از بازسازی و احیای موسیقی نواحی تا لزوم توجه جدی تر نوازنده ها بر روی صحنه
نوازندهها بر روی صحنه جدی تر کار میکنند رضا پرویز زاده عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در ابتدا در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره موسیقی جوان گفت: در کل اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و حتی میتوانم بگویم هم به لحاظ تعداد اجراها و هم به جهت کیفیت، اجراها نسبت به سال گذشته […]
نوازندهها بر روی صحنه جدی تر کار میکنند
رضا پرویز زاده عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در ابتدا در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره موسیقی جوان گفت: در کل اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و حتی میتوانم بگویم هم به لحاظ تعداد اجراها و هم به جهت کیفیت، اجراها نسبت به سال گذشته نیز بهتر بود.
تنها نقطه ضعفی که میتوانم به آن اشاره کنم این است که بچهها هرچه به سمت گروه سنی بالاتر میروند، پیشرفت لازمه را ندارند و حتما باید با اساتید بزرگ مشورتهایی را انجام دهند.
در گروههای مختلف نوازندگان خاصی داشتیم که خوب بودند اما نوازندگان سازهای کمانچه و دهل بسیار بهتر از مابقی نوازندگان بودند. ضمن اینکه اجراهای امروز به مراتب بهتر از اجراهایی بود که در مرحله مقدماتی ارسال کردند. معمولا نوازندهها بر روی صحنه جدی تر کار میکنند و تمرکز بیشتری دارند.
بنده سه سال است که به عنوان داور در جشنواره موسیقی جوان حضور دارم و تأثیرات مثبت این جشنواره را مشاهده کردهام و این انگیزه را در نوازندهها میبینم که تلاش زیادی میکنند تا در سالهای آینده نیز در این جشنواره شرکت کنند و برای نوازندهها یک انگیزه کوتاه مدتی در مناطق موسیقی اقوام و همینطور موسیقی دستگاهی شده است. همچنین این جشنواره تیم کارشناسی بسیار قوی دارد و قطعا برنامهریزیهای خوبی انجام میدهند و هر سال بهتر خواهد شد.
سالهای آینده نیز تعداد شرکتکنندگان از این دوره بیشتر خواهد شد
فرج علیپور دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره گفت: امروز اجراهای بسیار خوبی را برعکس سالهای گذشته شاهد بودیم و امسال هنرمندان بسیاری شرکت کرده بودند و با توجه به اینکه این جشنواره در دورههای گذشته نیز برگزار شده بود، هنرمندان زیادی از برگزاری چنین جشنوارهای اطلاع پیدا کردند و همین موضوع باعث شد تا تعداد شرکتکنندگان بسیار بیشتر از سالهای گذشته باشد.
به دلیل اینکه در شهرستانها از نوازندگان جوان حمایت نمیکنند، مسلما نقاط ضعفی هم در کار این نوازندگان وجود خواهد داشت و اگر حمایتها صورت گیرد این نوازندگان بهتر خواهند شد. اگر ضعفی در اجرای نوازندگان وجود دارد به این دلیل است که تمرینات کمی را انجام میدهند و بعضی از سازها نیز مانند سرنا به دلیل صدای بالای آن، نیازمند یک فضای بزرگی است که باعث آزار و اذیت مردم نشود. در کل باید امکاناتی در اختیار نوازندگان باشد تا بتوانند تمرین زیادی انجام دهند تا روز به روز بهتر شوند.
مسلما در سالهای اخیر ساز کمانچه و همینطور سرنا پیشرفتهای بسیار خوبی داشته است و نمونه این پیشرفت را در تعداد زیاد شرکتکننده ها در این بخشها میبینیم و در این دوره نوازندگان بسیار زیادی از سازهای کمانچه و سرنا آثار خودشان را برای ما ارسال کردند و ما تنها توانستیم تعداد کمی از آنها را انتخاب کنیم. ضمن اینکه بسیاری از هنرمندان نیز از برگزاری چنین جشنوارهای باخبر نبودند.
مسلما برگزاری جشنواره موسیقی جوان میتواند در آینده به رشد موسیقی کشور کمک کند و ما امروز شاهد بودیم که تعداد شرکتکنندگان نسبت به سالهای گذشته رشد چشمگیری داشته است و طبیعتا هرچه تعداد شرکتکنندگان زیاد شود، مشخص میشود که برگزاری این جشنواره چقدر توانسته به رشد موسیقی کشور کمک کند و افراد زیادی را با موسیقی مناطق خودشان آشنا کند. به طور حتم هنرمندان جوان لرستانی اصالت منطقه خودشان را حفظ کرده و خواهند کرد به دلیل اینکه ما تعصب خاصی بر روی موسیقی داریم. مطمئن باشید که سالهای آینده نیز تعداد شرکتکنندگان از این دوره بیشتر خواهد شد.
برگزاری جشنواره موسیقی جوان باعث شده تا موسیقی ما بازسازی و احیا شود
علی اکبر شکارچی نیز از اعضای هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره گفت: خیلی خوشحال هستم که در درجه اول تعداد شرکتکنندهها بیشتر بود و در درجه دوم سازهایی مانند سرنا که تقریبا به دست فراموشی سپرده شده بود، به صورت چشمگیری در این جشنواره نواخته شد و نوازنده های زیادی این ساز را نواختند. همچنین کمانچه نوازی که در لرستان بسیار مورد استقبال قرار میگیرد، جزو سازهای اصلی در این جشنواره بود.
شرکتکنندهها در رده سنی الف همانند سال گذشته فوقالعاده ظاهر شدند اما تنها جای تاسف است که چگونه است در رده سنی ج شرکتکنندههای کمتری حضور داشتند و فکر میکنم جشنواره باید شرایطی را مهیا کند که شرکتکنندهها در رده سنی ج حضور بیشتری داشته باشند.
این جشنواره به سمتی میرود که به گمان من هم موسیقی هر منطقه به وضعیتی پیش برود که قدر موسیقی خودشان را بدانند و هم به لحاظ تکنیک و اجرای صحنهای به سمتی میرود که موسیقی ما بازسازی و احیا شود و مورد توجه قرار گیرد و روز به روز موسیقی به سمت بالندگی رود.
سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.