محمدرضا درویشی: جشنوارهی جوان مهمترین گردهمایی موسیقی در سطح کشور است
نشست خبری جشنوارهی موسیقی جوان صبح امروز، سهشنبه 6 بهمن با حضور آذین موحد، حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، علی ترابی، هومان اسعدی و جمعی از اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش نای، در ابتدا علی ترابی، مدیر دهمین جشنوارهی موسیقی جوان، گفت: «بعد از پایان جشنوارهی موسیقی جوان در شهریور امسال، بلافاصله […]
نشست خبری جشنوارهی موسیقی جوان صبح امروز، سهشنبه 6 بهمن با حضور آذین موحد، حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، علی ترابی، هومان اسعدی و جمعی از اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش نای، در ابتدا علی ترابی، مدیر دهمین جشنوارهی موسیقی جوان، گفت: «بعد از پایان جشنوارهی موسیقی جوان در شهریور امسال، بلافاصله کار تدوین و طراحی فراخوان دهمین دورهی جشنواره شروع شد و فراخوانی که امروز برای همهی رسانهها ارسال شده حاصل جلسات متعددی است که با اساتید موسیقی کشورمان داشتیم. دهمین دورهی جشنوارهی موسیقی جوان شهریور سال آینده برگزار خواهد شد.» در این نشست هومان اسعدی، دبیر جشنواره، توضیحاتی در مورد تغییرات این دوره از جشنواره نسبت به دورههای قبل و «بخش ویژهی موسیقی دستگاهی» و همچنین افزایش ردههای سنی ارائه کرد. وی گفت: «این دوره از جشنواره در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک، و موسیقی نواحی ایران، همچون سال گذشته، برگزار میشود که در دو بخش موسیقی دستگاهی ایران و موسیقی کلاسیک 20 زیرمجموعه دارد: 9 بخش موسیقی دستگاهی، و 11 بخش موسیقی کلاسیک، و در زمینهی موسیقی نواحی نیز شامل آواز و سازهای مختلف مناطق ایران است. اسعدی در زمینهی بخش ویژهی جشنواره گفت: «بخش دیگری هم در قسمت موسیقی دستگاهی با عنوان بخش ویژه دستگاهی امسال اضافه شده که بخش ویژه نام دارد که در واقع شرط حضور در این قسمت دانستن و حفظ کل ردیف دستگاهی بر اساس یکی از روایتهای شناختهشده و معتبر، و همچنین توانایی بداههنوازی در تمامی دستگاهها و آوازهای موسیقی کلاسیک ایرانی است. برگزیدگان سه دورهی قبل هم میتوانند در این بخش حضور داشته باشند. وی در مورد ردههای سنی این دوره از جشنواره گفت: «امسال پس از بررسیهایی صورتگرفته تصمیم گرفتیم ردههای سنی شرکتکنندگان را بالاتر ببریم. طبق این تصمیم در این دوره گروه سنی الف شامل افراد 15 تا 18 سال، گروه سنی ب افراد 19 تا 23 سال و گروه سنی ج افراد 24 تا 29 سال است وی دربارهی برگزاری بخش موسیقی نواحی گفت: «از آنجا که بخش موسیقی نواحی به اطلاعرسانی بیشتری نیاز دارد و سال گذشته هم تعداد زیادی در این بخش شرکت نکردند منتظر هستیم تعداد متقاضیان در این بخش را برآورد کنیم. در این بخش شرکتکنندگان باید از طریق فرمی که در فراخوان آمده اعلام حضور کنند تا در مورد برگزاری آن در تهران یا در چند نقطه از کشور تصمیمگیری شود.» آذین موحد ضمن تشکر از توجه حاضرین به جشنوارهی ملی جوان گفت: «همهی ما معتقدیم اگر جوانان ما در راستای صحیح درک موسیقی، که نمادی از اندیشیدن و خلقکردن هست، گام بردارند بدون شک جایگاه هنر در جامعهی ایران بالاتر خواهد رفت. جشنوارهی ملی موسیقی جوان هم با همین هدف برگزار میشود.» وی در مورد بخش موسیقی کلاسیک گفت: «این بخش در 11 حوزه که شامل سازهای مختلف موسیقی کلاسیک باشد برگزار میشود. امید داریم در این بخش نوازندگان جوان سازهای بادیـبرنجی حضور پررنگتری نسبت به سالهای قبل داشته باشند.» همچنین در مورد نحوهی انتخاب قطعات افزود: «قطعات مرحلهی اول و دوم با بحث و تبادل نظر اساتید در جهت استانداردسازی و معرفی رپرتواری که جوانها را در مسیر درستِ موسیقی آکادمیک قرار دهد انتخاب شده است.» حسین علیزاده ضمن تشکر از زحمات هومان اسعدی و علی ترابی، جشنوارهی جوان را یک جشنوارهی معنوی دانست و عنوان کرد: «خوشبختانه جشنوارهی جوان جایگاه خیلی خوبی در سطح کشور پیدا کرده و یکی از علتهایش هم این است که این جشنواره یک جشنوارهی معنوی است. در طی این یک سال روی این جشنواره کار و از تجربیات یا کمبودهای جشنوارههای قبلی برای بهبود دورههای آتی استفاده میشود.» وی در ادامه در مورد تلاشهای هومان اسعدی افزود: «من به عنوان یک دوست و همکار از آقای اسعدی تشکر میکنم و بهشخصه باور نمیکردم اینقدر حوصله کنند و در این زمینه زحمت بکشند. چندینبار هم از آنجا که فشار کار روی ایشان زیاد بود در فکر استعفا بودند اما آنقدر بازدهی جشنواره و شور و شوق جوانها خوب بود که راغب به ادامهی کار شدند.» علیزاده در مورد حمایت از نفرات برتر جشنواره گفت: «حمایت از این افراد فقط از طریق جشنواره یا انجمن موسیقی امکانپذیر نیست، باید تمامی ارگانهای موسیقی این جشنواره را حمایت کنند چرا که آیندهی موسیقی کشور در گرو همین جوانها هست.» محمدرضا درویشی در خصوص جشنوارهی جوان گفت: «جشنوارهی جوان مهمترین گردهمایی موسیقی در سطح کشور و یک نوع سرمایهگزاری برای نسلهای بعدی است، کسانی که آیندهی موسیقی ایران را رقم خواهند زد.» وی در خصوص رپرتوار تدوینشده در این جشنواره افزود: «در واقع این رپرتوار یک راهنما برای نوازندگان است و این قبیل آثار راهنمایی برای طیکردن مسیر موسیقاییشان است. بنابراین اهمیت جشنوارهی موسیقی جوان در مقایسه با دیگر جشنوارههای ایران در همین نکتهی بسیار مهم و هنری نهفته است.» علی ترابی مدیر انجمن موسیقی در خصوص بودجهی این دوره از جشنوارهی موسیقی جوان گفت: « سال گذشته دوـسوم بودجهای را که پیشبینی کرده بودیم دریافت کردیم. جشنوارهی موسیقی جوان در بخش اجرایی جشنوارهی کمهزینهای است و عمدهی بودجهی آن به جایزهها اختصاص دارد. با توجه به اینکه موسیقی نواحی به پیشنهاد آقای مرادخانی به جشنواره اضافه شده، امیدواریم که بتوانیم در این بخش نیز به میزان بودجهای که در نظر گرفتهایم، برسیم. هنوز بودجهی قطعی جشنواره مشخص نیست و تا اواسط اردیبهشت که زمان اعلام حضور متقاضیان در بخش موسیقی نواحی است باید صبر کنیم. وی افزود: «معمولاً بودجهی سال بعد در اسفند مشخص میشود و ما پیشبینی بودجه را برای جشنواره درنظر گرفتهایم اما هنوز با توجه به اینکه موعد درخواست آن نرسیده، و ابعاد بخش نواحی خیلی روشن نیست، هنوز نمیتوان به طور کامل میزان بودجهی پیشبینیشده را اعلام کرد. البته در مورد بودجههایی که پیش از این صرف شده باید بگویم بخش اعظم بودجه به سمت جوایز میرود و بخش دیگر هم صرف پشتیبانی جلسات و حضور اساتیدی میشود که ما وقت آنها را میگیریم. حسین علیزاده در پاسخ به سؤالی درخصوص ویژگیهای این جشنواره گفت: «جشنوارهی موسیقی جوان یک جشنوارهی نمایشی نیست و دغدغهی آن بالابردن سطح کیفی موسیقی است. ما به خاطر وسواسی که برای این دوره از جشنواره داریم، دوست نداریم به سمت تبلیغات برویم، اما به طور حتم اگر این جشنواره، بودجه و امکانات بیشتری داشته باشد، همنوازی هم میتواند داشته باشد. ما خواهان برگزاری یک جشنوارهی تکراری نیستیم. این جشنواره معیارهای خوبی دارد که اگر تفکر درستی در آن وجود داشته باشد، به جایگاههای بسیار خوبی میرسد.» علیزاده در مورد ردیفهای این دورهاز جشنواره تصریح کرد: «ردیفهای مختلفی چون ردیف میرزاحسینقلی، میرزاعبدالله و علیاکبرخان شهنازی از جمله مواردی است که ما در بخش سازی به آن توجه زیادی میکنیم. آنچه در اولویت ما قرار دارد نگاه آکادمیک و دانشگاهی به ردیفهاست، کما اینکه به هیچ عنوان پیروی خاصی از ردیفهای موسیقی نداریم. برای ما درک ردیف، مهمتر از حفظ ردیف است. علیزاده دربارهی بخش آواز جشنواره گفت: «به طور حتم یکی از ارکان مهم موسیقی ایرانی «آواز» است که تا به امروز توجه کمتری به آن شده است. با وجود زحماتی که کشیده شده باید بگوییم ما در رپرتوار موسیقی آوازی بسیار فقیر هستیم. ای کاش استادان آواز ما اتحاد عمل داشتند و به اتفاق هم، یک ردیف کامل و غنی در آواز ایران تدوین میکردند. به هر ترتیب باید تکلیف آواز از نظر محتوا و ردیف مشخص شود و من باز هم به این نکته اشاره میکنم که این ایراد به خوانندگان بزرگ ما وارد است که نتوانستهایم تا کنون از طریق استادان آواز، به یک رپرتوار غنی دست پیدا کرده آن را تدوین کنیم.» علیزاده در مورد چرایی همراهیاش با جشنواره افزود: امروز نسبت به گذشته موسیقیدانهای جوان ما زیادتر شدهاند و موسیقی را ریشهای میبینند. این جشنواره یک تمرین برای اهالی علمی موسیقی در حوزه دانشگاهی است که موسیقی درست را دوست دارند. ما خوشحال میشویم که در این راه دولتمردان نیز همراه ما حضور داشته باشند و به ما برای برگزاری این جشنواره کمک کنند. من موسیقی وطنم را دوست دارم و بدانید این انتقادها از روی دلسوزی است که به هیچ عنوان خطبندی در آن وجود ندارد.» محمدرضا درویشی دربارهی نبود بخش گروهنوازی در این جشنواره گفت: «جشنوارهی موسیقی جوان به جای پرداختن به ظاهر، به باطن میپردازد و اگر خیلیها بر این عقیدهاند که باید در این دوره گروهنوازی وجود داشته باشد، پس باید این انتظار را داشته باشیم که در همهی بخشها چنین فضایی وجود داشته باشد. آنهایی که به موضوع گروهنوازی علاقهمند هستند بروند و در جشنوارهی موسیقی فجر که به اعتقاد من یک جشنوارهی مهم اما سیاسی است و باید قدر آن را دانست، شرکت کنند. اینجا جشنوارهی موسیقی جوان است که ما فقط میخواهیم به باطن موسیقی فکر کنیم. ما میخواهیم اینجا به محتوا و استیلهای درست نوازندگی دست پیدا کنیم که مهمتر از گروهنوازی است.» حسین علیزاده در ادامهی افزود: «در کشورهای همسایه خودمان حتی در افغانستانی که سالها درگیر جنگ است نگاه درستتری به موسیقی وجود دارد و به جوانها بسیار اهمیت میدهند و شرایط حضورشان را در جشنوارههای بینالمللی فراهم میکند. استعدادهای جوان ما فوقالعاده هستند. ما وقتی به شهرستانها میرویم میبینیم که چقدر نوازنده و استعدادهای خوب وجود دارد، به نظرم این ثمرهی جشنواره یا دانشگاههاست. در حال حاضر هر موزیسینی برای نفسکشیدن هم نیاز به مجوز دارد. ای کاش آیندهی مؤثری برای جوانها فراهم شود. این نکته را هم باید در نظر گرفت که امروز کیفیت فکر و اندیشه در شهرستانها به مراتب بیشتر از تهران است. تهران آلوده به تبلیغات و جنجال است اما شهرستانها هنوز درگیر این مسائل نشدهاند.» علیزاده در پایان این نشست گفت: «بسیاری از اساتیدی که در جشنوارهی موسیقی جوان حضور دارند نگاهی معنوی به این جشنواره دارند. ما مرزی برای دولت و ملت نمیگذاریم اما متأسفانه با موسیقی متناسب با ارزشهای خودش برخورد نمیکنیم. ما ملت ایران خوشحال میشویم دولتی فرهنگی و هنردوست داشته باشیم. من همواره از روی دلسوزی انتقاد کردم، و اگر این جشنواره امکانات لازم را داشت قطعاً میتوانست بازدهی بیشتری داشته باشد.» هومان اسعدی در بخش دیگری از این نشست دربارهی حضور محمدرضا شجریان در جشنوارهی جوان گفت: «همچون سال گذشته از نظرات بسیاری از اساتید در بخش آواز استفاده کردهایم که از آن جمله میتوان به استاد ناظری، استاد شجریان، و استاد صدیف و دیگر اساتید اشاره کرد. در هر صورت اگر ایشان بتوانند در جشنواره باشند حتماً از وجود ایشان استفاده خواهیم کرد.» لازم به ذکر است که فراخوان دهمین دورهی جشنوارهی ملی موسیقی جوان صبح امروز، 6 بهمن منتشر شد.