یادداشت دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در یادداشت هومان اسعدی، دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان چنین آمده است: جشنوارۀ ملی موسیقی جوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنری کشور و در نوعِ خود، حتی در سطح جهان، رویدادی منحصربهفرد محسوب میشود: بیش از 770 اجرا در مرحلۀ نهایی توسط موسیقیدانانی نوجوان و […]
به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در یادداشت هومان اسعدی، دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان چنین آمده است:
جشنوارۀ ملی موسیقی جوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنری کشور و در نوعِ خود، حتی در سطح جهان، رویدادی منحصربهفرد محسوب میشود: بیش از 770 اجرا در مرحلۀ نهایی توسط موسیقیدانانی نوجوان و جوان از تمامی استانهای کشور، در طول زمانی قریب به یکماه از صبحگاه تا شامگاه، در حضور هیئت داورانی مرکب از بیش از 100 استاد و موسیقیدان برجستۀ کشور. این جشنواره یکی از گستردهترین گردهماییهای موسیقایی در تاریخ ایرانزمین را رقم زده است؛ فضایی مملو از شور و نشاطِ نسلهای جوانتر و امکانِ ارزیابی دستآوردهایشان به محکِ دانش و تجربۀ استادان پیشکسوت؛ و این همه خود ترسیمکنندۀ چشماندازی روشن از آیندۀ موسیقایی کشور و حاکی از تداوم و استمرار سنتهایی دیرپاست، علیرغم تمامی تنگناها و فراز و نشیبهایِ این هنر شریف در طول تاریخ این سرزمین …
یکی از نکات شایان توجه در سیزدهمین دوره از جشنوارۀ ملی موسیقی جوان مشارکت موسیقیدانان جوان از تمامی استانهای کشور در بیش از 100 شاخۀ مختلف است: بخشهای موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک هر کدام مشتمل بر 12 شاخهاند و در بخش موسیقی نواحی نیز خوانندگان و نوازندگانِ بیش از 80 ساز از مناطق مختلف کشور مشارکت داشتهاند. این دوره از جشنواره در قیاس با دورههای پیشین از بیشترین تعداد متقاضیان و شرکتکنندگان برخوردار بوده است که نمایانگرِ اقبال روزافزون جامعۀ موسیقی نسبت به این رویداد مستمر و سالانه است. در این دوره تعداد 2121 اثر به دبیرخانۀ جشنواره ارسال شد که از این میان 1091 اثر مربوط به بخش موسیقی دستگاهی، 667 اثر مربوط به بخش موسیقی نواحی و 363 اثر مربوط به بخش موسیقی کلاسیک بود. پس از بررسی کلیۀ آثار توسط هیئت داوران در نهایت 778 اثر به مرحلۀ نهایی راه یافت که از این میان بیشترین سهم مربوط به بخش موسیقی نواحی (416 اثر) و پس از آن بخشهای موسیقی دستگاهی (249 اثر) و موسیقی کلاسیک (113 اثر) است.
یکی از مهمترین دستآوردهای این جشنواره، بهویژه در ادوار اخیر، جلب اعتماد و مشارکت حداکثری جامعۀ موسیقی بوده است؛ بهگونهای که در این دوره بیش از 100 نفر از استادان و موسیقیدانان برجستۀ کشور در مراحل مختلف، از تدوین فراخوان تا داوری آثار در مراحل مقدماتی و نهایی، با جشنواره همکاری کردهاند. لذا، شایسته است ساز و کارِ حصول این دستآورد مورد توجه مسئولین قرار گیرد. در واقع، مهمترین دلیل ایجاد این فضای همدلانه و مشارکت حداکثری جامعۀ موسیقی، اتخاذ سیاستی مناسب در تکوین ساختار جشنواره بوده است: بدین معنا که دولت صرفاً نقشی حمایتی و معطوف به امور اجرایی داشته است و تصمیمگیریها و امور برنامهریزی و سیاستگذاری را برعهدۀ اهل فن ــ شوراهای تخصصی و هیئتهای داوران ــ گذاشته است. دبیرخانۀ جشنواره نیز صرفاً نقش ایجاد هماهنگی میان شوراهای تخصصی در بخشهای مختلف، جمعبندیِ آراء و در نهایت اتخاذ تصمیم بر اساس برآیند نظرات شوراها را برعهده داشته است.
اکنون، در آستانۀ برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و هنری، فرصت را مغتنم شمرده، از تمامی استادان بزرگوار و گرانقدری که در مراحل مختلف با حضور همدلانه در شوراهای تخصصی و هیئتهای انتخاب و داوری به رونق و اعتبار جشنواره افزودهاند، عمیقاً سپاسگزاری میکنم. همچنین از تمامی متقاضیان و شرکتکنندگان گرامی در جشنواره، که آیندهسازان فرهنگ موسیقایی این مرز و بوماند، صمیمانه قدردانی میکنم. برگزاری این جشنواره با حمایت معاونت محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی میسر شده است. از ایشان و بهویژه مدیر عامل محترم انجمن موسیقی ایران، که مدیریت امور اجرایی جشنواره را برعهده داشتهاند، و نیز کلیۀ همکاران گرامی و کوشا در دبیرخانه و ستاد جشنواره سپاسگزاری میکنم.
هومان اسعدی
دبیر سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان