نوازندگان ضعیف دیگر در جشنواره موسیقی جوان شرکت نمی کنند
مجید کیانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، ضمن بیان این مطلب گفت: من در دورهای قبلی نیز جزو داوران جشنواره موسیقی جوان بودم و مثل هر جشنواره دیگری گاه مشکلاتی پیش می آمد؛ برای اینکه امسال مشکل خاصی پیش نیاید پیشنهاد داده بودم که در مرحله اول انتخاب آثار نیز داوران […]
مجید کیانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، ضمن بیان این مطلب گفت: من در دورهای قبلی نیز جزو داوران جشنواره موسیقی جوان بودم و مثل هر جشنواره دیگری گاه مشکلاتی پیش می آمد؛ برای اینکه امسال مشکل خاصی پیش نیاید پیشنهاد داده بودم که در مرحله اول انتخاب آثار نیز داوران بخش نهایی حضور داشته باشند تا قضاوت بهتری داشته باشند که چنین اتفاقی افتاد. عضو هیئت انتخاب نهمين جشنواره موسیقی جوان در بخش موسيقي سنتی در ادامه افزود: من داور بخش سنتور بودم و در هر سه گروه سنی الف، ب و ج حدود 100 نفر متقاضی شرکت در بخش نهایی نهمین جشنواره موسیقی جوان بودند. شاید یکی از مشکل ترین کارها برای داوران این بود که از میان این تعداد متقاضی 6 یا 8 نفر را انتخاب کنیم. نکته مهمتر اینکه امسال بر خلاف دوره های گذشته کسانی که ضعیف هستند اصلا شرکت نکرده اند و این نشان می دهد که جشنواره موسیقی جوان رفته رفته از کیفیت بهتری برخوردار می شود. وی همچنین عنوان کرد: همواره پس از داوری بخش اول جشنواره موسیقی جوان برخی گلایه ها وجود داشته و برخی ها سئوال می کردند چرا کسانی که از ما ضعیف تر بودند انتخاب شدند؟ من خودم از نزدیک شاهد هستم که داوری در این جشنواره کار ساده ای نیست و قضاوت بخش اول برپایه مشاهده فایل تصویری متقاضیان است که برای دبیرخانه جشنواره ارسال کرده است. این موسیقیدان ادامه داد: اگر چند نفر برای حضور در بخش نهایی انتخاب می شوند به معنای این نیست که بقیه ضعیف بوده اند. در واقع هیئت انتخاب جشنواره بر اساس معیارهای مشخص شده تشخیص می دهند چه کسانی نوازندگی یا استعداد بهتری در نوازندگی دارند. این در حالی است که امکان دارد یک نفر از نظر اطلاعات و آگاهی به ردیف بسیار دانش خوبی داشته باشد اما اعضای هیئت انتخاب تشخیص می دهند در این مقطع زمانی و بر اساس فایل تصویری ارسال شده افراد دیگری در زمینه نوازندگی شرایط بهتری دارند. مجید کیانی گفت: شرکت کنندگان و خانواده هایشان باید آگاه شوند که هدف اینگونه جشنواره ها حفظ و حمایت از موسیقی اصیل ایرانی است و نه حمایت از آنچه به عنوان موسیقی مردم پسند در بازار اشاعه پیدا می کند. این جشنواره می خواهد به این بخش از موسیقی که بیشتر موسیقی ردیف دستگاهی است مورد توجه قرار گیرد. عضو هیئت انتخاب نهمين جشنواره موسیقی جوان در بخش موسيقي سنتی افزود: در چند روزی که من در انجمن موسیقی با داوران و هیئت انتخاب بخش اول جشنواره موسیقی جوان ارتباط داشته ام شاهد بوده ام که همه با حسن نیت و برای عشق به موسیقی و ایران عزیزشان کار می کنند و هیچ غرض ورزی در انتخاب ها وجود نداشته است. این نوازنده سنتور و ردیفدان همچنین عنوان کرد: مهمترین ویژگی متقاضیان شرکت در جشنواره موسیقی جوان این است که به موسیقی ردیف دستگاهی توجه می کنند. البته ما نمی دانیم که این جوان ها تا چه حد به موسیقی ردیفی علاقه دارند. به هر حال عده ای تنها به هدف شرکت در جشنواره و برنده شدن پا به این رقابت ها می گذارند و برنده نشدن در هر سطحی، آنها را به شدت از ادامه کار نا امید می کند و به گمانم این نگاه درستی نیست. به نظر می رسد در کنار چنین جشنواره هایی باید نشست های علمی فرهنگی نیز برگزار شود تا این جوان ها با مطالب و مفاهیم اساسی بیشتری آشنایی پیدا کنند. وی گفت: از انجمن موسیقی و معاونت امور هنری ارشاد که به این بخش از موسیقی توجه ویژه می کنند تشکر می کنم به خصوص امسال که موسیقی نواحی را نیز به جشنواره موسیقی جوان اضافه کرده اند آینده خوبی را برایشان آرزو می کنم. نهمین جشنواره موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی 9 تا 20 شهریور در سالن رودکی و تالار وحدت برگزار می شود.