نابساماني در حوزه آواز ايراني زياد است
به گزارش پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران (ناي)، شهرام ناظری داور بخش آواز اين دوره ازجشنواره با بيان اين مطلب گفت: خیلی نمی شود گفت که سطح شرکت کنندگان بخش آواز در نهمین جشنواره موسیقی جوان در مقایسه با شرکت کنندگان سالهای گذشته بالاتر بوده است. تقریبا در یک روال حرکت کرده اند؛كه به نظرم […]
به گزارش پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران (ناي)، شهرام ناظری داور بخش آواز اين دوره ازجشنواره با بيان اين مطلب گفت: خیلی نمی شود گفت که سطح شرکت کنندگان بخش آواز در نهمین جشنواره موسیقی جوان در مقایسه با شرکت کنندگان سالهای گذشته بالاتر بوده است. تقریبا در یک روال حرکت کرده اند؛كه به نظرم این موضوع به وضعیت اجتماعی ما باز می گردد که بايد اصول تصمیم گیری های فرهنگی و خط مشی هایی که از سوی واحدهای فرهنگی مملکت در این مورد اتخاذ می شود باید جدی تر گرفته شود. این عضو هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش آواز افزود: می بایست این برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های فرهنگی در یک سطح ریشه ای علمی برای همه اجتماع شروع شود تا واقعا بتواند آن تاثیر ریشه ایش را بگذارد. درست است کسانی که در راس تصمیم گیری این جشنواره هستند جزو کارشناسان واقعی مملکت هستند ولی ما واقعا تعدادمان بسیار اندک است و این کافی نیست. این خواننده و موسیقیدان مطرح کشورمان همچنین عنوان کرد: اگر یک برنامه ریزی درست فرهنگی در زمینه آموزش مسائل هنری اتخاذ نشود طبیعتا این جشنواره هم نمی تواند به آن شکلی که مد نظر است تاثیر بگذارد. شرط موفقیت در این ماجرا این است که یک اصول درستی در سطح مملکت و به خصوص در زمینه آموزش پایه ریزی شود؛ این آموزش بايد در سطح دبستان و حتی پیش از دبستان آغاز شود و در دبیرستان و دانشگاه ادامه پیدا کند. شهرام ناظری ادامه داد: با توجه به تمام این مواردی که به آنها اشاره کردم به نظرم چندان تغییری از نظر سطح کیفی شرکت کنندگان بخش آواز نهمین جشنواره موسیقی جوان ندیدم؛ البته همیشه استثنائاتی وجود دارد. در کل می توانم بگویم باز هم گروه سنی بالاتر به نسبت گروه های سنی پایین تر بهتر بودند. این عضو هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش آواز گفت: آموزش درست دیدن خصوصا در بخش فني ، مهمترین مسئله است. بسیاری از کسانی که برای آموزش به کلاس ها ثبت نام می کنند با اساتیدی مواجهه می شوند که خود آن اساتید بسیاری از مسائل فنی را نمی داند. یعنی خود استاد به درجه ای نرسیده که با تمام مسائل فنی و ریزه کاری ها آشنا باشد تا بتواند به شاگردانش هم آموزش بدهد. به همین دلیل می گویم نابسامانی و هرج و مرج در این حوزه زیاد است. ناظري بيان داشت: خیلی سال ها قبل که مراکز درست و اساتید و کارشناسان واقعی و کار بلد و مهمتر از همه خط و مشی مملکت پشتوانه آن آموزش بود ، قضيه وجهه ديگري داشت اما هم اكنون كه مشکلات و لنگ های اینچنینی وجود دارد با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم. این شاگردان هم گناهی ندارند؛ چرا كه با علاقمندي به کلاس هایی می روند ولي آنچه را که باید دریافت کنند نمی گیرند.