فقر شنیداری در میان نوازندگان سه تار
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، بهداد بابایی عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز سه تار ضمن سپاس و قدردانی از مسئولین برگزاری جشنواره گفت: اساسا برگزاری این جشنواره را اتفاقی ارزشمند و خجسته می دانم چرا که معتقدم بها دادن به نسل جوان و تلاش در راستای ارتقا سطح […]
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، بهداد بابایی عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز سه تار ضمن سپاس و قدردانی از مسئولین برگزاری جشنواره گفت: اساسا برگزاری این جشنواره را اتفاقی ارزشمند و خجسته می دانم چرا که معتقدم بها دادن به نسل جوان و تلاش در راستای ارتقا سطح کیفی کار ایشان و تعمیق بینش و گزینششان در امر موسیقی و مهیا نمودن عرصه ای سالم جهت ارائه محصول زحمات ایشان امری مهم و قابل اعتناست. وی ادامه داد: جشنواره با نظمی عالی و سازمان یافته سامان یافت و روز گذشته بخش موسیقی دستگاهی آن انجام و فرجام پذیرفت . برگزیدگان در نوازندگی سازهای مختلف و در سه رده سنی طی روزهای آغازین هفته جاری تا دیروز به رقابت پرداختند و دانش ردیفی ، تکنیک و توانایی های خود را عرضه نمودند. این نوازنده باسابقه سه تار با اظهار نظر درخصوص شرکت کنندگان در رشته نوازندگی سه تار گفت: شرکت کنندگان در سه گروه سنی الف، ب و ج در مجموع خوب و اغلب به نسبت سن و تجربه تحصیلشان امیدوارکننده بودند . بابایی افزود: از تکرار نکات مثبت صرف نظر می کنم چرا که شرکت کنندگان به خودی خود از آنها بهره مند بودند و ترجیح می دهم به نکاتی کلی اشاره کنم که نقاط ضعف محسوب می شوند و باید در راستای مرتفع گردیدنشان سعی بیشتری اعمال شود. این عضو هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز سه تار بیان داشت: مهمترین مسئله خصوصا برای گروه سنی ج عدم درک روح ردیف و نیز اغلب کم توجهی به مضرابهای درست در اجرای گوشه ها و بهره جویی از ریز صحیح در اجرای ردیف که با فرم ریزهای متداول روزگار ما متفاوت است ، و نیز مغفول ماندن استفاده از پوزیشن های صحیح به کار رفته در ردیف موسیقی ایرانی بود. این نوازنده برجسته سه تار در ادامه اظهار داشت: در برخی موارد فقدان مدرس کار آزموده خصوصا در بعضی شهرستانها مقوله ای مشهود است . کمتر شرکت کننده ای در اجرای دوگانه ردیف و قطعات موفق بود به طوری که برخی ردیف را بهتر می نواختند و بعضی قطعات را و این خود نشانی بود از ضعف تدریس برخی دوستان مدرس . بابایی ادامه داد: شرکت کنندگان بعضا گوشه های درخواستی در رپرتوار برنامه را کار کرده بودند و می دانستند اما در بخش مرکب نوازی ضعف جدی داشتند بدین صورت که حلقه وصل بین گوشه های مدال که امری است خلاقه ، ذوقی و شخصی به طور بارز و مشهود ضعیف و بی سامان بود و این خود نشان از فقر شنیداری دوستان و عدم تعمیم ، تفکر و کار کافی ایشان بر این مقوله داشت. عضو هیئت داوری جشنواره نهم موسیقی جوان گفت: علاوه بر نکات مورد اشاره؛ از جوانان روزگار ما انتظار می رود که از تکنیک بالاتری بهره مند باشند و مطالب قطعات تکنیکی را شفاف تر و بهنجار تر به نمایش بگذارند . اگر یک نوازنده در اجرای تکنیکهای لحاظ شده در قطعه ای به مشکل بر خورد هرگز نمی تواند اصول دینامیک و عاطفه جاری در قطعه را به نمایش بگذارد. بهداد بابایی در خاتمه با آرزوی برطرف شدن ضعفهای موجود در نوازندگی نسل جوان ، خاطر نشان کرد:امیدوارم نوازندگان جوان برای رفع این مسائل تلاش کنند. من به شخصه برای آنها آرزوی سربلندی و درخشش در آسمان بلند این سرزمین را دارم.