره‌ای، دلیل قابل‌قبول و خوشحال کننده‌ای است که نشان می‌دهدجشنواره به هدف خود رسیده است. بی‌تردید، فرهنگ موسیقی ایران از دیرباز تا امروز، همواره در ردیف فرهنگ‌های غنی و گسترده ومملو از غنای هنری و بازگو کننده شور و حال مردم این سرزمین بوده است و در بیان آلام درونی و افتخار تاریخی و تمدن پرشکوه ایراننقشی به‌سزا داشته است. جشنواره موسیقی جوان هم دراین سال‌ها با عملکرد هدفمند توانسته، نقش مضاعفی در گسترش موسیقیاصیل و بومی این سرزمین داشته باشد.

این هنرمند گفت: موسیقی ایرانی همواره زبان دل غم‌ها،شادی‌ها  و امیدهای این سرزمین بوده که در قالب موسیقی نواحی و ملی بیانشده است. طبعا هرچقدر موسیقی نواحی و بومی بیشتر شنیده شود، ماندگاری و اثربخشی‌اش نزد نسل جوان بیشتر خواهد شد و باعثمی‌شود، جامعه  از فقر فرهنگی فاصله بگیرد. مسئله دیگری که درباره جشنواره موسیقی جوان وجود دارد این است که جشنواره اینفرصت را ایجاد کرده تا موسیقی معاصر ما به رشد و بالندگی بیشتری دست یابد. چندان که امروز شاهد رشد و نمو موسیقی در سراسرایران هستیم و می‌بینیم توجه طیف گسترده‌ای از نسل جوان نسبت به سمت‌وسوی این نوع موسیقی جلب شده است. به نظر می‌رسد،همین که جشنواره موسیقی جوان توانسته دراین سال‌ها با برگزاری مداوم و منظم، در حفظ و اشاعه این حیطه بکوشد، نشان از برداشتنگام‌هایی موفقیت‌آمیز دارد. شکی نیست که هر سرزمینی برای ماندگاری و اعتلای هنر باید تلاش کند و موسیقیدانان دراین سالها توانستهاند قدم های مثمرثمری دراین زمینه بردارند.

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در دو  بخش موسیقی ایرانی وکلاسیک حال انجام است که با اتمامارزیابی آثار توسط هیئت های داوری،اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.